Etiketter

, ,

Bildinspiration och smygtitt från min påsk i år. Jag gillar traditioner och firande med kvalitet, hjärta, finess, det gidigna, smakfulla & den äkta varan.

IMG_9125
Den medvetna påskgumman med lånad skarf från mormor, ärvd blomsterklänning från vänner, Dr Hauschkas läppstift och brun pulver eyeliner från Back to Earth. Rent och ekologiskt kvalitetssmink funkar utmärkt på små barnansikten. Jag brukar inte köpa giftfritt barnsmink utan tager vad jag haver. (Även på Halloween.)

IMG_9138
Fjolårets sparade ägg måttfullt fyllda med ekologiskt kvalitetgodis från hälsokostaffären EJ´s, hellre än en gigantisk variant med skräpgodis för 2,90 kr/hg. Slipp gelatin från svin, färg från krossade insekter, aromämnen, konserveringsmedel, palmolja och härdat fett och välj kvalitet före kvantitet!

IMG_9140
Lycka är att ta emot träleksaker som morfar har snickrat…

…eller kunna ge bort ägg från egna höns.
IMG_9147

IMG_9139
Hållbart pynt som du kan plocka fram från år till år. Ett dussin ulliga påskbollar, från Fjällbetes gotlandsfår köpte jag till mamma och pappa på Kretsloppshuset för ett par år sedan.

IMG_9137
Påskpresenter från mina föräldrar till Meja & lillkusin: minivariant av tidlös klassiker från 1978. Världens första klimatkompenserade ryggsäck. Vinylon-fibernbeter sig som ett naturmaterial och sväller när den blir fuktig. Fukt gör alltså väven tätare så att den står emot väta utan att det behövs någon beläggning för att bli vattenresistent. Ett exempel på slowfashion = kvalitetssaker med tidlös design.

IMG_9142
Perfekt utslagna vackra klimatcertifierade tulpaner.

IMG_9141
Hemlagat. Sill är miljösmart mat den innehåller inte höga halter gift och är inte på väg att utrotas. Sillen lever på plankton istället för annan småfisk och på så vis spar du på havets resurser. Välj MSC/KRAV-märkt fisk & skaldjur.

IMG_9143
Bra för välbefinnandet; nära relationer, goda måltider, raska promenader och skratt som förlänger livet.

IMG_9136
Ingen blåkullekvast utan katt. TuffsAnn påminner oss om balansen mellan aktivitet och vila.

Önskar oss alla en vilsam, god och glad fortsättning på helgen. Jag ”släppte iväg” gubben på lite hufvudsadsäventyr men hänger själv kvar en stund i småstadsidyllen Mariefred.

IMG_9145

