För ett år sedan på dagen begav sig min svärmor till Las Palmas för att pröva lyckan som nybliven pensionär. Hon blev kvar. Med ny karl. Lägenheten som hon haft uthyrd ett år putsade vi till och nu ligger den ute till försäljning.
Det är med blandade känslor och lite vemod, det är något med energin i lägenheten som andas lugn, vila och simplicity. Det som varit vårt andra hem, så som det blir med föräldrar och svärföräldrars hem, kommer att försvinna. Framförallt så saknar vi svärmor utan att på något vis missunna henne hennes nyfunna lycka.

Jag bestämde mig för att anta utmaningen, trolla med knäna, hitta enkla lösningar som gör skillnad vid möbleringen av den tömda lägenheten och fortsätta på mitt ständiga tema ”man tager vad man haver”.

Jag tog med mig krukor, gardiner, kuddar, mattor, textiler & tavlor hemifrån oss. Jag målade om möbler vi redan hade med färg vi redan hade. Jag ramlade över en till-skänks-köksmöbel som fick nytt liv med lite färg och fyndade lampor och gungstol på loppis.

Eftersom vi har gott om plats på våran gård så landar det då och då en möbel med potential hemma hos oss, ofta vet jag inte vad som skall bli av men tids nog kommer svaret. Så var det med den urgamla kökssoffan som jag med lite semesterluft under vingarna och ett inspirerande inlägg på bloggen Hippiechic förra sommaren förvandlade till sängram till vårt eget sovrum.

IMG_3807

En byrå som vi planlöst tog emot blev fiffiga bajslådor till hönsen.

IMG_6189

IMG_6187

Nu var det dags för den kantstötta själfulla kistan från Ronnys gammelmoster. Den har stått i ladan och väntat. Jag fick inspiration att måla kistan till soffbord till lägenheten.

IMG_6993

IMG_6439

Uppvuxen på det glada och furulackade 80-talet har jag personligen lite svårt för den här typen av möbler och med lite slipning, lite färg och andra knoppar blev byrån tv-bänk som också får flytta hem till oss tids nog.

IMG_6438

IMG_6932

IMG_6375
Vardagsrum före.

IMG_6376
Efter.

Med ett ljust överdrag fick skinnmöbeln en ny look och det lilla bordet fick flytta in i gästrummet intill gungstolen som så småningom kommer hamna i Mejas barnkammare.

IMG_6992

IMG_6518
Köksmöbel, målning och kvällssol…

IMG_6440
brunlacerad blir grått…

IMG_6999

IMG_6994
Barnen kommer att sakna att kunna åka till farmor och bada badkar då vi själva bara har dusch. Badkar i källaren står på önskelistan.

IMG_6995
Den inglasade balkongen för tidiga frukostar och kvällsmys nu med puffar från vårt yoga och musikrum.

IMG_6996
View.

Det känns spännade att se vem som ska få flytta in. Kanske någon inbiten jämtlänning, kanske någon nykomling. Jag hör om allt fler som avundas min flytt till Jämtland, den höga luften, det behagliga tempot, som erbjuds om vi vill, att kunna se långt, friluftslivet och längtan efter närheten till naturen. För sju år sedan var det jag som vid exakt denna tidpunkt just fått veta att jag fått tjänsten på Åre Kulturskola och som desperat letade boende och startade mitt nya liv, på ny ort. Tänk vad lite vi vet om det som skall komma att bli vårt ”nu”.

I fredags lades lägenheten ut. Idag började visningarna…Vecka 33, någon sa att det är den magiska husköparveckan. Vecka 33 år 2010 fann jag mitt förra hus och vecka 33 år 2012 kom de nya ägarna på visning. Vecka 33…vem vet.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-jarpen-are-kommun-gastkullevagen-41d-6503678

