Etiketter

För många innebär påsk att åka till Åre och svischa ner för ett slaskigt skutan i bara underställströjan. Det är ljuvligt men för mig blir det i stället att ta tåget söderöver och möta våren, secondhandshoppa på söder och ta ta solskenspromenader längs vattnet i Mariefred, upptäcka blåsippor längs vägkanten och annan grönska som inte nått oss i Jämtland ännu.

Vi blir bortskämda med lyxig festmat och hos mina föräldrar där allt är välplanerat och strukturerat, goda måltider avlöser varandra och kylen är proppfull.

Denna långfredagskväll lyckades jag ändå flika in en gul härlig vegmåltid som platsar som inslag på den vegetariska påskbuffén. För oss som växte upp på 80-talet var paj den stående festbjudmaten. Jag gör paj alldeles för sällan men i kväll bjöd jag på morots- och fetaostpaj. De vegetariska recepten som presenteras här är barnvänliga och morots- och fetapaj vet jag tillhör en av favoriterna på Mejas förskola. Idag gjorde jag en currykryddad kikärts- och äppelsallad till pajen för en komplett och proteinrik måltid. Den söta smaken i morot brukar vara poppis hos barnen och den gifter sig fint med sältan i fetaosten.

Som vanligt bytte jag ut vetemjölet mot siktat dinkelmjöl och för en god och lyxig paj så rev jag parmensan i pajskalsdegen.

Till efterrätt fick vi en fräsch och ”passionerad” mangoyoghurt som Meja tyckte var suuuupergod.

IMG_9113

MOROTS & FETAOSTPAJ

Pajdeg:
3,5 dl dinkelmjöl
150 gram äkta kallt smör
2 msk kallt vatten
0,5 dl riven parmesan
0,5 tsk salt

Degen arbetas snabbt ihop och tryckt ut i pajskal med detsamma. Låt sedan stå i kylen ca 15-30 min.

4-5 rivna morötter
1 hackad gul lök

Smörfräs och krydda med paprikapulver, salt, cayennepeppar och örtsalt efter smak.

3 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl grädde (gärna laktosfri)
2 paket fetaost (smulas)
salt
peppar

Allt vispas ihop.

– Förgrädda pajskalet i 200 grader.
– Lägg de frästa morötterna i botten på pajskalet.
– Häll över äggstanningen med feta.
– Grädda i 175 grader i ca 35 min (tills pajen fått fin färg).

IMG_9114

CURRYKRYDDAD KIKÄRTSSALLAD
2 paket kikärtor
2 röda äpplen hackade
10-15 cm purjolök finstrimlad
1/2 blomkåshuvud i små buketter

1,5 dl rysk eller turkisk yoghurt
1 msk mango chutney
1 tsk örtsalt
2 tsk curry

Allt blandas, gärna några timmar i förväg så salladen får dra.

IMG_9112

PASSIONERAD MANGOYOGHURT 4 port

250 gram mango (färsk eller frusen och halvtinad) stavmixas
2 passionsfrukter
1,5 dl rysk yoghurt
0.5 tsk vaniljpulver (äkta vanilj)

Blandas och toppas med blandade hackade nötter och flytande honung.

För fler tips till den vegetariska påskbuffén, spana in saffransrisbollarna och de picklade grönsaker som jag presenterade på det vegetariska julbordet.. HÄR finner du recepten.

Jag vill uppmuntra oss som inte är vegetarianer att blanda in vegetariska inslag i vår veckormeny och bland festmåltiderna, för om vi alla gör så gör det också en stor skillnad för klimatet. Dessutom mår både plånboken och magen bra av att pausa från kött och fisk ibland. Om ni inte hinner få med vegetariska rätter på morgondagens påskbuffé kanske rätterna passar någon annan dag under helgen.

ENJOY!

IMG_9111
Långfredagspromenaden i Marielundsviken i Marimeccoskarf ärvt av min mor, stickad sjal från POP Stockholm, addidasträningsbyxor från loppishyllan på Gåvans förskola.

