Julen är över och i går fick barnen byta de sista klapparna med lillkusin. Även om jag ser mig som en medveten ”konsumerare” så är jag ingen julklappsmotståndare. Jag tänker att kring jul när vi konsumerar som mest om någon gång kan vi välja att göra de medvetna valen. Jag gillar inte julklappshysterin, den hetsig klappjakten dagarna innan jul och kosmetikaavdelningarnas och leksaksbutikernas brakerbjudanden på fler hormonstörande ämnen. Däremot tycker jag att vi kan passa på och köpa få fina kvalitativa saker till barnen som de ändå behöver eller verkligen kommer att ha glädje av. Jag är glad för den här julen. Den har varit stressfri, måttfull med själ, finess och en skön känsla i magen. Vi vuxna brukar inte handla klappar till varandra, utom något år då alla vuxna fick en var att handla åt, för en specifik summa. Jag och min man brukar investera i något gemensamt till hemmet.

Planen var att detta inlägg skulle komma innan jul som inspiration för både graninförskaffning, pynt och klappköp…Samtidigt tänker jag att ni som vill kan få användning för de fina origamistjärnorna till nyårspyntningen och godis- och brödgåvorna passar lika bra både till om ni skall bort på nyår och vid vilka andra bjudningar som helst. Likaså gäller mina tankar kring den medvetna julklappshoppingen även för födelsedagar eller andra firanden.

IMG_8257

GRANEN Denna decembermånad lade jag krutet på att göra eget vintagepynt till granen. Först blev nog Jakob lite snopen att vi varken skulle ha kulor eller glitter men han tyckte granen blev jättefin när den var färdigklädd. Eller som Meja säger ”utklädd”. En väninna tipsade om sidan Lilla Blanca som visade hur man viker en femuddig pappersstjärna. Jag loppisfyndade gamla notpapper och en norsk julsaga och vek stjärnorna av. De fick bli både bordsdekorationer, presentdekorationer och julgranspynt. Klicka HÄR så hamnar du på instruktionsvideon hur man gör om ni vill ha fina stjärnor till nyårsdekorationerna.

IMG_8251

Jag gjorde även florsockerstärkta spetsklockor som jag klippte ur en av min mormors gamla gardinvolanger, jag knöt juldoftande kanelknyten, sydde vimplar och gjorde karamellstrutar av notpapper och små tårtpapper efter att ha sett en bild på vintagebodens instagram. När jag var barn hade vi änglahår på julgransljusen av kliande glasfiber. I år kom jag på att jag kunde använda ull i stället och hörde av mig till en av mammorna på dagis som har får. Jag hade sett en bild på hur hon hade vit krullig ull i ljusstaken i stället för mossa och tänkte att den skulle bli perfekt som änglahår. Ullen kommer från tacka som är korsning mellan Texel och Finull som kallas Svea här i Norrland. Allt detta tillsammans med mammas gamla virkade hjärtan och små pepparkaksformar från loppis gjorde granen komplett.

IMG_8258

IMG_8254

IMG_8256
Ullen passade även fint till skägg på annandagens lilla 10-åriga Nisse.

Vi högg vår gran på egen mark. En vanlig svensk gran, odlad så nära som möjligt, är bästa valet för den som vill ha julgran. Med lite flyt kan man även få tag på en KRAV-märkt gran. Kungsgran är sämre än svensk gran eftersom man vid odlingen ofta använder bekämpningsmedel och dessutom kräver den transport från Danmark. ”Miljösämst är plastgranen, även om man använder den i många år. Den totala miljöpåverkan – när man räknar in produktion, transporter och mängden giftiga kemikalier vid nedbrytning och förbränning – blir störst med en plastgran” skriver Naturskyddsföreningen. Jag tycker den äkta granen känns mer gedigen och plastgranen hade inte riktigt platsat i vårt plastbantade hem. Jag har läst mig till att socker och magnesyl i julgransfoten inte har någon verkan och att hemligheten till en barrfri gran ligger i att bara vattna dagligen.

IMG_8260

KLAPPARNA
Jag vet att många som valt en mer giftminimerad vardag bävar för julklapparna och hur de ska hantera att barnen riskerar att få giftiga plastleksaker eller syntetiska kläder. Mitt tips är att vara specifik med vad ni önskar till jul, födelsedagar och andra festliga tillfällen, önska från specifika butiker och våga vara tydlig. Jag tror inte alls att släktingar tar lilla upp för att man berättar. Alla vill väl ge något som andra verkligen vill ha. Våra barn fick sportutrustning, merinoullställ och mina föräldrars fina hemmagjorda saker, ekologiska badbubblor, mammas hemstickade ulltröja och morfars snickrade möbler till hennes stora dockhus.

IMG_8255

IMG_8262
Nu återstår barnkammare, toa, tvättstuga och renovering, trägolv, tapeter och målning med äggtempera. Det kliar i renoverarnerven…

Jag är en riktig secondhandälskare, nästan alltid men för mig finns det några undantag då jag föredrar nytt och jul och födelsedagar kan vara bra anledningar för konsumtion av nya saker.

