Etiketter

,

IMG_5495

Efter förra årets succé med ”Musikfest i prästgårdsladan”, en trädgårdsfestival i dagarna två på vår gård, med åtta lajvband, djembetrummor vid elden, magisk stämning och en häftig mötesplats för bygden, så var jag aningens nervös inför årets tillställning.

Hur skulle vi lyckas återskapa något liknande med samma nerv och närhet? Rädslan för om det skulle bli dåligt väder, för mycket folk, för stökigt folk och brist på ork och lust att ägna en stor del av semestern till att planera och organisera snurrade i mig.

Men så ett par veckor in på semestern i ”superrelaxat” mood på altanen hos mina föräldrar, i sommaridyllen Mariefred tog det skruv. Där fick vi energin och lusten till att vilja och orka gå in helhjärtat och skapa det igen. Vi hade med oss vår skiss över succéfaktorer, det vi ville ändra och det som stod på vår önskelista inför årets fest. Facebookgruppen för festkommitén (de som frivilligt anmält sig att hjälpa till) var i gång, flera av banden bokade och näst på tur var att skapa förening och event på facebook och börja bjuda in. Redan förra året hade jag en vision om att utöka eventet och skapa ytterligare festivalstämning. Jag önskade mig att musikern Erik Wennergren skulle medverka, utomhuszumba, DJ, mer dekorationer, utomhusscen med open stage, pussbänk runt den förtrollade eken, stadiga räcken in till ladan och eldshow. Storslagna planer kan tyckas men faktum är att efter eldshowen på lördagkvällen kunde jag konstatera att allt som stod på min önskelista hade slagit in och mer därtill.

Vi fyllde på med massa energi med grymt härliga semesterdagar i Mariefred- Stockholm och helgen innan musikfesten åkte vi till Urkult och laddade.

IMG_5304

Taget från festplatsen i Näsåker.

Gemensamt för Urkults gigantiska festival i Näsåker med många tusen besökare och vår lilla trädgårdsfestival med runt 300 besökare är att båda är platser där alla får plats. Det är en av de sakerna som jag blir gladast av, här är alla åldrar och stilar representerade.
Lilla Edith 4 månader hänger i mammas sele på reggaedansgolvet klockan två på natten, jag möter en nöjd Lennart nyss fyllda 80 vid lägerelden, ansiktmålade barn står längst framme vid scenen och diggar, musiker som representerar olika genrer hänger back stage och lyfter varandra, gör gästspel på varandras gig och samverkar istället för att konkurrera. Människor som jag aldrig tidigare umgåtts med befinner sig på vår gård dagarna innan och bygger festivalplats. Personer som jag inte är enig med i vissa frågor men som jag väljer att bjuda ändå får jag möjlighet att mötas med,  i kramar, kärlek och tacksamhet över att befinna oss på samma plats okonstlat. Alla inkluderade.

IMG_5172
Eftersom festen var så välbesökt förra året med både kända och okända ansikten valde vi att göra det till en sluten fest för medlemmar i ”Prästgårdsladan – ideell musikförening i Mörsil” där syftet är  ”att förena unga och gamla i bygden med levande musik som huvudsakligt medel”. Vem som helst var välkommen att bli medlem under förutsättning att man delade vår vision, vi var särskilt angelägna om detta eftersom festen ägde rum på vår privata gård och vi var noga med att understryka detta.

Dagarna innan samlades ett gäng på upp emot 15 personer och fikade och planerade, några stannade kvar och gjorde drömfångare, ett återbruksprojekt av virkade loppissdukar, grov ståltråd, hampatråd, mattrasor och träpärlor.

IMG_5448

Musikfestare donerade trasmattor, ved, pyntmaterial och virke, andra lånade ut möbler, tält, skarvsladdar, belysning, lyktor, stämplar, eldkorgar, tyger, grillar, termosar, ja till och med en lastbil som utomhusscen.

DSC_0523
Måltiderna under tiden som vi byggde festivalplatsen lagades utomhus, vi grillade korv, lagade pytt i muurika och stekte kolbullar över öppen lägereld.

IMG_5488

IMG_5494

jonny och marita

aska entren

De sista två timmarna innan vi ”slog upp portarna” på fredagkvällen var extremt effektiva men kl 18 stod allting klart, ett fint pyntat område, Malin vid grillarna, Maddis och Elise vid incheckningen, reggae-DJ Jimmy Tingvall på utomhusscenen, Hanna vid ansiktsmålningen, Aska vid jättesåpbubblorna, jag och min man på ladanscenen för att repa och soundchecka med några av musikerna.

