Etiketter

,

Vissa dagar kan jag spendera hela kvällen i köket och allt är som ett enda stort hallelujah moment. I går kväll var en sådan kväll. Nu ligger sju gräddade plåtar i den stora plåtburken av det som varit en trend de senaste åren. Jag känner mig inte det minsta originell och ni var nog många som hann före mig. Jag har blivit hooked på fröbröd eller kanske snarare fröknäcke, frökex eller frösnacks.

bild-57

Igår gjorde jag trippel sats på den ena varianten fröknäcke med dinkel och dubbel på det med endast frön. De är försvinnande goda och det är ”livsfarligt” att ha den där plåtburken framme, eller kanske snarare livskraft-igt. Fröna fullspäckade med nyttigheter är riktiga energibomber med sin höga fetthalt. De innehåller också en hel del protein och fibrer men är fattigare på kolhydrater. De är rika på antioxidanter och innehåller mängder med E-vitamin och B-vitamin, samt flera mineraler som järn, kalium, fosfor, magnesium, zink, koppar.

bild-59

Nötter och frön innehåller aminosyran tryptofan som behövs för hormonet serotonin och sägs motverka depressioner. Både nötter och frön är bra för huden och håret, de skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar och sänker det onda LDL-kolesterolet. De anses även vara antiinflammatoriska.

Fröbröd äter du gärna om du heter Meja är två år och vill ha något gott snacks eller kvällsfika. Det funkar även om du går på LCHF, GI eller en detox. Åtminstone det receptet som är utan mjöl. Första gången jag smakade sorten med dunkel var på ett knytiskalas med några av mina väninnor. Då åt vi det med goda ostar, bubbligt vin och härliga rabarberdrinkar.
I kväll knaprade vi fröknäckebröden tillsammans med linssoppa som har kommit att bli en vardagsklassiker hemma hos oss. Kolla in det barnvänliga soppreceptet här. Det med endast frön blir sprödare och det med dinkel lite matigare.

Här kommer recept på två varianter på fröknäckebröd, så som jag gör dem.

FRASIGT FRÖBRÖD 2 plåtar
4 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
4 msk fiberhusk
0,5-1 tsk salt eller örtsalt
4 dl vatten
2 msk msk olivolja

Flingsalt

bild-58

– Blanda allt och låt svälla några minuter.
– Bred ut tunnt på smörpapper på plåt. (Satsen räcker till två plåtar).
– Strö på flingsalt.
– Grädda i ugnen på 150 °C i 25 min.
– Ta ut och skär rutor.
– Grädda i ytterligare 25 min.

bild-61

FRÖKNÄCKE MED DINKEL 1 plåt
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl pumpakärnor
2 dl siktat dinkelmjöl
1/5 tsk örtsalt
2 dl vatten
2 msk olja

– Blanda och låt svälla några minuter.
– Bred ut tunnt på smörpapper på plåt.
– Strö på flingsalt.
– Grädda i ugnen på 150 °C i 25 min.
– Ta ut och skär rutor.
– Grädda i ytterligare 25 min.

bild-60

Jag brukar aldrig skriva ekologiskt framför mina ingredienser, det blir så tjatigt då, det kan ni bara förutsätta. Jag köper oftast mina fröer när vi storhandlar på Willys. Där får man mycket eko för pengarna. Solrosfrön och dinkelmjöl är Saltå Kvarn.

ENJOY!

