I går jobbade jag och och min man, på en söndag och självaste farsdag. Vi spenderade en fantastisk heldag tillsammans med våra kulturskoleelever, Bengan Jansson och hans fru Eva i Duveds kyrka med workshop, rep och konsert. Helgen blev dock kort, vilket skapade en gnutta stress i systemet hos oss båda. Vi maxade helgen och proppfyllde fredagskvällen och lördagen med så mycket helg vi bara kunde.

Jag kunde lätt ha gjort denna dag till en trist och trött måndag, fylld med lite vardagsgnäll och några extra pust och stön men framåt eftermiddagen kunde jag bara se guldkornen. Jag tänker att kan vi maxa helgen så kan vi minsann maxa vardagen också. Söndagsångest och måndagstristess är så bortkastat. Jag menar, lever vi för helgen och räknar vi dagarna vi har kvar till löning eller ser vi vardagen som en massa ”nu” att fylla med det bästa?

Mina tre största glädjeämnen som lyxkantade denna dag var en fantastisk kappa, ett påskrivet kontrakt och en grymt god middag. Kappan i hemvävd ull låg i en påse på pianot och väntade på mig när jag kom till morgonens första lektion. En vänlig person tyckte jag skulle få ta över den. Jag blev kär vid första ögonkastet.

IMG_7763

Tack Annette Johansson i Undersåker för att du tänkte på mig som den nya ägarinnan och för din goda smak, du gjorde min dag! Att få ta över någon annans secondhandfynd, proffsigt omsydd, i favoritmaterial med favoritfärgen som ger en unik second look blev höjden av sann vintage-lycka. På eftermiddagen åkte jag i väg i min turkosa kappa och satte några väldigt efterlängtade krumelurer på några viktiga papper. Föräldrakooperativet Gåvan blir nu ägare av huset där våra barn går. Hela denna höst har kretsat kring detta, att hitta lösningar som möjliggjort detta köp. Äntligen är vi i hamn.

IMG_7755
I detta hus lagas ekologisk mat och pågår arbetet för giftfri förskola. Nu öppnas ännu fler möjligheter till positiv förändring.

Sedan åkte jag hem och totalmaxade denna trötta måndag med tidernas lyxigaste pytt, gjord på älgfile och potatis från landet, resterna från helgens farsdagsmiddag. Den gräddiga såsen med rödvin och dijon fick koka sig tjock på spisen innan den landade i pannan. Jag valde kokta svalnade rödbetor med rostade pumpakärnor och balsamico i stället för de vanliga på burk.

Vi avslutade middag med Ronnys favoritpaj som blivit över från farsdagsfirandet.
Jag tänker vi skulle kunna fylla väldigt många måndagar med efterdyningarna från helgen, fantastiska pytter på lyxiga rester. Även om jag gillar att göra skillnad på vardag och fest så tycker jag också om att ”go a a little wild and crazy” och duka med finporslinet på en måndag och busa till det med ett glas vin på en tisdag. För att jag kan.

IMG_7762

KRÄMIG LYXPYTT
Älgfile (eller andra goda köttrester)
Kokt svalnad potatis med skal
Gul lök

Skär, hacka och smörstek. Salta och peppra.

GRÄDDSÅS
3 dl laktosfri grädde
1 tsk dijonsenap
en skvätt rödvin
1 msk tamari eller soja
3 hackade enbär
salt och peppar

Koka tjock under ca 30 min (så slipper du redning) och häll sedan över pytten, blanda runt och koka samman.

Servera med kokta svalnade rödbetor och rostade pumpakäror med balsalmico och olja och stekt ägg.

IMG_7761

HALLONPAJ MED KOKOS OCH MANDELMJÖL
400-500 gram hallon
1 msk potatismjöl

0,5 dl socker
2 msk kokos
3-4 dl mandelmjöl

100 g smör

1 msk socker

1) Täck botten på en pajform med hallon. 

2) Pudra över potatismjöl, 0.5 dl socker och kokos
.
3) Blanda mandelmjöl och socker (1 msk) 

4) Grädda i 200 grader i 20 minuter.

IMG_7757

HEMKOKT VANILJSÅS
1 vaniljstång

3 äggulor

5 dl mjölk (görna gammeldags)

3 msk socker

1 msk potatismjöl

– Skär upp och skrapa ur fröna ur vaniljstången.

– Blanda alla ingredienser i en kastrull.

– Låt skjuda tills den tjocknar och vispa som attan med en balongvisp så det inte bränner vid.

– Låt svalna i kyl eller vattenbad.
– Blanda gärna med lite vispad grädde.

ENJOY!

