Vintage love…
Secondhandshopping är för mig en passion, en sport, en livsstil och jag har sett till att öva upp min loppisnäsa över tid. Jag gillar utmaningen att hitta guldkornen, både vad det gäller kläder och inredning. Jag gör det av flera anledningar, möbler för att jag gillar gamla ting med själ i, kläder för att mycket av kemikalierna är uttvättade, för att klädproduktionen är ett av de största miljöhoten. Det finns redan så mycket producerat i denna världen som vi kan låta cirkulera och förvalta i stället för att gynna nyproduktion och snabbkonsumtion. Dessutom finns det såklart en ekonomisk vinst med det hela som gör att jag alltid känner att jag till exempel kan prioritera bra ekologisk mat åt mig och min familj. De olika delarna i ett medvetet liv balanserar ut varandra.

bild-67

I tisdags hände det något märkligt. Jag fick en känsla av att jag och min man skulle gå in på prylboden i Duved. Ofta har den där känslan rätt. Där stod nämligen ett par lampfötter och väntade, precis ett par sådan som jag jagat i två år nu och jag har haft tålamod att låta det ta tid. Det är något med det där att tycka det är okej att vänta på det rätta, den rätta eller det rätta ögonblicket. Inte nog med det, det var 50% rabatt men det är inte det märkliga med historien utan när försäljaren kommer fram och frågar om vi är sugna på lite lampor och vi stämmer av om det är halva priset svarar han ” ja, inte bara det, de är gratis”. GRATIS?! Lokalen ska bli karamellbutik och de ville bli av med rubbet. 50% på möbler, gratis på resten, prylar, husgeråd, lampor och tavlor. Vi gratisfyndade till ett värde av 1400:-. Ni som bor i trakten – skynda (gratis)fynda innan kl 17:00 idag fredag.

bild-62

bild-64
Med nya lampskärmar i linne blev ett par av fötterna kompletta och rummet känns så annorlunda och balanserat.

När det kommer till kläder så är jag noga med att söka plagg utan noppor, jag köper inte heller snedvridna plagg som tappat formen utan nosar mig ofta till märken med kvalitet. Jag föredrar naturmaterial framför syntetiska material även om det också händer att sådana plagg slinker med då och då. Jag gillar att sortera, rensa och fylla på och planerar barnens garderober flera storlekar i förväg. Det kräver förstås mer framförhållning än om jag skulle välja att alltid köpa nytt.

Sedan vi flyttade till den gamla prästgården har jag haft en idé om att starta en secondhandbutik ute i den charmiga ladan som bubblar av potential. Därför har jag sparat barnens schystaste plagg, ut i fall att den där lilla idén skulle bli verklighet. Tanken var att du som inte upplever loppis som din grej, som inte upplever att du har några tränad loppisnäsa och inte ids leta guldkorn bland en massa plagg du inte vill ha, skulle få chansen att handla bra secondhandkläder där någon annan redan ”gjort jobbet”.

Att starta en fysisk butik hade dock inneburit uppoffringar som jag inte är beredd att göra, i alla fall inte just nu. Jag har ett heltidsarbete som jag storgillar, styrelseuppdrag som jag både tycker mycket om och som stundvis är mycket tidskrävande och dessutom så älskar jag mitt ”Chic & Fair” och all research som krävs för att kunna göra inläggen här.

Jag tror på att ha is i magen och låta saker ta tid för att drömmar och idéer skall kunna utvecklas eller kanske ta ny riktning. De senaste dagarna har jag känt mig redo att dyka ner i de där lådorna och faktisk göra något av det. Jag kommer inte starta någon verksamhet i ladan men jag kommer göra det möjligt att få tillgång till att shoppa plaggen via bloggen.

Just nu förbereder jag klädpaket, tvättar, fotar och känner att hjärtat klappar lite fortare än normalt och det betyder att jag gör något jag tror på.
Jag tänker att jag testar detta och fortsätter med min ständiga mantra ”simply start and see how it unfolds”…och ser med spänning fram emot ”the folding part”.

bild-63

bild-65<a

