Etiketter

, , , , ,

IMG_3707

IMG_3732

Vår bästa tid är nu, eller min bästa årstid är nu, den vi kallar ”den femte årstiden”, något vi är välsignade med här i Jämtland. I dalen är asfalten torr, vi har kalla nätter och soliga dagar med plusgrader och tunnare kläder i backen. Det är kall vintersnö på högzon och smörig snö i lågzonsområdet, solen står högt även när vi rullar hem för en ”after ski” hemma på gården. I går var sista dagen i Björnenområdet för säsongen men det är minst två helger kvar med utförsåkning.

IMG_3722

Vi har haft en fantastisk säsong och jag och Meja har åkt skidor nästan varje helg. För mig har det varit min livhank, min avkoppling, min urladdning och bästa hälsoboosten, att syresätta blodet med hjälp av motion och frisk luft. Att unna sig utmattningen väl hemma och däcka i soffan, att inte ha ork över för massa borden utan se det hela som ett dagsprojekt där inte mycket annat får ta plats.

Plötsligt där i liften slår det mig att när vi valt ”det medvetna livet” så genomsyrar det alla delar av livet på ett självklart sätt. Jag åker förbi ett gäng turister som låter den stinkande solskyddsfaktorn gå laget runt, jag ser skidåkare med vad som ser ut som påkostad utrusning, andra som sitter i solen med syntetiska underställ och mumsar marabou mjölkchoklad och jag tänker att det går att göra annorlunda. Så här kommer mina bästa…

…TIPS FÖR DEN MEDVETNA UTFÖRSÅKAREN:

– Köp skidutrustningen från skiduthyrningen efter säsongens slut. Du kan få begagnad utrustning i riktigt bra skick till en bra peng. Att testköra olika skidor kan vara ett bra sätt att komma fram till vilken typ av skida du vill ha. Heads Interski Test Center ligger på VM-platån bredvid Olympia Caféet.Testcenters finns på många anläggningar i Sverige.
– Köp dina skidkläder second hand, som jag tidigare nämnt så finns fint utbud med kvalitetskläder finns på Mountain Recycle, det går förstås att hitta på Tradera, facebooksidor och andra secondhandbutiker.

– Koka din egen solskyddsfaktor.

IMG_0767

6,5 tsk sheasmör
2,5 tsk kokosolja
3,5 tsk hallonfröolja
1,5 tsk zinkoxid

Smält sheasmör och kokosolja i vattenbad, låt svalna i kyl i ca 20-30 min. Häll i rester och vispa. Gärna med elvisp.

– Använd ullunderställ under skidkläderna, när det är kallt lager på lager, när det är varmt som idag endast ett lager. Ull andas och reglerar värmen, därför fungerar ull utmärkt både när det är kallt och när det är varmt.

– Ladda jackfickan med nyttig, torkad frukt och frön/nötter. På flera värmestugor/caféer har jag hittat paleobar, ett nyttigare fikabröd.

IMG_3765

Boosta energin med torkade bär.
– Låt brakfrukosten bestå av riktigt bra grejer. bärsmoothe/ turkisk yogurt med chiafrön/bär/honung, chiapudding, äggröra, fröknäcke, surdegsbröd. Näringstät ekologisk mat håller du dig mätt på länge, hellre än ett gäng snabba kolhydrater som finns i exempelvis vitt bröd, flingor och sylt.

– Gör reko matval i backen.

IMG_3770

När jag var barn hade vi alltid med oss choklad och mackor. Numer händer det att vi tar med oss korv att grilla men ofta har vi hamnat på lokal, mer eller mindre fancy, inte sällan Max hamburgerrestaurang på hemvägen. Det är väl inte det mest reko val man kan göra men jag tycker det är helt okej. För mig som varken dricker läsk eller äter bröd så har jag ändå kunnat hitta schyssta alternativ (vegburgare eller fiskburgare i salladsblad istället för bröd, minimorötter istället för pommes och ramlösa istället för läsk). Jag kan också varmt rekommendera dinkelpizza på ekologiskt dinkelmjöl på Bistro Café Idet. Om du vill ha 100% ekologiskt ska du ta dig upp till toppen och restaurangen Bistrologiskt, kolla in menyn HÄR eller starta dagen med frukost och bad på Copperhill Mountain lodge.

IMG_3759

Pizza från Café Idet. Tips för oss som vill undvika bröd/gluten/kolhydrater skrapa bort fyllningen från brödet. Man blir proppmätt ändå. (funkar inte för glutenintoleranta).

– Rodda ett bättre after-ski-fika

IMG_3769

Fröknäcke, hummus, mandlar med lakrtispulver, chokladsoppa med bär och kaffetåren.

– Spraya magnesiumolja på trötta benmuskler.

DSC_0828

Jag tänker suga musten ur det sista av den härliga vårvintern och tokmaxa de två kommande helgerna med det bästa med att bo i Jämtland…

Önskar oss alla en vecka fylld av vårtecken, nunjuteri och perfekt balans mellan aktivitet och vila!

IMG_3689

