Ett av mina bästa klimatsmarta och miljövänliga tips för att slippa slit-och-släng och fast fashion är att hitta din egen tidlösa stil. Ta reda på vad du gillar och trivs med oberoende av tredernas växlingar. Då syftar jag på både inredning och kläder.
Jag som tidigare jobbat inom mode- och skönhetsbranchen vet hur mode- och designvärlden ligger flera år före. Hur de nu arbetar med kollektioner som ligger ett par år framåt i tiden och bestämmer vad vi ”ska komma att gilla” och tro oss ”måsta” införskaffa.

”Mode görs för att det ska gå ur modet.” /Coco Chanell

MIN PERSONLIGA GARDEROB
Ju äldre jag blir desto mer tidlös blir min smak, desto säkrare blir jag på vad som tilltalar mig och desto tryggare känner jag mig med att inte låta mig luras att tycka något snyggt eller trivsamt som någon annan bestämt.
Idag bryr jag mig mycket mindre om trenderna även om jag gillar att inspireras. Jag tror vi påverkas av mode och trender mer eller mindre oavsett vi vill eller inte men jag kan säga att jag vet vad jag gillar och det har jag gilllat länge. Jag vågar påstå att jag kan backa tiden 10-15 år och kunna säga att i grunden har inte så mycket förändrats. Det som har förändrats är att jag föredrar mindre smyckat, mindre plåttrigt, mindre blonderat, färre och något nättare smycken, färre prydnadssaker, mindre smink och generellt renare ytor än för några år sedan. Om det har med ålder eller trender att göra har jag svårt att sätta fingret på. Jag upplever att jag har ett lugnare och friare sinne med färre saker.

Även om jag tycker att det är kul med förändring ibland så återvänder jag till det som ”är jag”. Jag har en förkärlek till vintage och retro, kläder och inredning som bär historia upplever jag har själ och så har det nog alltid varit.

IMG_8790
Ur sommargarderoben.

Jag trivs bäst i lugg, röda matta naglar, silversmycken, lite stökiga asymmetriska håruppsättningar, stora glasögon med karaktär och huvudbonader. Jag klär mig gärna i knälånga kjolar och klänningar med vidd och chica 50-60-talsklänningar och klackat till fest. Sommargarderoben består mest av lediga hippiekjolar, träskor, schaletter stora solglaögon i 70-talsstil. De kallare årstiderna klär jag mig helst lager på lager av ull, sockar, benvärmare, sjalar och luvor. Så har det varit i många år.

IMG_8791
Brudklänning från 1965.

I fredags dejtade jag min man med hotellnatt i stan. Den första barnfria natten sedan Meja kom för tre år sedan. Vi gjorde stan och jag prövade mig på lite shopping. Jag försökte verkligen. Jag ramlade tillbaka i tiden och känslan av att ”måsta” hitta något att ha på mig för kvällens äventyr. Jag var till och med beredd att göra ett undantag i mitt konsumerande denna unika afton men jag upplevde bara ångest. Billiga kläder i syntetmaterial som skriker ”välj mig, köp dig snygg, jag ska rädda din kväll”. Jag utmanade mig med att leta efter de där gröna lapparna som indikerar något slags miljövänligare alternativ, att leta efter plagg i naturmaterial och som skulle vara hållbara i både stil och kvalitet. Det fanns inget som tilltalade mig. Det slutade med att jag gick ut min svarta favoritvintageklänning och mitt röda läppsift. Sedan fann jag kläder dagen efter på Röda korsets second hand butik innan vi återvände hem. Med en skönare känsla i magen. Jag kan inte shoppa mig lycklig eller snygg bland de kommersiella butikkedjornas senaste kollektioner.

IMG_8814
Gårdagens shopping, bomullsklänning med små vita prickar och ullbasker.

LANTLIGT FÖR MIG…

Jag tycker om lantliga hem och där är inte jag och google överens. Söker du på lantligt på nätet så får du fram bilder på vita hem i stilen shabby chic. För mig är lantligt, charmigt, gammelsvenskt, brokigt och almoge. Också. Vi har en del vitmålat och ”shabbyslitpat” men ett helt vitt hem hade jag inte trivts i. Jag gick med i facebookgruppen lantligt och inredning men även där är det mest vitt som florerar. Det gjorde mig lite besviken.

Jag gillar även den japaska stilen / filosofin wabi sabi som hyllar det inperfekta, där tidens tand får ge sina avtryck och där enkelhet får plats. Där målar vi inte om eller lagar utan låter saker vara som de är.