DSC_0548

Efter open stage på utomhusscenen förflyttade vi oss till ladan där fem lokala lajvakter levererade med Vidars Saltkjell bakom spakarna.

Funkig pop med 16-åriga Ida Graae som framför sin pappa Peter Graas låtar & Kuda bjöd på grym hip hop. Erik Wennergren aktustisk pop med sin självklara närvaro och texter som berör med budskap viktigt på riktigt, Andras Ungar med visprog och Den osynlige mannen levererade poetisk pop.

IMG_5522

Ida Graae band med Kuda.

IMG_5667

Erik Wennergren.

andras ungar

Andras Ungar (foto Thomas Höglund).

den osynlge mannen 48_o

Den Osynlige Mannen (foto Thomas Höglund).

IMG_5536

Jimmy Tingvall. Peace & Love.

Kvällen avslutades med ett skönt gung på dansgolvet och vi konstaterade kort att ingen bråkar till reggaemusik.

morgonsol

Att vakna på lördag morgon och inse att allt var så välbevarat och med upplevelsen av att stämningaen varit så fin hela kvällen och natten, att alla besökare varit så repektfulla, då kändes det verkligen inte svårt att ladda om för ännu en kväll med ett par hundra besökare på vår gård. Dock vaknade jag genomförkyld utan knappt någon röst så bad vänner om att skicka goda energier till min hals och drack kurerande häxdrycker med framgång hela dagen.

IMG_5541

Zumba med Lena Eltvik från Naturligt Nu.

Kl 16 dunkade zumbamusiken från högtalarna på utomhusscenen och 15 ”zumbianer” dansade fram solen. Mina retrodukar till borden i ladan fick lite torkväder och lagom till 18 stod vi redo för ännu en kväll där ladan skulle komma lyfta, minst sagt. Vilket drag, så mycket folk och obeskrivligt härlig stämning, min lycka över att kunna genomföra vår soul/blus spelning med Berg & Dahl och Jens Gustavson med låtar från senaste plattan, folkton från Rask, blues från Stulet vatten eldshow med 13-åriga killar i Mad Crue under ledning av Lovisa Owén. Detta innan maffig efterlängtad renunion med det tunga bluesrockbandet Tres Hombres. Trägolvet gungade bokstavligt talat och vi har aldrig fått så mycket kramar och kärlek på en och samma helg.

berg & dahl

Berg & Dahl.

jens

Jens Gustavson (foto Linus Nilsson).

Uffe dag 2

Uffe Wahlström Berg & Dahl.

Jonas pg

Jonas Staf i Rask (foto Linus Nilsson).

Aska rask

Aska Staf i Rask (foto Linus Nilsson).

Stulet vatten

Stulet Vatten (foto Linus Nilsson).backa stage

Backstage i loge bakom scenen (foto Mattias Berglund).

back stage 2

(foto Mattias Berglund).

Mad Crue

Mad Crue: Tim Wignäs, Elia Fjällstedt, Måns Moe.

tres homres

Tres Hombres (foto Mattias Berglund).

DSC_0036

DSC_0039musikfest

pussbänk

Faktum är att detta inte bara är en rolig fest med skitbra musik, utan många har uttryckt att festen har djupare undertoner,  att den enar och förenar, att byn och bygden behöver det här. Jag ser att det händer något med människor som får vara i en sådan här atmosfär och hur många av oss tinar och öppnar upp. Det var vår vision och intention men något som vi alla skapade tillsammans. Jag är bara så lycklig över att det händer. Festen gör många av oss till våra bättre jag, människor vill bidra, musiker och volonätrer tackar (!) för att de får vara med, festdeltagarare visar så mycket uppskattning och kärlek att både jag och Ronny blir alldeles rörda. Sedan är det förstås otroligt häftigt att det finns så mycket grymt bra lokal musik i Jämtland. Det vill vi uppmärksamma, sprida och njuta.

Festen innehåller och sammanfattar så mycket av det jag älskar och tror på, att musik förenar, att det går att skapa fantastiska saker av återbruksmaterial, att vi mår bra av att mötas över gränserna, att dricka KRAV-märkt känns skönare i magen och att när många kommer tillsammans och jobbar för en gemensam sak händer det häftigheter. Jag har lärt mig att våga be om hjälp, att ha tillit till att saker löser sig och att ta emot uppskattning.

IMG_5615

Nöjt värdpar.

IMG_5513

Vi längtar och planerar redan för fullt för nästa år men först nu laddar vi om för gig på fredag och att åter tända eldarna och dekorera ladan för lördagens kräftskiva med kooperativföräldrarna…

