Etiketter

, , , ,

Vi semestrar i hufvudstaden och sommaridyllen Mariefred för att fira min mamma som fyllde pensionär i måndags. Vi har lapat sol, ätit oförskämt gott, lekt, busat, dansat och utflyktat till skönt belägna platser i Stockholms skärgård och Sörmland.

Samtidigt som mamma blir pensionär och fortfarande känns hur ung som helst så har jag drabbats av en lättare och försenad 40-årskris. Jag hade en för tidig också. När jag var 36 singel och barnlös.

IMG_4798

Jag känner inte riktigt igen min kropp, jag känner mig så mycket yngre i sinnet och får inte ihop det. Känslan av att kanske inte vara fertil så länge till, rädslan för att kanske ångra om det inte blir fler barn, när det verkligen är för sent. Jag ser bilder på mig själv och ser inte ut som jag känner mig. Jag väljer att blotta mig och beröra och beskriva detta för jag vet att andra kvinnor upplever detsamma och jag tycker vi behöver öva oss på att prata om det som är, det som känns och upplevs.

Jag blir påmind om mina glansperioder de stunder jag känt mig nöjd med min kropp och utseende och konstaterade att det var sommaren mamma fyllde 50, alltså för 15 år sedan, när jag själv fyllde 30, alltså för 12 år sedan och det året jag födde barn och gifte mig, 2012. Jag insåg plötsligt att gemensamt för de där tre glansperioderna var egentligen en väsentlig sak: jag kände mig lycklig.  Gemensamt var också att jag hade bra flöde i mitt liv samt att jag levde hyfsat stressminimerat, den ”smärta kroppen” och fräscha looken kom liksom på köpet. Fokus på motion och mat var inte krystat utan mer naturligt. Igår läste jag ett bra inlägg på bloggen Leva Klokt ”hållbara hälsoval vs hälsohets”.

Jag har bestämt mig för att bota min kris med ett endaste fokus: att känna mig lycklig. Jag ska fortsätta bara njuta, skratta, fylla livet med massa feel-good-grejer, pussar, kramar, sol, dans och bus, dejta min man mer och bojkotta utseendefixerat trams. Även om åldrandet är ett faktum så är det också så att mycket är i mitt huvud, jag har valt att tacka ja till de där negativa känslorna och tankarna om mig själv. Sedan ska jag villigt erkänna att egentid med en heldag i stan i förra veckan med besök hos frisörskan och  shopping var en härlig boost, något jag mådde skitbra av att unna mig.

Som tur är så boostar också min man och dotter och många andra mig med fantastiska komplimanger och mycket kärlek och det tänker jag ta till mig och suga åt mig som en svamp.
Jag gillar att piffa och det står jag för.

Jag som är intresserad av färg och form ser inte piffandet som ytligt utan kreativt och bejakande.

Det är en del av min personlighet och inget jag vill ta bort, så länge det kommer från en lustfylld plats och inte ur en otillräcklighetskänsla. Det är en väldig skillnad på energi.

Jag kan inte påstå att det är något jag ångrar med mitt liv, hittills, inget jag skulle ha låtit bli eller något jag borde ha gjort. Jag har verkligen levt maxat och förverkligat mina längtor och drömmar men om jag kommer på något jag önskar jag hade gjort som jag tror att jag är för gammal för så ska jag banne mig överbevisa mig själv och se till att få det gjort. Jag vill aldrig höra mig själv säga ”jag är för gammal” för det klingar lika tråkigt som ”jag har inte råd”. Jag vill aldrig känna mig bitter, förbrukad och uttråkad. Så länge jag lever vill jag leva i mina fulla potential och fylld av livskraft.

Jag tror på att ta hand om oss själva för att få leva ett långt, rikt, lustfyllt och hälsosamt liv.

