Etiketter

, ,

Supersoftarsöndagen går mot sitt slut och min enda plan för dagen var att åka till min väninna på Söderbacken Gård och ”koka” solkräm. Det hade förstås varit enklare att klicka hem en ekologisk solkräm från någon nätbutik men sedan jag började med No’ poo föredrar jag att göra mina egna produkter eller välja produkter med ytterst få ingredienser, ingredienser som jag känner mig trygg med att använda. När jag hade skrivit inlägget ”Hallonfröolja, ett naturligt solskydd” som handlar om hur jag ser på solens för- och nackdelar och olika förslag på hur vi skyddar oss bäst, så var det en man som kommenterade med följande:

”Tänk lite innan ni smörjer barn med icke vetenskapliga produkter. Gå till apoteket och köp något testat, gör rätt val för era barns skull!”

Mitt svar tillbaka blev:

”Apotekets solskydd med hormonstörande och cancerogena ämnen är det sista jag skulle smörja mina barn med. Jag vill inspirera andra till att tänka innan vi utsätter våra barn för skadliga kemikalier. Vetenskap är intressant. Nya rön kommer ständigt och det är mycket vi gör idag som vi kommer se konsekvenser och forskning på mycket senare. Hur cancern ökar och allt fler får problem är tydlig tecken på att vi blivit utsatta för hormonstörande och cancerogena ämnen genom skadliga ämnen i vår vardag. Med den kunskap jag skaffat mig känner jag mig trygg med mina rena val.”



Jag har tidigare gjort en variant av dagens recept när vi åkte till Turkiet i höstas. Jag hade med mig ingredienserna och en ballongvisp från min Mejas lekkök och vispade sedan krämen på lägenhetshotellet. Krämen blev väldigt kompakt men fungerade bra. Denna gång använde vi elvisp och framförallt så vipspade vi ordentligt i kallt vattenbad under tiden som krämen svalnade. Vi vispade envist till dess att krämen liknade vispgrädde (det som inom no poo brukar kallas ”fluff”). Receptet och de flesta ingredienserna kommer från Devaz, länken hittar du HÄR.

Zinkoxiden fungerar som mekaniskt skydd, dvs på samma sätt som kläder. Denna kräm använder jag på mer utsatta delar, på övriga kroppen använder jag endast kokosolja eller hallonfröolja.

RECEPT PÅ SOLKRÄM med zinkoxid
Från Devaz
ca 100 ml

DSC_0100

  • 2 msk/30 ml sheasmör
  • 1 msk/15 ml kokosolja (spf ca 7-15)
  • 2 msk/30 ml hallonfröolja (spf 28-50)
  • 1 msk /ca 7 g) zinkoxid, ej nano (2,5 msk/ 17-18 g om du vill ha riktigt högt solskydd t.ex till barn).
  • 1 tsk e-vitamin (för extra antioxidanter och längre hållbarhet).
  • 2 droppar eterisk olja av lavendel (som också ger solskydd och som f.ö inte är skadlig för vattenlevande organismer, till skillnad från vissa andra eteriska oljor).
  • 1 rågad tsk/5 ml arrowrot för att göra krämen mindre fet.

DSC_0101

DSC_0106
1) Värm sheasmör och kokosolja i vattenbad tills de smälter. Låt svalna (gärna i kylskåp).

DSC_0118

DSC_0126

DSC_0155

2) Blanda under tiden zinkoxiden med hallonfröolja så att zinkoxidet finfördelas helt.

DSC_0139
3) Vispa ner hallonfröblandningen i sheasmör- och oljeblandningen, med elvisp.

DSC_0147

DSC_0151
4) Tillsätt e-vitamin, arrowrot  vid 37 grader och eterisk olja när det svalnat.

DSC_0157
5) Vispa med elvisp när under tiden det kallnar (med fördel i kallt vattenbad) tills krämen får konsistensen som liknar vispad grädde.
6) Häll upp på burk.

På Devaz hemsida kan du även läsa att zinkoxid ger ungefär följande spf:  1 g = 1% och att maxgräns för zinkoxid i en produkt är 25% (dvs 25 g till 75 g olja). Det fanns tidigare misstankar att zinkoxid i nanoform (och även titandioxid) kunde vara cancerframkallande i kombination med solljus. Det har man nu ändrat på, men det gjorde att zinkoxid förbjöds under ett antal år i solkrämer. Den är nu åter igen tillåten. Det finns info om detta på läkemedelverkets hemsida och på Devaz hemsida/blogg (där det också finns bra källor och länkar) läs Devaz inlägg om solskydd HÄR. Även nanoformen är tillåten men denna är utan nanopartiklar.

Vi gjorde en varsin dubbel sats som vi hoppas ska räcka sommaren ut.
Jag är supernöjd med konsistensen och rycker verkligen det var värt att lägga lite tid på detta projekt för bästa resultat. Jag tycker detta med tid är så intressant och det är något jag funderar mycket på, att låta saker få ta tid, jag menar, varför måsta allt gå så fort? Det finns en tjusning och ett värde i att lägga ner hjärta och mindfull närvaro i våra vardagliga projekt, när vi lagar mat, vattnar våra grödor, städar våra hem, stryker vår tvätt, syr, snickrar och umgås …Jag tänker också att vissa beslut eller processer måste få ta tid och oftast är det först efteråt som vi ser hur perfekt tajmingen blev. Jag står inför en del möjliga förändringar och befinner mig i processer där jag har en total tillit till tidens gång. Detta är sådant jag ägnar tankar åt när jag tar mina 45 minuters ”working meditation” soliga sommarkvällar med 22 stycken 10-literskannor för att vattna gårdens grödor och planteringar (för hand). Hur viktigt det är att ha is i magen, att våga vänta, skynda långsamt och tycka att det är okej att saker tar tid, för stora beslut och små söndagsprojekt som detta. Det är en viktig påminnelse för mig.

