Ni som följer mig vet att jag brukar nämna begreppet ”hitta sin lagomnivå”. Jag påminner mig nästan dagligen om detta och det har kommit att bli ett av mina mantran. Jag har en all-in-personlighet och lämnar sällan något åt slumpen, jag gillar att nörda in mig, hänge mig helhjärtat, göra grundlig research, vända och vrida och presentera de olika sidorna på myntet. Därför behöver jag ständigt påminna mig om att ha måttfullhet som mitt motto.

Jag rör mig i olika forum med giftfria och ekologiska förtecken och trots att jag ibland ligger steget för vissa andra där eller kanske på grund av detta vill jag ibland bara säga : ”lugn i stormen, kan vi bara vila i allt vi redan gör så bra”. Jag känner den underliggande paniken som finns i frågeställningar och diskussioner i dessa forum.

Ju mer vi vet desto mer stressade riskerar vi att bli och jag tror inte heller att det är bra för välbefinnandet. Vi blir experter på hur vi ska skydda våra barn och oss själva från gifter i vardagen men riskerar att bli lätt paranoida, nervösa och stressade som föräldrar, om vi inte ser upp.

IMG_3611

Det är lätt att när man börjar med exempelvis plastbantning så utvecklar man någon slags plastfobi och en”allt-måste-bort-mentalitet”. Så här ganska långt efter mitt första plastbantarrace kan jag fråga mig om det är livsviktigt att göra sig av med fönsterskskrapan med plasthandtag. Visserligen tycker jag att plast är ganska fult och det i sig är en motivation att göra sig av med plasten. Jag tycker att det finns andra gedigna naturmaterialsom passar bättre i vårt lantliga hem. Däremot känns teflonpannan, matdosorna och tröjorna med plasttryck bra mycket viktigare än den där fönsterskrapan ur giftsynpunkt.

Fredagar brukar vara dagen som jag får släppa mina idéeer om det perfekta giftfria livet och känna mig alldeles lugn över det. Då äter vi take away från kinimatsvagnen innan vi badar i våra syntetiska badkläder i klor bland mängder av flytsaker i plast och innan vi åker hem fikar barnen något sockrigt och oekologiskt. Inte alls ekoreko eller giftfritt men alldeles underbart, eftersom det ger en annan form av livskvalitet. Barnen får leka, min man får basta, jag får motionssimma och vi gör något mysigt tillsammans.

Jag tänker att det är undantagen som bekräftar regeln och att livet blir väldigt krångligt när vi blir oruckbara i våra giftfria livsstilar.

Även om underrubriken på denna blogg innehåller begreppet ”giftfri vardag” så är det lite missvisande. Egentligen borde vi kalla det ”giftminimerad vardag” för hur vi än kämpar, strider, vänder och vrider så kan vi inte skydda och befria varken oss eller våra barn från gifter till fullo.

IMG_5381

Jag finns även med i andra forum som handlar om att läka naturligt och hitta en naturlig hälsa och har en god kännedom om olika dieter och kosttillskott. Ofta rekommenderas mjölkfri, glutenfri och sockerfri kost, vissa menar att raw food är lösningen och andra vegetariskt. Jag kommer även i kontakt med de medvetet konsumerande miljömedvetna som förespråkar det enkla livet med minimal konsumtion och så få ägodelar som möjligt. Jag hänger även i forum som har med nära föräldraskap att göra (attachment parenting).

Jag både inspireras och inspirerar i dessa forum men hävdar ändå att vi behöver eftersträva balans i allt för att kunna leva harmoniska liv.

bild-80

Den passerade veckan har jag funderat över frågor som malbehandlad ull, hur man renoverar badrum miljövänligt, hur man undviker gifter i sängar och madrasser, om miljövänliga barnvagnar, miljövänlig impregnering och miljömedvetna val av ljus. Ibland blir jag alldeles yr av all information och jag behöver förhålla mig till all min samlade kunskap på ett sunt sätt för att må bra. Det gäller att göra saker i vår egen takt och prioritera det vi anser viktigast. .

IMG_4638

Jag har tidigare skrivit några inlägg där jag dragit saker till sin spets. Jag skrev inlägget ”Städrevloution, rent på riktigt”.
Där i frågasatte jag både microfiberduken och grummes natursåpa. Gällande såpa så hävdar jag att hälsingesåpa, tvålmakarens och bonstorps såpa må vara de renaste och att grummes gröna såpa bör undvikas då den innehåller färgämnen. Frågan är om grummes gula behöver ratas helt pga 0,2% parfym, jag menar vi pratar 0,2%(!). Beträffande microfiberduken så hittade jag aldrig något superalternativ och trots att den är gjord av polyester så kan jag ändå tycka att den är oslagbar både vid fönsterputs och dammtorkning och kräver inga kemikalier. Det viktiga är att vi inte spolar ner smutsen i avloppet.

