Etiketter

, , ,

IMG_7624

Jag började denna morgon med att sminka en fladdermus.
”Vi ska ha pumpafest och du ska sminka mig till fladdermus” var det första Meja sa när hon slog upp ögonen. Hon blev snuvad på kalaset i går kväll efter att ha somnat i bilen på väg hem från kyrkan och nu klockan 8:00 på söndagmorgonen var hon redo för fest, efter att ha sovit i festklänning och strumpbyxor hela natten. Efter sminkningen tände vi pumpalyktan och alla ljus i köket och matsalen och gjorde brakfrukost. Hon verkade fullkomligt nöjd med den festen, puh.

Mina föräldrar, min man och min dotter åkte på minnesgudstjänst för svärfar i går kväll medan jag och Jakob kokade hemligheter och pyntade friskt med det vi hade hemma, sminkade oss med ett par av mina ekofavoriter och kreativiteten bubblade…

Jakob är 10 år och han har alltid varit mycket för det där med att baka, pyssla, duka och skapa stämning och magi. Gärna med inslag av lite hemligheter och många tända ljus.

Mitt mål är att vid alla högtider skapa känslan utan att vara en pusselbit i handlaras spel. På Halloween vill jag trolla. Trolla med knäna, med sådant jag redan har utan att tro att jag måste fylla kundvagnen med plastiga pumpaprylar, oranga servietter, svarta ljus, två kilo plockgodis och dyrt leksaksteatersmink med massa elände i.

IMG_7621

När jag först började duka med vit duk och vita ljusstakar såg Jakob lite besviken ut. Jag förstod snabbt att det skulle krävas något mer, jag klippte sönder ett svart tygskärp jag inte visste att jag hade men som kom väl till pass runt de vita ljusstakarna. Svarta skålar och röda och guldiga ljushållare skapade tillsammans en alldeles perfekt halloweenkänsla och de gula servietterna vi hade hemma funkade utmärkt även om det inte var någon pumpagubbe på.

IMG_7619

Sedan gjorde vi topping till morotscupcakes som mamma, pappa och Jakob bakade i går. Vi ”spetsade” ostglasyren med apelsinskal och pressad apelsin för en orange touch.
Jakob gjorde en skiss på pumpalyktan som min pappa sedan så snyggt skar till och gröpte ur innan de lämnade oss ensamma i köket. Den urgröpta pumpan skulle jag ha till soppan som jag kokade på en spik skulle man kunna säga.

IMG_7618

Sist jag lagade pumpasoppa gjorde jag det på en höft men idag tänkte jag följa ett recept. Trots att jag ökade på lite här och där blev det blott en sparsam skvätt soppa som låg längst nere i botten på jättekastrullen och skvalpade. Kris och utveckling. Jag öppnade kylen och slet ut lite av varje och hastade till ytterligare en soppa med lite sting på rotfrukter som jag sedan blandade med pumpasoppan. Fullträff. Dessutom hann vi svischa ihop några tandpetarsnacks i rena förskräckelsen. Under tiden som jag kokade soppa gjorde Jakob läskiga, blodiga fingrar med benpipor som stack ut.

IMG_7625

IMG_7615
Svart cake eyeliner Nvey Eco, läppstift Dr Hauschka nr 04 (rött), flytande eyeliner black Dr Huuschka, maskara Lotus, Concealer neutral Back to Earth (som blekt puder).

Innan våra kalaskamrater anlände han vi röja av köket, få till våra sminkningar och och tända alla ljusen. Ingen kunde ana vårt tidigare lilla kaos.
På tal om ljus – välj alltid svanenmärkta stearinljus istället för ljus gjorda av paraffin.
Nu lanserar Claes Olsson världens första miljömärkta stearinljus, 100% stearin, helt utan paraffin, fri från palmolja och utan engångskopp av aluminium. När ljuset brunnit ut laddas ljuskoppen i glas enkelt med en ny ljusrefill.

Det blev en enkel med jättegod måltid som kunde gått under kategorin veckans veggo om det inte var för sidesnacksen. Vi avslutade kvällen med de fluffigaste morotscupcakes framför mycket rörande lördagsunderhållning. Kunde inte blivit ”så mycket bättre”….

IHOPTROLLAD DUNDERSOPPA
med rostade pumpakärnor och cremefraiche

6 portioner

8 dl tärnad pumpa/knappt 500 gram (utan skal, kärnor och trådar)
4 morötter
2 palsternackor
1/4 kålrot
2 iskuber hemmagjord kycklingfond
4 st hackade charlottenlökar (eller en stor gul lök)
smör
0,5-1 vitlöksklyfta
0,5-1 dl dl vitt vin
1,5 dl laktosfri grädde
5-7 dl vatten
Salt, peppar, caynenne peppar, muskot

– Fräs lök i smör och salt.
– Tillsätt pumpa, vitlök, rotsaker, vatten och fondkuber.
– Koka mjukt i ca 30 min.
– Stavmixa.
– Sila (för att undvka trådar från pumpan).
– Tillsätt peppar, muskot, caynennepeppar och grädde och koka upp.

Viktigt att tillsätta kryddor efter du stavmixat, stavimixen slår sönder krddorna och gör maten onödigt stark annars.

Toppa med rostade pumpakärnor och en klick cremefraiche.

Alternativ: byt ut alla rotsaker mot dubbel mängd pumpa.

IMG_7617

BLODIGA FINGRAR
Ekologisk prinskorv
Mandelspån (naglar)
Tomatpuré (blod)
Palsternacka (ben)

– Skär små ”benbitar” av skalad palsternacka.
– Skär bort en bit korv där nageln ska sitta och forsätt snittet en bit extra så du kan sticka in mandelspånet.
– Skär snitt så som det ser ut på ditt eget finger vid lederna och fyll snitten med tomatpuré.
– Gröp ur lite korv i andra änden av korven och stick i en bit palsternacka och kleta lite tomatpuré runt.

IMG_7622

TANDPETSSNACKS
Bitar av kallrökt salami från Undersåkers Charkuteri
Bitar av god ost
Tandpetare

Montera.

IMG_7620

FLUFFIGA MOROTSCUPCAKES PÅ SIKTAT DINKEL

8 stycken stora

50 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
3 dl finrivna morötter

– Vispa smör och socker pösigt.
– Vispa ner äggen, ett i taget.
– Blanda mjöl, kanel, bakpulver, bikarbonat och vaniljpulver i en annan bunke.
– Rör ner detta i äggsmeten.
– Blanda ner morötterna.
– Häll i stora hårda muffinsformar.
– Häll smeten i formarna och grädda i 15–20 minuter i 175°C.
– Kontrollera med en provsticka att de är klara.
– Låt svalna.

GLASYR- CREME CHEESE FROSTING MED APELSIN
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1/5 tsk ekologiskt vaniljpulver
Skal och saft från en apelsin (eko såklart)
100 g philadelphiaost

– Blanda allt, spritsa eller bred på.
– Dekorera med hyvlad morot och apelsinskal

ENJOY!

IMG_7623
Spökstol från Mattmar loppis, Klänning Monkey från Vintagemarknad på Stjärntorget, skarf Kupan i Järpen, kängor ärvt från väninna, recycle tights från KappAhl, makeup se tidigare bild.

