Idag kommer lite inspiration som passar på All Helgona eller Halloween. Mina föräldrar är på besök. De har fostrat mig till att göra skillnad på vardag och fest, att detaljerna gör skillnaden, att skapa stämning och att prioritera tid i köket. Jag anammar det på mitt sätt, då jag tycker om att fira utan att överdriva konsumtionshetsen. Vi ger inte varandra så mycket presenter men äter gärna gott, dukar fint och gör trevliga saker tillsammans.

Gårdagen blev åter en dag som fick bli en påminnelse om att låta saker ta tid. Min pappa och min man spenderade dagen lång till att bygga om vår 50-talssängram som tidigare stått i gästrummet för att passa våra längre och skönare sängar.

Jag och mamma spenderade hela eftermiddagen i köket. Barnen hjälpte till att pynta och googlade på pumpor för att hitta den perfekta mallen för vår lykta. Köttet från ögon, näsa mun tärnade vi till dinkelpajen med parmesan i skalet och fetaostfyllning. Jag skrapade ur pumpalyktan och gjorde ”den årliga” pumpasoppan. Efterrätten blev tropisk, fräsch och söt men utan tillsatt socker. Mumsigt och barnvänligt.

IMG_1911
Vi dukade i orange, svart och spygrönt. Duken är ett tiokronorsfynd från Kupan, ljusen och banden hade vi sedan innan, jag lyxade till det men svanenmärkta servetter och fairtraderosor.

IMG_1912

PUMPASOPPA
6 portioner

750 gram pumpa (utan skal, kärnor och trådar)
2 morötter
2 iskuber hemmagjord kycklingfond/grönsaksfond
4 st hackade charlottenlökar (eller en stor gul lök)
smör
0,5-1 vitlöksklyfta
0,5-1 dl vitt vin
1,5 dl laktosfri grädde
En liter vatten
Salt, peppar, caynenne peppar, muskot

– Fräs lök i smör och salt.
– Tillsätt pumpa, vitlök, vatten och fondkuber.
– Koka mjukt i ca 30 min.
– Stavmixa.
– Sila (för att undvka trådar från pumpan).
– Tillsätt peppar, muskot, caynennepeppar och grädde och koka upp.

Viktigt att tillsätta kryddor efter du stavmixat, stavmixen slår sönder kryddorna och gör maten onödigt stark annars.

Toppa med torrrostade pumpakärnor (jag rostade i torr stekpanna med lite örtsalt)

IMG_1909

PUMPA- OCH FETAOSTPAJ

Pajdeg:
3,5 dl dinkelmjöl
150 gram äkta kallt smör
2 msk kallt vatten
0,5 dl riven parmesan
0,5 tsk salt

Degen arbetas snabbt ihop och tryckt ut i pajskal med detsamma. Låt sedan stå i kylen ca 15-30 min.

400 gram finhackad pumpa
1 hackad rödlök lök
Smörfräs och salta

3 ägg
2 dl grädde
1 dl turkisk yoghurt
1,5 paket fetaost (smulas)
salt
peppar

Allt vispas ihop.

– Förgrädda pajskalet i 200 grader i ca 10 minuter
.
– Lägg pumpa och lök i botten på det förgräddade pajskalet
.
– Häll över äggstanningen med feta.
– Grädda i 175 grader i ca 35 min (tills pajen fått fin färg).

Serveras med sallad och pestoyoghurt.

IMG_1913

PASSIONERAD MANGODESSERT

6 port

550 gram mango (färsk eller gärmn frusen och halvtinad) stavmixas
4 passionsfrukter
3 dl rysk/turkisk yoghurt
1 tsk vaniljpulver (äkta vanilj)

Blandas och toppas med blandade hackade nötter och flytande honung.
Om du använt färsk mango låt desserten gärna stå i frysen en stund innan servering. Den ska vara ungefär som en mjukglass/smält glass.

Obs! Det är endast mangon som stavmixas. Resten vänds ner. Yoghurten blir rinning om den stavmixas och kärnorna från passionsfrukten skall vara hela.

IMG_1910
Denna eftermiddag har jag ägnat åt att trolla fram en otäcking inför kvällens ”bus-eller-godis” enligt måttot ”man tager vad man haver”…Ekosmink, min kavaj, pappas slips, hatten är gjord av en damhatt, svart pappersark och hockeytejp.

I kväll ska vi promenera hos vår närmaste granne, kyrkogården, bland de tända ljusen och minnas de som lämnad jordelivet före oss. Jag tycker det lätt kan glömmas bort bland alla pumpor och utklädnader. Önskar oss alla en vilsam, stämningsfull och god helg!