IMG_5259

Jag skrev även ett inlägg om den plastbantade frysen
där jag bland annat belyste att Pingvins fryspåsar av sockerrör endast innehåller 60% socker och 40% plast. Jag presenterade glas, rostfritt och tyg som de optimala alternativen.

Jag tycker ändå att jag kan ”okeja” både grummes gulsåpa (den utan citron), pingvinpåsarna och microfiberduken, som en fantastisk start eller som en schysst lagomnivå i vår giftmineimerade vardag, alternativen är så mycket sämre. Det ska vara enkelt, lustfyllt och ekonomiskt hållbart att leva medvetet.

Nu ska jag ge exempel på min lagomnivå och tips om var man kan starta. Du som läser detta kanske lever striktare än så här men då kan de här tipsen vara bra att ha till hands för någon vän som står i startgroparna för ett mer medvetet liv.

IMG_7347

VÅR FAMILJS MEDVETET VALDA LAGOMNIVÅ

– Vi är inte vegetarianer men äter ofta vegtariskt och annars älg, bosarpskyckling, ekofisk och korv från Undersåkers charkuteri.
– Vi har inte uteslutit gluten men bytt ut vete mot siktat dinkel.
– Vi utesluter inte kolhydrater och bröd men äter surdegsbröd.
– Vi utesluter inte mjölkprodukter men äter mest laktosfritt och dricker inte mjölk till maten.
– Vi äter snacks men undviker glutamat.
– Jag använder inte menskopp med ekologiska tamponger.
– Vi samsover, ammar länge och bär i sele som brukar känneteckna en ”attachment parenting-förälder” men lämnade på dagis redan vid 1 år (vilken inte brukar vara vanligt förekommande i dessa sammanhang) .
– Vi har inte köpstopp men har begagnat, slow fashion och giftminimerat som ledord.
– Vi äter inte raw food men gärna mycket grönt och groddat.
– Jag färgar inte håret med henna men med Tints of nature.
– Vi tänder ljus i höstmörkret men väljer miljömärkta i stearin före de med paraffin, palmolja och syntetiska dofter.
– Jag går sällan osminkad men använder rent smink.
– Vi bojkottar inte bilen men åker framförallt tåg då vi reser långväga och har valt att ha en bil istället för två (vilket annars är vanligt förekommande i Jämtland).
– Vi använder bees wrap, bioplast, glasburkar och rostfria dosor som komplement till plastpåsar och burkar men även Pingvins fryspåsar (en mix av sockerrör och plast).
– Vi äter ute och borta utan bekymmer även om det inte är ekologisk eftersom vi har ekologiskt kök både hemma och på förskolan.

IMG_3713

TIO KOM-I-GÅNG-TIPS
1) Handla ekologiskt så mycket som möjligt med framförallt dessa tio i topp: vindruvor (/russin/vin), citrusfrukt, paprika, bananer, ägg, potatis, choklad, bomull, kaffe, majs (och produkter gjorda av majs för att undvika genmanipulerade grödor, GMO)
2) Laga från grunden och baka själv.
3) Ät vegetariskt minst en gång i veckan.
4) Handla (/ärv/byt/låna) kläder och möbler second hand och när du handlar nytt tänk slow fashion, tidlösa kvalitetsplagg som håller länge både i stil och hållbarhet.
5) Önska och handla få men kvalitativa leksaker fån giftfria butiker.
6) Börja med att rensa plast i kontakt med värme och olja, teflonpanna, plastmatlådror i micron, olja i plastflaskor, då frigörs plasterna.
7) Rensa bort alla leksaker som inte är CE-märkta och gamla leksaker tillverkade före 2007.
8) Undvik produkter med parabener, banta badrumsskåpet på kemikalier.
9) Undvik miljöboven fleece och plasttryck på kläder och välj istället naturmaterial, framförallt ull.
10) Gör egen tacokrydda.

Chic & Fair är lagom radikal men inte sval. Att känna eller skapa dåligt samvete är bortkastat. Effektivitet och kretativitet kan endast kombineras genom lust och inte genom press. Heja alla oss som vill och orkar kämpa för klimatet och hälsan men låt oss göra det hela balanserat och trivsamt så vi kommer ihåg att leva och inte bara att överleva.

Om du klickar på rödmarkerade ord hamnar du på en länk som beskriver ordet, artikel, källa etc.

