Jag har sedan en tid minskat ner på gluten och socker till nästan ingenting.
Någon sa till mig en gång ”white is the enemy” och jag tror en av hemligheterna till en god hälsa ligger där, att plocka bort det vita sockret, det vita mjölet och det mesta av mjölkprodukterna. Äter vi renare mat med minimalt eller inget av det vita i kombination med bra kosttillskott och motion så kan vi släcka inflammationer och justera olika obalanser i våra kroppar, inte minst hormonella obalanser som kan ställa till en rad problem. Av olika anledningar har jag valt att äta nästan helt glutenfritt så när som på någon skiva dinkesurdegsbröd så och då och jag inspireras av LCHF-kost och Paleokost utan att vara hängiven någon av dem. Jag upplever att min kropp mår bra av lite mer kolhydrater (i form av ex bönor, kikärtor och quinoa) och lite minde fett än LCHF-kost. Det som är bra med LCHF-recept är att vi slipper gluten och socker. Det är fascinerande hur fort man kan blir av med sötsuget. Jag gillar varken bullar eller kakor och äter sockerfritt så när som på något mörk chokladbit då och då. Det här blev ett trevligt alternativ. Att hitta goda recept som alternativ till godis och bakverk som också de andra i familjen kan gilla och njuta av är en härlig utmaning.

Idag gjorde jag två olika snickers båda på tre ekologiska ingredienser: Den ena på mörk choklad, jordnötssmör och jordnötter. Den andra på mörk choklad, mandelsmör och hackad mandel.

Den med jordnötssmör blev mest poppis. Har man en ”sweet tooth” kan varianten med mandelsmör upplevas lite väl osöt men för oss som äter minimalt med socker är den god och absolut mer spännande än en plain chokladbit, tycker i alla fall jag.

IMG_3861

 

IMG_3858-1

RECEPT PÅ HEMMASNICKRADE SNICKERS:

200 gram (2 st chokladkakor) mörk (70%) choklad
ca 5 msk jordnötssmör eller mandelsmör
en näve jordnötter eller hackad mandel

(alla ingredienser är ekologiska och inhandlade på lokal konsumbutik)

1) Smält den ena chokladkakan i vattenbad och bred sedan ut den smälta chokladen med slickepot på ett bakplåtspapper, storleken på den utbredda chokladen ca 20×25 cm. Låt den stelna i kylen.

2) Bred sedan på jordnötssmör alternativt mandelsmör ovanpå chokladen och toppa med antingen jordnötter eller hackad mandel.

3) Smält sedan den andra chokladkakan och bred ut den på samma sätt som tidigare och låt stelna i kylen.

4) Lägg sedan chokladen med bakplåtspappret kvar ovanpå nötsmöret (givetvis med chokladen emot smöret).

5) Ställ in allt i kylen och lossa efter en stund bakplåtspappret. Skär sedan rutor.

Förvaras i kylskåp och serveras kylskåpskalla.

ENJOY!