IMG_4790

MINA KNEP FÖR ETT LIV MED ÖKAT HÄLSA I GLOW OCH FLOW

– intag av bra fettsyror (själv är jag helt hooked på zinzino balance oil) har gjort en märkbar skillnad för min hy, men ska också ha en mängd andra hälsoeffekter. Jag köper olja av distributör Jonas Norrman 070 618 18 86.
bidrottninggelé/royal jelly  har en föryngrande effekt på kroppen, på grund av innehållet i dess sammansättning av stora mängder vitaminer, enzymer och spårämnen, används med framgång för ökat fertilitet, fler och piggare ägg men även allmänt föryngrande, exempelvis för hyn.
progesterall,  bioidentiskt progesteron i krämform. Något jag rekommenderar alla kvinnor med pms, humörssvängningar, fertilitetsproblem av olika slag, sköldkörtelbesvär, förklimakteriebesvär och klimaktieriebesvär att sätta sig in i och börja smörja. Läs mer HÄR.

IMG_4989
– uppiggande kosttillskott ex magnesium, MSM.

– groddar, syrade grönsaker, raw food, spirulina, detox. De personer jag mött som äter raw food har haft en vitalitet, livsenergi, utstrålning och ungdomlighet som jag inte tidigare stött på. Varje gång jag äter raw food tänker jag ”det här skulle jag lätt kunna leva på utan problem”. Jag tänker att även om vi inte äter raw food slaviskt så kan vi äta ekoloigsk näringstät mat med lite eller inget gluten och lite eller inga mjölkprodukter, till största delen med mycket råa grönskaker, bär, nötter, frön och bra oljor.  Läs mer om raw food HÄR.

IMG_4788
Ljuvlig lunch på Matapoteket.

– yoga, meditation som skapar avslappning och flöde på cellnivå. När jag yogar händer det djupgående saker med hela mitt system, som gör skillnad på riktigt. Jag har gått en tio veckors Hathayogakurs med Fredrik Emanuelssom på lajvolokalen i Mattmar och ser fram emot höstens kurs. Jag längtar mer yoga i mitt liv.
– dagsljusa, naturnära promenader som syresätter blodet och hjärnan, ökar förbränning, puls kondition och styrka.
– gör lustfyllda saker.
– prova nya grejer.
– gå på spa.
– köp ett läppglans.
– se tjusningen med ökat livsvisdom och klokskap.
– upptäck en ny plats.
– dansa Zumba, spela badminton eller gör någon annan aktivitet som får det att spritta lite i kroppen.
– hångla.
– ha kul på jobbet!
– skippa skitsnack, det slukar din livsenergi.
–  ta snygga selfies och känn dig som dem.
– förlåt andra (även om de själva inte bett om det).
– sätt på dig smycken.
– omge dig av vackra saker och härliga miljöer.
– kanlisera din kretivitet.
– gå på livekonserter.
– klä dig fint till vardags, duka med finporslin på en måndag och ta ett glas tisdagsvitt.
– ha äldre goda förebilder, jag har några väninnor som är 10 år äldre och superfräscha vitala livbejakande tjejer som omger sig med färgsprakande skönhet, det finns verkligen inte ett uns av ”tantighet” runt dem.
skrubba huden så du får bort gamla döda hudceller.
– LIVE WITH PASSION!

IMG_4770
Min 65-år unga mamma är en förebild för mig för hon har verkligen lyckats behålla barnasinnet, hon lever loppan, trivs på jobbet (som hon kommer fortsätta gå till minst ett år till) och fyller sitt liv med sådant hon älskar och sin sin garderob med tuffa plagg.
Hon började träna när hon var 39 och har motionerat dagligen (!) sedan dess.

För tio år sedan kom jag i kontakt med begreppet ”Zorba the Buddha”, som också är en restaurang på Oshos mediatiationscenter i Puna Indien (som jag besökte för nio år sedan). Zorba står för konsten att njuta av livet och förlusta sig och Buddha för vår andlighet och högre medvetande. Kombinationen av dessa skapar balans i livet. Jag kan njuta lika mycket av ett glas bubbel som ett yogapass.

Nu ska jag fortsätta fira semester och välja lyckan!

Önskar oss alla en så fantastisk sommar det går utifrån allas våra förutsättningar just nu!

IMG_4772

