”Mat är livet” brukar min man säga. Jag håller med. Bra mat det är den lyx vi unnar oss. En lyx och samtidigt en självklarhet. Min bror och hans familj har åkt i dag efter nästan två veckor hos oss. Han har skämt bort oss med god matlagning. Jag älskar att inspireras och lära mig nya recept och andra trix. Vi har en stark tradition av bra, god, vällagad, välsmakande mat i min familj, både min bror och jag har ärvt det från våra föräldrar. Vi lägger tid och engagemang på att stå i köket och lägger pengar och på bra råvaror.

Idag är det måndag och dagen före trettondagsafton som för många innebär ännu en fest. Då vill jag bjuda på en återblick från vår nyårsafton och även på veckans veggorecept, eftersom många väljer köttfri måndag.

Kvällen innan nyårsafton blev en helkväll i köket. Under tiden som jag lagade en av mina juliga favoriter saffransrisbollar med kikärtssallad (se receptet HÄR) förberedde min bror Andreaz och min bonusson Jakob nyårsmenyn. Jordärtkockor rostades i ugnen som sedan blev puré. De kokade en gudomlig rödvinssås som fick fem timmar på spisen och satte briochedeg till en av nyårscanpéerna. Köket är verkligen hemmets hjärta, där vi samlas, där vi möts. Jag och min svägerska Pamela förberedde dukningen.

IMG_2590

IMG_2585

Årets nyårsdukning i natur, vitt och guld. Kvistar, snöre, glas, mässing, origamistjärnor av notpapper, klimatkompenserade tulpaner och barnens ”gulderhästar” (som morfar snickrat) på hörnen. Loppat linnetyg till hemmafållad duk. Loppade ljusstakar och kvalitetsporslin, Rosenthal Vit Maria.

IMG_2586
Dinkelblini med löjrom, cremefraiche och syrad lök.

IMG_2588
Ugnsrostade tunnbrödschips med varmrökt öring, pepparrot och ärtor.

IMG_2587
Hembakad brioche med päronkompott och grisrilette.

IMG_2592
Enrisrökt älg med palsternackspommes, jordärtskockspuré och rödvinsky med enbär.

IMG_2568
Glace au Four (glass i ugn med marängtäcke) på havrebotten med färska bär.

IMG_2570

Dagens veggo är en fräsch ljummen grönkålsquinoa med äggvinägrett men ett härligt tuggmotstånd som du kan kombinera med bön- eller linsbiffar. Recept på supergoda bönbiffar hittar du HÄR och på linsbiffar HÄR. Även rödbetsbiffar passar bra till denna sallad.

IMG_2589

LJUMMEN GRÖNKÅLSQUINOA
Hackad färsk grönkål
Lättsaltad hackad rödlök
Rivet äpple
Röd quinooa (nykokt och varm)

ÄGGVINÄGRETT
En äggula
1/2 dl äppelcidervinäger
Varmpressad rapspolja
Kallpressad rapsolja
1 tsk valfri senap

Kör äggula och vinäger med stavmixer tills det skummar, montera (strila långsamt) först varmpressad och sedan kallpressad rapsolja tills dess att dressingen tjocknat till lite tunnare än majonäs. Tillsätt senap.

ENJOY!

