Etiketter

, , ,

IMG_8485
Den obligatoriska morgonbrickan.

I förrgår hade Meja sitt första barnkalas, min stora lilla 3-åring. Det verkar som många giftminimerande föräldrar kan få lite lätt ångest inför barnkalas. Hur ska man skriva i inbjudan för att slippa plastiga leksaker? Hur dekorerar man utan perflourerade muggar, plastiga sugrör och ballonger? Hur förhindrar man ett gäng sockerchockade ungar som välter halva huset och blir osams? Vad ska man lägga i fiskdammspåsen som inte är godis fulla med e-nummer och färgämnen? Vad ska de andra föräldrarna och barnen tycka och hur ska mitt eget barn bli nöjd?

Jag har funderat över det där med barnkalas och hade du frågat mig för ett år sedan så hade jag nog sett det hela mer storslaget och genomtänkt. Jag skulle skapa det optimala giftfria kalaset och presentera en kavalkad av bilder på häftig reko dukning och kalasig ekomat utan socker. Jag var nästan på vippen att planera den där gräddspritsade vattenmelontårtan som jag sett cirkulera här och där eller små chokladpuddingar ala´LCHF i bioplastmuggar. Jag fantiserade om att bjuda hela dagiset och alla fröknar.
Jag skulle skicka ut en finurlig inbjudan där presentfrågan var solklar och enkel.

Det blev inget av vad jag hade tänkt.
I torsdags kväll, sent o sider, skickade jag en enkel inbjudan och skrev att Meja skulle fylla år och ville bjuda några kompisar på tårta, att man fick ta med en förälder om ville och att man inte behövde ha med sig någon present.

IMG_8483

Ibland funkar det enkla också. Vi hade fri lek i lekrummet och från Spotify spelade George Riedels orkester svängiga Astrid Lindgrenlåtar i bakgrunden. För Meja var det stort att bara ha alla lekkamrater på besök och att kunna ta sig några spontana danssteg med sin killkompis. Jag bakade två tårtor som barnen var måttligt intresserade av men som Meja åt med glädje efter kalaset med mindre leklust i benen. Popcornen och grönskaksstavarna glömdes bort mitt i tårtspritsandet. Ett helt sockerfritt kalas hade känts lite överdrivet. Om det är någon gång man kan få sig en bit tårta så är det väl på sin födelsedag, så den där melontårtan tror jag aldrig blir verklighet. Inte på något barnkalas i alla fall.

Vissa menar att bjuda så många barn som år man fyller är idealiskt. Det tror jag också kan vara lagom men också svårt att göra ett så sparsamt urval. Meja bjöd fem stycken dagiskompisar.

IMG_8481

DUKNINGEN
Det är så mycket som handeln vill få oss att tro att vi måste köpa men jag undrar om verkligen måste luras in det där. Jag älskar att pifffa, göra vackert, skapa stämning, göra skillnad på vardag och fest men jag skulle vilja uppmana oss att vara kreativa och göra något fint av det vi redan har eller åtminstone hålla i oss när vi konsumerar.
Även de ekologiska butikerna vill förstås sälja oss kalasgrejer och om vi tycker det är viktigt med engångsmuggar i bioplast, sugrör i papp, tårtljus i bivax och papperspåsar till fiskdammen så finns de mer medvetna alternativen på Ekokul. Balonger av naturgummi, engångsskedar av majs och pysselmaterial till gemensamma lekar finns på Ekoleko, vykort i återvunnet material och sugrör i bambu finns också på Lappland Ecostore.

IMG_8480

Vi köpte rosalila miljömärkta servietter med fint motiv, i ett av Mejas morgonpaket låg det bland annat giftfria ballonger från Ekoleko (köpta på EJ´s Hälsokost i Östersund), sedan dukade vi med vanliga glas, och vanligt porslin, flagga, kandelaber, duk och en fin blomma. Jag tycker inte att det blir ett dugg vackrare eller festligare med pappservis med seriefigurer på och tycker det utmärkt utan sugrör. Ett annat år kanske jag syr vimplar eller något annat pyssligt.

PRESENTERNA
Nu skrev vi att present inte behövdes. Både för att det var med kort varsel, för att folk skulle känna sig välkomna ändå och för att det viktigaste var att Meja fick leka och fika med sina kamrater.

Meja fick i alla fall jättefina presenter. Jag blev imponerad över hur alla hunnit införskaffa så passande gåvor när vi bor i glesbygden och alla fick inbjudan så sent.
Nu vet de flesta vart jag står eftersom jag tydligt jobbar för en giftfri förskola och rensar bland leksakerna där, samt att de känner till Chic & Fair, så jag har ju redan varit tydlig med vårt plastbantarliv.

Jag tror på att vara öppen med den mer giftfria livsstilen, utan att skämmas, väga stå rakryggad i varför vi väljer att leva så, upplysa andra på ett mjukt och självklart sätt. Det finns väl ingen som vill utsätta sina barn för onödiga hormonstörande och cancerogena gifter medvetet? Jag tänker att det handlar om okunskap. Sedan gör alla saker i sin takt och vissa kommer aldrig prioritera som jag och vara helt fantastiska föräldrar ändå.

Man kunde nästan tro att jag skickat en inbjudan som varit mycket mer specifik och den skulle kunna ha sett ut så här:
”Ni behöver inte ha någon present med er men vill ni ändå ge något så tycker Meja om att pyssla, pussla, läsa böcker, gå på bio och badhus och leker helst med leksaker i naturmaterial”.

Jag har läst diskussioner om hur man skriver en kalasinbjudan för att vara tydlig och det kan kännas överdrivet att kalla kalset för ”ekologisk fest” då riskerar det självklara att bli pretentiöst och att skriva att ”plastleksaker undanbedes” eller ”inga presenter vänligen respektera” kan upplevas avisande. Jag vill uppmana oss att slappna av och acceptera at vi inte kan styra allt och att vissa saker får vi bara förhålla oss till.

Jag tycker det är naturligt att både vilja ge och få på kalas oavsett om man har föräldrar som tycker illa om konsumtionssamhället eller ej.

IMG_8482
Morgontrött vinterlek i för dagen ny overall av märket Troll från Kokobello. Inneroverall i ullfleece med skal fritt från flourkarboner.

FISKDAMMEN
Nu är Meja så liten att vi varken hade arrangerade lekar, temafest eller fiskdamm och hon var så nöjd och alldeles lycklig ändå. Jag tänker att förväntningarna kan bli större med äldre barn som varit på fler kalas. Då kanske fiskdammen känns som ett naturligt eller näst intill nödvändigt inslag.

Jag tycker vi kan utmana oss att hitta på andra finurliga lösningar än att toppa kalaset med ännu mer socker.

Jag hittade giftfria tatueringar och klistermärken på FCS-certifierat papper i nätshopen Medveten mini. Dessa tillsammans med till exempel en ask russinmix från Saltå kvarn kan bli en trevlig fiskdammspåse som upplevs lite mer hållbar.

När Meja blir äldre kanske hon vill göra skriftliga inbjudningar men då tänker jag mig hemmapysslade personliga små kreationer.

Då kanske vi vill planera ett annorlunda kalas och då ska jag komma i håg min ide om godsaker på spett. Kalla matiga spett med älgköttbullar, korvar, ostar och gurkor och fruktspett med glass till efterrätt.

Ett annat år.