IMG_8815

Nu bor jag i ett fantastiskt hem med många rum där olika stilar får plats. Gästrummet går i 50-tal, musikrummet har en orientalisk touch, sovrummet är hippiechict, köket är ett ljust lantkök. Den gemensamma nämnaren är ändå någon form av retronerv med vintagetouch, gedigna material och naturliga färgskalor. Vårt hem består i stort sett bara av secondhandmöbler. Här finns några saker jag håller extra kära, som funnits med länge och som jag svårt att tro någonsin kommer hamna någon annanstans, oavsett trenderna.

IMG_8811
Min mormors gamla fåtölj har jag redan som barn önskat att en dag få ärva.

IMG_8810
I år hade jag spanat efter en sådan här gammal klassiker innan denna landade hos oss.

IMG_8813
Dessa har bott hos mig långt innan shabby chic kom som trend.

IMG_8812
Timmerväggar vittnar om det rustika och välbyggda. Ett av husets pärlor.

IMG_8793
Duros gammalsvenska tapet Huddiksvalls teater från vårt förra hus tröttnar jag nog aldrig på, den kommer definitivt att återkomma i ett framtida hem.

För någon annan är det kärleken till 50-talsmöbler den stil som består. Jag har haft vänner som inrett så sedan jag gick i gymnasiet och gör det än. Du kanske tillhör dem som snarare förlikar dig mest med färgstarka bohemiska stilen men orientaliska inslag eller något annat som vitt och minimalistiskt.

VEM ÄR DU?

Jag tycker mycket är skitsnyggt, helchict, vackert, kreativt och underbart även om det inte är det som presenteras i senaste numret av Elle.

”Mode kommer och går, men Stil består.” /Coco Channel

När jag tänker på några av mina väninnor så är deras stilar så tydliga, så har de alltid varit. En är fräsch, enkel och klassisk, en annan ärtig, färgstark och piffig, en tredje förknippar jag med kvalitet, äkthet och sparsmakat och jag har en väninna som står för glamour, kontinentalt och smyckat. Dessa kvalitéer genomsyrar deras hem och deras garderober.

Vem är du? Vad återkommer du till och vad har du gillat länge?
Jag vill utmana dig att fundera över vad du verkligen gillar. Vad är din stil? Ser du någon röd tråd eller följer du bara trenderna?
Känner du dig inte helt säker, googla dina ledord, det du förknippar med dig och se vilka bilder som kommer upp om du behöver inspiration eller behöver stämma av med dig själv vad du faktiskt tycker bäst om. Fundera över vad som återkommer och vad som fått stanna. Plåta! Sätt på dig ”hemnet-glasögonen” och fota ditt hem, vad gillar du, vad ska bort, vad saknas, vad vill du ändra? Gör likadant med din personliga klädstil, fråga andra vad de förknippar med dig eller ta selfies framför spegeln, det är lättare att se vad du passar i och trivs i. Få en objektiv syn på dig. Bli kompis med dig själv och fokusera på det du tycker om!

På tal om trender så är jag ju egentligen supertrendig nu när giftfritt och ekologiskt är riktigt i ropet. Den ena nätbutiken efter den andra dyker upp och detta är en våg som många smarta handlare kan rida på.

KONTRAPRODUKTiVT MED EKOKONSUMTION

Vi som bloggar förväntas marknadsföra dessa rena läckert förpackade ekoprodukter. Jag tycker det är fantastiskt med giftfria alternativ och jag rekommenderar och tipsar gärna men jag tycker vi bör se upp och vara lite vaksamma på vårt konsumerande. Jag ser hur ekofrälsta bloggerskor lägger krutet på att visa på mer och mer konsumtion. Det blir för mig motsägelsefullt och kontraproduktivt. Vi lyckades plastbanta köket utan att införskaffa särskillt mycket nytt. Det mesta är från loppis.
Jag skriver bara om sådant jag kan stå för. Mig köper ingen. Jag tycker det är jättekul när producenter hör av sig och märker en stor skillnad i deras försäljning efter att jag gjort ett inlägg men det är just för att jag menar det jag skriver. Det känns inte hållbart för mig att ha för mycket fokus på att vi ska konsumera mera. När jag kemikaliebantar mitt badumsskåp så byter jag inte ut mot lika många ekoprodukter med långa ingredienslistor utan även till färre produkter med ytterst få ingredienser. Jag tror vi behöver fundera mer över vad vi verkligen behöver och vad vi verkligen gillar mest. Det är favoriterna jag presenterar här, få men bra grejer som jag inte vill vara utan.

VÄLJ DET HÅLLBART ”TRYGGSNYGGA”
Jag vill uppmuntra oss att våga vägra det senaste och istället välja det hållbart ”tryggsnygga” eller inspireras av trendernas växlingar men återbruka mera, göra om och framförallt secondhandfynda. Rensa bort det som inte är du och behåll ditt eget unika hållbara uttryck. Det som verkligen är du.

IMG_8817

