Etiketter

,

Dagens inlägg hör till de där som hamnar under katergorin ”livet” snarare än ekostämplade viktigheter för ett mer giftfritt liv, även om det också innefattar både kompostering och kravmärkt planeteringsjord.
Idag har jag mediterat i jorden. En väninna påminde mig om att jag använt det uttrycket för länge sedan. Egentligen hade jag sagt mediterat i penseln och hon hade översatt det med jorden, för det är i krukorna hon ofta hamnar i sin meditation. Egentligen handlar det om mindfulness, om att vara närvarande i diskbaljan, promenaden, målningen eller trädgårdsarbetet. När jag är här och nu och mediterar i det jag gör så ser jag ofta metaforerna eller gör kopplingar som blir livslärdomar. Veckan som gått har varit en mastig rackare, fylld av stora svettiga beslut, massa möjlighetstänkande och praktiserande av ”if somebody says no say next”. Jag får berätta mer någon annan dag när jag vet utfallet.

IMG_7294
Snott från yoga_girl på insta.

Just det där med att se och skapa möjligheter är det som slår mig när jag tittar på mina pelargoner som börjat blomma rosa igen efter att jag trimmat dem och som nu ska få en varsin större kruka. Hur jag också idag fick säga tack och adjö till några växter som gjort sitt men som fick hamna på en gynnsam plats i trädgårdskomposten och hur de får ge plats och kraft år annan grönska.

IMG_7282

IMG_7283

Jag tror att vi kan skapa möjligheter för både andra och oss själva att växa. Om vi vill.
Ger vi bara oss själva och varandra ”större krukor, lekarkulor och fräschare jord” så kan vi bre ut oss oss stå i full blom.

IMG_7293

Det var när jag själv var på botten som jag bestämde mig. ”Du förändras inte förrän det är värre att låta bli” brukar min kompis Jörgen säga. För mig handlar det om ett beslut. Att välja att se möjligheter före svårigheter. Jag har helt enkelt bestämt mig för att inte oroa mig i onödan. Jag är i grund och botten ganska oroligt lagd men någonstans på vägen var det något som hände. Jag insåg att det inte leder någon vart. Jag läste någonstans att 95% av det vi oroar oss för händer aldrig. Vilken slöseri med energi att då gå och oroa sig och om de där 5% slår in vilket slöseri att oroa sig i alla fall, då vi kunde använt tiden och energin till något bättre. När det där vi är mest oroliga väl händer så har vi inget val än att lösa situationen på bästa sätt, där och då i alla fall och ofta får vi den kraft vi behöver.

IMG_7292

Jag har blivit en obotlig möjlighetstänkare. Jag tar mig ofta de tuffaste av utmaningar med en stark känsla av tillit till den perfekta tajmingen. Jag vet att folk runt omkring ibland lyft ögonbrynen och undrat om jag är riktigt klok. För mig handlar det inte om att vara naiv eller tokig utan om att faktiskt göra det bästa av de mesta. Jag är hellre en JA-sägare som då och då får öva mig på att säga nej än tvärtom.

Jag gjorde en övning för flera år sedan som handlade om att komma i kontakt med min life purpuse/livsmål. Övningen finns i Jack Canfields bok ”The success principals”.

Jag vill verkligen uppmuntra till att läsa boken och göra övningen! Vad jag än befinner mig i livet, inför ett nytt jobb, eller ett nytt uppdrag, när jag bloggar, uppträder eller föreläser så kan jag alltid fråga mig: Uppfyller jag mitt life purpose här? Alla jag gjort övningen med har formulerat fantastiska livsmål. Så här lyder mitt.

”Through my constant drive, an optimistic mind, good communication skills and total engagement in everything I take on – my aim is to contribute so that others will feel guided, motivated, inspired and encouraged to see themselves and the people around them grow and develop to their own highest potential. This will take place in a positive and creative environment where freedom and trust together becomes the foundation of all.”

IMG_7290

Jag älskar att se när det växer, när andra växer och uppskattar även min egen växtvärk.

Här om dagen ramlade det ut en annan bok ur bokhyllan, säkert för att någon behövde den eller tipset om den. Kanske någon av er som läser detta inlägg? Boken heter ”The worry cure. Bli av med din oro med kognitiv beteendeterapi” av Robert L. Leahy.

HAR DU OROLIGA TANKEMÖNSTER STÄLL DIG FRÅGORNA:

1) Vad är det värsta som kan hända?
2) Vad är det mest troliga?
3) Vad är det bästa som kan hända?

Min man och jag backade tiden och ställde oss de där tre frågorna kring ett par tidigare situationer i våra liv. Jag blev så glad när jag insåg hur ofta det bästa faktiskt hade hänt. Inte det mest troliga utan det bästa. Vi hade även något exempel på då det värsta hade inträffat men även det var ju något som gick att lösa, på ett bra sätt.

Allt handlar om hur vi förhåller oss. I Jämtland är det lite skämtsamma begreppet ”surjämte” så vedertaget att det ibland kan bli en bra ursäkt för att se svårigheter före möjligheter även om jag träffar väldigt mycket ”gladjämtar” också.

Jag vill slå ett slag för större krukor och avsluta med en enkel men sann textrad ur en låt min man och jag skrev texten till för några år sedan.
”Våga säga ja, ingen av oss vet, frågor utan svar, livets hemlighet.”

IMG_7291

