Etiketter

,

Meja och jag ligger utslagna i soffan framför barnkanalen efter en obeskrivlig fin dag i backen med klarblå himmel, ett par minusgrader och nysnö och oplanerat gott sällskap som lurade med Meja på hennes livs fösta gondultur upp till skutans topp. Att ta vara på helgen, att göra den till avkoppling och återhämtning och inte fylla den med en massa borden och måsten är superviktigt för mig just nu.

IMG_3058

Ännu en späckad och på olika sätt krävande vecka har passerat och jag vet att bara jag kan skapa förändringen men vissa saker är svåra att påverka, de måste få vara som de är. Jag kan inte pausa från barnen, där behöver jag vara 100% närvarande, uppmärksam, följsam och bara ge dem det de behöver. Vissa stunder, dagar och veckor behöver de helt enkelt mer…Veckan som gått har varit extra känslosam för flera i familjen. När väl fredagen kom gick luften ur som en ballong. När jag behöver energipåfyllning, paus, lugn & ro och ingen tid att passa, då utflykter jag även till grannbyn och landar några timmar hos mina vänner Jonas och Aska på Mattmar Loppis, dricker ekote, lyssnar på musik, för spännande samtal och åker aldrig tomhänt därifrån. Det är något med energin där, som får mig att slappna av på riktigt.

IMG_3057
Fredagens loppade godbitar från Mattmar Loppis.

Denna vecka har jag också satt ner foten ett par gånger, tydligt kommunicerat mina gränser och behov. Jag är extra sårbar, har ingen känslomässig reserv och kan varken förvänta mig att andra ska trippa på tå eller förstå. Jag behöver ta hand om det där själv, se till att jag får hitta små stunder av vila, bara vara, motion, att inte ta åt mig av andras obetänksamhet. Jag vet mitt innerstas sanning, mina intentioner, min magkänlsa det som är rätt för mig att göra för andra och för mig själv och när det är dags att sluta göra, bromsa engagemanget och låta bli. Jag gör saker i mina takt och låter andra göra saker i sin. Det tror jag vi behöver påminna oss om hela tiden. Alla befinner sig inte där vi själva är.

Hur som helst så har jag tryckt på pauskappen och jag kommer försöka göra det lite oftare…att varje dag eftersträva någon form av balans mellan aktivitet och vila.

Jag har även pausat på glutenintaget. Jag är inte emot kolhydrater men jag känner att min kropp säger till mig mig på skarpen nu att minska ner på gluten. Min mage, min sköldkörtel, min hormonbalans behöver det. Denna vecka har jag ätit nästan helt glutenfritt och begränsat intaget av mjölkprodukter. Ikväll fick vi resterna från gårdagens glutenfria pizza.

Jag blev inspirerad av ett LCHF-recept en kompis lagt ut på facebook. Jag gjorde en egen och väldigt lyckad variant på receptet för att kunna använda mig av ingredienser vi redan hade hemma. Min man lånade en flaska rödvin av grannen och vips hade vi fått till en härlig lördagsmat och fördelsedagsmiddag (med 39-årigt födelsedagsbarn).

Jag är positivt överraskad över hur bra pizzabotten blev och ser ingen anledning att någonsin göra någon annan pizzadeg. Det blev inte någon torftig halvbra dietvariant, inget kompromissande eller uppoffring. Dessutom slapp vi paltkoman man lätt får av vanlig pizza.

IMG_3024

IMG_3023

PIZZZABOTTEN (GLUTENFRI/LCHF)
1 dl mandelmjöl
0,75 dl laktosfri grädde
3 ägg
1 msk fiberhusk

Vipspas med elvisp

Rör ner ca 100 gram riven parmesanost

Bred ut på bakplåtspappertäckt plåt.
Grädda i 175 grader i 15 minuter.

TOMATSÅS
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk örtsalt
1/5 tsk vitlökspulver
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
1/5 tsk socker
1 msk äppelcidervinäger

Kokas i ca 15 minuter och bred sedan på den gräddade pizzabotten.

TOPPING

Älgfärs fräst i smör med tamari och salt.
Tunnt skurna lökringar av gul och röd lök.
Skivade körsbärstomater.
Smulad fetaost och riven valfri ost.

Gräddas åter i 200 grader till osten fått fin färg

Serverades med riven broccoli dressad med rapsolja och rödvinsvinäger, toppad med hyvlad gurka.

IMG_3022

Här kommer en påminnelse till mig och ni andra som behöver få mer ro i systemet nästa vecka.

HITTA VERKTYG FÖR PAUS OCH VILA
– Tag powernaps!
– Ligg på spikmatta vid insomning eller oroliga småtimmar…
– Ha sockarna på för djupare sömn.
– Gör tid för lustfylld motion.
– Umgås med de du känner dig trygg med och mår bra av (om så bara ett litet telefonsamta eller en kopp kaffe).
– Ät näringstät mat.
– Tag dina vitaminer och kosttilskott.
– Fuska lite där det går.
– Kramas mycket, närhet med människor eller djur.
– Fundera över vad som får dig totalslappa och gör tid för just det.
– Gör några solhälsningar.
– Tag dagsljusa promenader i friskluften.
– Let go (sluta älta).
– Lev din sanning.

Önskar oss alla en fin och balanserad vecka som kommer!

