Etiketter

, , , ,

Jag tror verkligen på att det är detaljerna som gör skillnaden och väljer att se det stora i det lilla. I morgon är det måndag igen och då fylls mitt instagramflöde av vegetarisk inspiration eftersom jag följer så många med ekoprofil och många har anammat köttfri måndag. Andra sådan riktningar är ”Eco day”, ”Plastfri november” , ”Ett skräp om dagen” och parfymfria dagen.

Klicka på det rödmarkerade för att läsa mer. Du hamnar då på länkar med mer info.

Man kan ju undra vad det gör för skillnad om vi köper eko en dag om året, slopar plasten under en månad, plockar ett litet skräp om dagen, skippar parfymen blott en dag eller väljer vegetariskt en dag i veckan.

För mig är det väldigt enkel psykologi, när vi utmanar oss på det här sättet så höjer vi medvetanden i oss själva för alltid. Den där lilla insatsen för planeten och hälsan lämnar tydliga spår, gör intryck med eftertryck. Vi lyfter blicken, gör nya upptäckter och programmerar om våra hjärnor. Tillslut känns de medvetna valen helt självklara.

Om du ätit vegetariskt 52 måndagar under ett år så har du en fantastiskt vegetarisk skatt att ösa ur och då kan det till och med hända att du känner dig manad att laga vegetarisk fler dagar i veckan. Idag hade jag en intressant diskussion med en väninna som hävdar att köttindustrin får för mycket skit, att det inte alls stämmer att all köttproduktion är en riktig miljöbov. Jag ska fördjupa mig i frågan och ber att få återkomma. Ni som känner mig och bloggen vet att jag gillar att vända och vrida för att få olika perspektiv och presentera en balanserad syn på det mesta.

Det kan finnas olika anledningar till varför vi väljer att ha en vegetarisk dag. Dels tror vi att det gör skillnad för vår planet. Jag tror även att kroppen kan behöva vila från kött eftersom kött belastar våra kroppar på olika sätt. Även om jag själv inte är vegetarian så tycker jag det är jätteinspirerande att testa och skapa nya vegetariska rätter. En av veckans vegetariska blev en helgrön rätt med skönt tuggmotstånd i och en touch av jul. Grön sojapasta med grönkålspesto och ångkokt broccoli. Grönkålspeston kan användas till olika rätter, framförallt brukar vi ha den på brysselkål på julen, en av julbordets absoluta höjdare.

IMG_2264

 

IMG_2265

GRÖNKÅLSPESTO

1 kg brysselkål
150 gram hackad grönkål (förväll i ca 7 minuter)
1 dl valnötter
1,5 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta (riven)
1,5 dl parmesan
1 tsk örtsalt
– Skär av knoppen på brysselkålen så de fula bladen faller av och koka sedan i ca 5 minuter så de mjuknar men ändå behåller krispigheten.
– Förväll grönkålen i ca 7 minuter.
– Kör valnötter och grönkål i matberedare (eller hacka mycket fint).
– Koka upp grädde, tillsätt riven vitlök och örtsalt.
– Tillsätt valnötter, grönkål och parmesan och vänd sedan ner i pastan med den ångkota broccolin

IMG_2263

På senare tid har vi ätit alternativ till den traditionella pastan och till dinkelpastan som vi annars brukar ha hemma. Vi har lagat kikärtspastaskruvar och rödalinserpenne. I måndags var första gången jag köpte sojapasta och det kan jag säga kommer verkligen höra till undantagen även om det var supergott. Jag brukar nämligen vara väldigt försiktig med sojaprodukter.

Många som väljer bort kött ersätter det med sojaprodukter som sojakorv och tofu. Många som väljer alternativ till mjölk använder också sojaprodukter.
Jag tycker det kan vara okej som undantag så länge som vi är medvetna om varför vi bör inta sojaprodukter med försiktighet. Sojaprodukter liksom produkter gjorda av majs som inte är ekologiska kommer ofta från GMO-odlingar, dvs genmanipulerade grödor. Något ännu viktigare att känna till är att inte heller de ekologiska sojaprodukterna är att rekommendera. Soja innehåller nämligen fytoöstrogener, hormoner som liknar kvinnans eget könshormon östrogen. Man brukar därför inte rekommendera sojaprodukter till barn under 11-12 år, något våra skolkök borde ha i åtanke, som som oftast serverar halvfabrikat av soja. Det kan nämligen innebära en för tidig pubertet. Många kvinnor har dessutom problem med hormonbalans där man redan har en dominans av östrogen. Det kan innebära humörsvängningar, viktuppgång, svårigheter att bli gravid eller framförallt att behålla fostret. Jag har egen erfarenhet av att ha för högt östrogen och för lågt progesteron, efter upprepade missfall tillsatte jag progesteron (hålla-kvar-hormon) de första månaderna av graviditeten, vilket gjorde att min dotter fick stanna.

Med detta inlägg vill jag säga, gör undantag och ät saker med måtta, socker, vete, mjölk, charkuteriprodukter, ris, kött och kanske framförallt soja. Unna dig en grön härlig pasta ibland men låt inte sojakorven bli din ersättare till köttet, utan se till att få ditt protein från bönor och linser istället. Kolla in kategorin ”veckans veggo” här på bloggen för inspirerande goda vegrätter lagade från grunden och häng på oss andra med köttfri måndag eller blanda in några veghöjdare på julbordet.

