”Det var den godaste omelett jag ätit” sa min pappa efter den enkla lunchen. Jag blir väldigt glad då pappa ger bra betyg när jag stått i grytorna, eftersom han själv är en fena i köket. Ibland vill jag krångla till det när det är dags för de vegetariska rätterna också för att jag är extra noga med att de rätterna skall vara välkomponerade näringsmässigt och rika på protein.

bild-51

Den här omeletten är en klassisk variant med lök, svamp och tomat, toppad med ost och gräslök. Hemligheten ligger delvis i de egna knallgula förbaskat välsmakande äggen men även den låga värmen. Omelett blir lyckad när den får ta lite tid på sig i låg temperatur. Jag lät den gå klart i ugnen för att få färg på osten. Eftersom rätten varken innehåller linser eller bönor såg jag till att göra en knaprig, näringsspäckad sallad med egna grödor, nötter och groddar. Jag hämtade plocksallat, vår fantastiska ruccola, morötter och persilja från pallkragarna och blandade hackade blandade nötter och hemmagjorda mungbönsgroddar dressat med olivolja, örtsalt och citron.

bild-52

VEGETARISK OMELETT (4 portioner)

8 ägg
2 dl mjölk
1 tsk himalayasalt
1 tsk örtsalt
två msk smör
svartpeppar
1 gul lök, finhackad
en låda champonjoner (ca två nävar), skivade
2 tomater, skivade
ett knippe gräslök, finklippt
riven ost

1) Fräs lök och champinjoner i smör och salt.
2) Häll på smet av vispat ägg, mjölk, örtsalt och svartpeppar.
3) Lägg på tomaterna.
4) Låt omeletten gå långsamt i pannan så den blir genomgräddad utan att bränna fast i pannan.
5) Tillsätt gräslök och ost mot slutet.
6) Låt omeletten eventuellt gå klart i ugnen på 200 grader, tills osten fått färg.

I min föreläsning ”Simply start” ger jag tio tips till att komma i gång med ett mer medvetet liv och då ett är att laga vegetariskt en dag i veckan. Om alla skulle göra det en vana skulle det göra en enorm skillnad för klimatet och dessutom tror jag våra kroppar mår bra av vila från kött ibland. Många har anammat köttfri måndag. För mer vegetarisk inspiration, oftast barnvänliga recept, kolla under kategorin veckans veggo. Här samlar jag mina favoriter. En riktig ice breaker för att börja introducera vegetariskt är mina bönbiffar som alla jag bjudit har älskat, både barn, vuxna, kräsmagade och köttälskare.

Enjoy!