UNDVIK ATT HANDLA PÅ SECOND HAND:
– Vitvaror (äldre drar mer el)
– Hjälmar och bilbarnstolar (för säkerheten och för bättre plast)
– Vandringskängor (för ergonomin)
– Underkläder (känns fräschare)
– Leksaker (reglerna för gifter är bättre ju nyare de är)

IMG_8259

TIPS FÖR EN MER MEDVETEN PRESENTSHOPPING
– Passa på att handla sådant man ändå behöver.
– Investera i sportutrusning för aktiva hälsosamma barn.

IMG_8252

– Köp fina gamla glasburkar till hemmagjort godis, gamla plåtburkar till kakor och kökshanddukar och fina band till hembakt bröd på loppis.
– Välj GOTS-certifierade plagg till de mjuka paketen, då är hela produktionen hållbar.
– Välj ekologiskt och giftfritt till de ”hårda” paketen, exempelvis från ekoleko, rekolek, ekokul, kokobello.
– Gör egna personliga klappar.
– Satsa på få men gedigna klappar.
– En klyscha men ändå: ge bort en upplevelse, konsert, presentkort på SPA eller restaurangbesök – Köp miljömärkt jul/presentpapper och kort av återvunnet papper. Finns på Lagerhaus.

VÄLGÖRENHET Vår familj deltog i Aktion julklappen och köpte fyra klappar som går till barn i Östeuropa som inte annars skulle få någon klapp. Jag tycker det är fint att lära våra barn att inte vara så upptagna av sina egna önskelistor utan förstå att det finns barn i samma värld som vi lever i idag som lever väldigt annorlunda liv mot oss. Varje paket skall innehålla detsamma varken mer eller mindre (en blyertspenna, en pennvässare, ett suddgummi, ett skrivhäfte, ett ritblock, en ask färgkritor, en tvål, en tandborste, en tub tandkräm, en tablettask, ett jul- eller vykort, gärna med svenskt motiv, och med en hälsning från dig som skickar paketet med en hälsning på engelska och berätta lite om dig själv), de packas först i plastpåse och sedan i färgglatt julpapper.

På hemsidan presentjakten hittar du många presenter som går till välgörenhet.
Exempel på gåvor du hittar där:
– Hygienkit mot Ebola.
– En get som hjälper leprasjuka i Nepal till försörjning.
– Låt en kvinna i Tanzania föda sitt barn under rena och säkra förhållanden.
– 25 kycklingar till en familj som lägger grunden till ett litet familjeföretag.
– Bli fotbollsförälder och stöd fotbollsklubben Tigers Club i Uganda som ger gatubarn en ny chans i livet genom att spela fotboll.
– Hjälp en välgörenhetsorganisation i Rwanda att dela ut mat till gatubarn.
– Skicka en tårta och stöd Barncancerfonden
– Ekologisk odlingskurs till människor i Sydafrika för att bli självförsörjande.
SORTERA JULSKRÄPET RÄTT & RIKTIGT

1) Julklappspappret – omslagspapper och wellpapp från paketen ska läggas i behållaren för pappersförpackningar, alltså inte i tidningsinsamlingen. Ta bort alla snören från papperet eftersom det stör återvinningen!
2) Tejp och snöret – lägg i soppåsen. Då kan de kan bli fjärrvärme och el.
3) Frigoliten – lägg i behållare för plastförpackningar.
4) Chokladaskar och kartonger sorteras som pappersförpackningar.
5) Julkort med frimärken som pappersförpackningar.
6) Kuvert och vadderade kuvert i papperskorgen.
7) Färgade pappersservetter i komposten. (Tidigare sorterades färgade servetter som restavfall på grund av gifter i färgen, men numera ska de läggas i komposten.)

IMG_8261
Skippa annars pappersservietterna och ge alla en varsin i linne med namn på.

8) Trasiga porslinstomta lämnas på återvinningscentral i behållare för tegel, grus, porslin och jord.
9) Trasiga julgranskulor i papperskorgen. De ska inte läggas bland glasförpackningar, även om de innehåller glas. Se till att förpacka dem så att inga vassa delar sticker ut.
10) Ljusslingan – lämna smålampor från luciakransen, julgransljus, ljusslingor, elljusstakar som smått el-avfall på återvinningscentralen.
11) Värmeljus och marschaller – sorteras som metallförpackningar. Det gör inget om det finns stearin kvar, men ta bort den lilla metallbiten som håller fast veken. Då kan aluminiumet lättare sorteras rätt när metallen tas om hand.
12) Julgranen – lämnar du in på närmaste återvinningscentral eller i grovsoprummet.

Elda inte upp papper och kartonger i kamin eller öppen spis. Det kan orsaka starka luftföroreningar både utomhus och i bostaden.

Önskar er en fridfull fortsättning och dagar i avslappning med meningsfullhet, ljus och gemenskap!

IMG_8253

