Etiketter

bild-50

Idag skall jag bjuda med er till min tvättstuga som inte bara visar på plastbantning, energisnåla lösningar och recyclehemligheter utan också är ett exempel på vad feng shui kan vara. I alla fall för mig.

Inom psykologin blinkar varningslampan när personer verkar ha det som kallas ett magiskt tänkande. Själv är jag inte rädd för vare sig katter som går över vägen eller om jag råkar trampa på en brunn. Däremot tror jag på både affirmationer och magi men med en gnutta försiktighet.
Jag har läst boken och sett filmen ”The secret”, lyssnat till medium, bett till Gud, sjungit mantran, litat på den perfekta tajmingen och tror att universum är på min sida. Jag har skapat mitt liv i tillit och med meningfullhet. Jag har inrett flera hem enligt feng shui.
Jag tror det finns två aspekter i denna livsstil och även en fara. Den ena aspekten som har med affirmationer och feng shui att göra är den simpla sanningen att det vi fokuserar på får vi mer av. Önskar jag ett litet rött hus på höger sida mellan Järpen och Åre med plåttak och bergvärme så attraherar jag det eftersom det är vad mitt huvud är fullt av, vad mina samtal handlar om och vad mitt sinne är öppet för. När jag inreder den del i mitt hem som enligt feng shui symboliserar kärlek och äktenskap med saker i par och de färger och material som ska vara gynnsamma så har jag redan öppnat upp för mer kärlek i mitt liv, bara genom intentionen. Mina handlingar och tankar kommer att gå i den riktningen. Så långt tror jag att vi kan vara överens, även ni som tycker att affirmationer och feng shui är andligt hokus pokus och trams.

Sedan tror jag personligen att den andra aspekten är av magisk/andlig karaktär, en känsla av att någon högre mening finns med i spelet, eftersom jag har personliga erfarenheter som är så konkreta och som inte kan förklaras på något rationellt sätt. Det kommer ingen kunna ta i från mig och det är min sanning.

Faran med att ha för stor tilltro till det magiska och sin egen förmåga att skapa sitt liv eller det som också brukar kallas ”the law of attraction” är att vi också tror att vi skapat vårt lidande, vilket absolut kan vara en sanning men vissa saker som drabbar oss tror jag att vi omöjligt kan rå på. Jag vet de som levt hälsosamma medvetna liv och som ändå drabbas av förfärlig sjukdom. Jag kan omöjligt tro att de själva skapat det.

Däremot tror jag att vi väljer hur vi vill förhålla oss när vi drabbas. Vi kan välja att skapa de bästa möjligheterna och se allt i livet som en tillgång, om vi vill. Jag brukar ställa mig frågan ”vad vill livet lära mig nu” eller ”vad kan det komma för gott ur detta”?

Så i dag tänker jag skriva om den del av feng shui som jag tror att varenda kotte mår bra av. Nämligen att rensa i röran för att frigöra energi.

När det råder kaos i våra bakutrymmen, på vindar, garage, källare, lådor, skåp och garderober är sannolikheten stor att det råder ett visst kaos i våra inre hemliga rum och när vi rensar, röjer och skapar ordning i de fysiska rummen skapar vi en känsla av välmående och fler rena klara tankar får plats. Det är logiskt och självklart men inte alltid så enkelt.

Vi har haft några dolda rum här hemma som vi inte prioriterat och som legat på vänt. Nu har rensarhösten börjat och jag känner mig redan mer fri.

Min händiga och välorganiserade far har varit här några dagar och hjälpt oss beta av några poster från ”att -göra-listan” och även skapat ordning i verkstad och i källare/ tvättstuga. Att få stryka punkter på att-göra-listan ser jag också som feng shui. Ibland blir jag provocerad av personer som rabblar allt de hunnit med och ännu mer när de uttrycker ordet ”check” efteråt. Jag blir irriterad för att jag tolkar det som något slags duktighetsbeteende men i själva verket kanske det handlar om ett uttryck för den där känslan av välmående och frihet som infinner sig.

bild-49

Tvättstugan som ligger i vår källare har hela sommaren för mig varit ett stort monster. En stökig och kylig plats som jag inte velat vara på. Osorterad tvätt har hört till sysslorna jag skjutit upp så länge som möjligt. Nu har jag mött mina demoner och städat, röjt och skapat ordning.

bild-46

Idag satte vi upp linor och jag färgmärkte tvättkorgarna som jag ärvt av svärmor.

Vi har även gjort en energisnål och fantastiskt effektiv investering med två avfuktare från Echodry. Tvätten torkar på ett kick och miljön är trivsam att vara i. Källaren känns hälsosam och själen mår bra.

bild-48

När tvätten torkat och skall sorteras har vi alla varsin ”Ikeakopia”, som jag kallar dem. Jag har använt de där stora blå plastkassarna från Ikea som mall och har sedan sytt kassar av framförallt panelgardiner jag hittat på loppis. En ihopvikt gardin för en stadig botten och en gardin till sidorna på påsen. Dessa sydde jag i början av min plastbantarbana, eftersom jag tyckte de där Ikeakassarna var så praktiska. Kassarna är perfekta som strandväskor eller annan packning eller shopping.

bild-47

Feng shui handlar för mig inte bara om att rensa saker, städa, pynta och inreda. Det handlar lika mycket om att rensa i mailboxen, bland facebookgrupperna, de inre organen och göra en detox, ja vissa kanske till och med behöver göra en rensning i umgängeskretsen. Det handlar om att fylla livet med sådant som ger energi i stället för slukar energi, med det som när istället för det som tär och skapa plats för nya möjligheter.

Läs gärna 7 tips för att rensa i röran och få mer energi från sidan Mer Effekt.

Bästa boktipset: ”Rensa i Röran med Feng shui” av Karen Kingston /

i vilket område i ditt liv längtar du efter mer flöde?

