Etiketter

, , , , , , ,

Det har blivit glesare mellan inläggen men jag processar gärna kring mina rubriker en stund hellre än att mangla ut ekotips på ekotips, det finns det andra bloggare som gör så bra. Mina inlägg tar lång tid att skriva, de kräver både research och eftertanke och min önskan är också att du ska läsa i lugn och ro, slå dig ner med en kopp god dryck i din favoritfåtölj och ge dig själv tid för reflektion och inspiration!

Det jag grottat in mig i de senaste veckorna har rört matsvinnet.
Sedan vi avvecklade hönsen (ja de blev gamla och dog och vi valde att inte skaffa nya över vintern) har det blivit så påtagligt hur snabbt soptunnan fylls. Det känns så fel! Dessutom har jag tyckt mig hitta rostfria matdosor med bortglömd mat i kylen. När min svägerska uttryckte nolltolerans på matsvinn som sitt nyårslöfte så väcktes något i mig. Självklart kan många tycka men jag behövde mig en påminnelse och ett nytt fokus.

När jag i början av året åkte till Spanien för att besöka min väninna så praktiserade vi metoden ”här är ditt kylskåp”. Vi hade för avsikt att göra en storhandling första dagen men trötta barn gjorde att storhandlingen uteblev och vi gjorde en mindre handling på det lokala snabbköpet istället. Vi valde sedan att laga av det som redan fanns hemma, för det fanns ju faktiskt en hel del i både kyl, frys och skafferi när allt kom till krita. Jag hade köpt Myllymäkis kokbok ”Grönsaker: tillbehör och garnityr” som present till min väninnna och den använde vi under veckan,  kikade vad vi hade i kylen, slog upp ingredienser i registret och lagade liknande rätter av det vi hade hemma. Jag gillar det upplägget,  att vi kollar vad vi har och om vi inte själva får någon finurlig idé så är det bara att slå i kokböcker eller googla recept.

IMG_7576

För ett par veckor sedan spenderade jag och Meja helgen hos vänner i grannbyn på Söderbacken Gård. De är verkligen proffs på noll matsvinn. Det är bara självklart för dem att inget går till spillo. Dels har de djur som tar en hel del av matresterna och dessutom använder de Bokashi, som gör jord av ditt matavfall, med en lufttät Bokashi-hink under köksbänken och en påse Bokashiströ. Läs mer HÄR.
Desstutom har de ett så sunt förhållningssätt till mat. När det var dags för lunch öppnade de kylen och plockade fram en buffé av matrester. En av dagarna plockade min väninna fram lite olika grönsaker ur frysen, bland annat rödbetsblast och snodde ihop en grönsaksröra för att komplettera resterna, själv fixade jag goda sallader av allt möjligt jag kunde hitta i skafferiet, kylen och från fruktfatet. Ingen behövde åka till någon affär och både barn och vuxna kunde välja och vraka och hitta något att bli mätta på.  Jag älskar att inspireras av andras matlagning och livstil och hoppas att detta inlägg ska bli en inspiration för dig. Kanske hittar du något nytt du vill testa bland mina tips.

Jag brukar utmana mig med att laga av det vi har hemma i slutet på månaden, både för att ekonomin kan vara lite stramare då och för att jag faktiskt ofta blir väldigt mycket mer kreativt i köket.

Jag tänker att många ser maten som ett bekymmer, vad vi ska hitta på att äta och vi går in i affären hungriga och kommer hem med allt möjligt som inte hade tänkt och som vi kanske aldrig äter upp.

Jag tror på att ta med oss ”här är ditt kylskåp-tänket” in till affären, att vi inte redan bestämt oss för en färdig klassisk rätt som vi ska köpa utan istället handlar det affären har att erbjuda, helst i form av ”ät-snart”-märkta varor eller det som Willys kallar ”Svinnsmart” eller det som Ica-butik i Österbybruk kallar  ”inte helt perfekt men bra ändå” -låda och sedan laga något gott utav det vi fyndar. Jag är i grunden inget vidare på att leta bra priser, eftersom jag nämligen tycker att bra mat får kosta MEN när vi köper de prissänkta varorna med korta datum så gör vi inte bara plånboken en tjänst utan även klimatet,  för om inte du och jag väljer att köper de där varorna så kommer de att tvingas hamna i containern. Precis som med så mycket annat i det medvetna livet blir det ekologiska ofta ekonomiskt i slutändan. Därför har vi råd att att handla ekologisk mat eftersom så många andra val sparar på annat.

Jag tänker att vi behöver passa oss för tacosfällan, det är inte så att jag tycker att vi inte får köpa tacos men egentligen så gillar jag inte idén att oberoende av säsongens varor och oberoende av hur butikens utbud ser ut så ”förväntas” vi fylla våra kundvagnar med alla dessa tillbehör varje förbaskade fredag. Tomater som måste gasas för att få röd färg som inte smakar något, svindyr gurka ur säsong  och köttfärs måste vi ha oavsett om det finns någon ekologisk eller inte. Jag gillar inte den typen av mathandling och inte den synen på mat. Två fredagar i rad har vi ätit supergott men inte tacos. Förra fredagen handlade jag mätt (nyäten under min lunchrast) och letade upp prissänkta varor, hittade bland annat ät-snart- tofu som jag hade i fired rice på risrester från kylen. Denna fredag en ljuvlig boilla baisse lagad på sådant som annars skulle kastats, se beskrivning lite längre ner).

Jag känner mig dubbel till storhandlingens för och nackdelar. Förr pratades det alltid om att storhandla och göra storkok och nu är trenden att småhandla och endast laga så mycket som går åt. Jag känner mig också dubbel till detta med matsedel.

Så här gör vi: vi storhandlar torrvaror och frysvaror på Willys i stan med helschysta priser på ekologiska varor och småhandlar färskvaror på den lokala Icabutiken som också har ett stort ekoutbud men till mycket högre priser. Rätter som vi gärna lagar storkok av är grytor som köttfärssås, linsgrytor etc, det håller sig bra och är lätta att frysa in. Sallader med vinägrett gör vi endast så stora som det kommer att gå åt, jag gör ofta salladen i en liten skål, en blöt och vissen sallad dagen efter är inte så rolig.
Vi har testat matsedel men ger oftast upp efter ett par veckor eftersom vi har känslor och lust kopplat till det vi äter. Vi vill känna oss sugna på att laga och äta det vi ska ha och det kanske inte alltid stämmer med vad som står som dagens rätt. Det som funkar bäst för oss är om vi skriver upp lite olika rätter och tillbehör (utav varor vi har hemma) och sedan blandar friskt utifrån det vi har lust med idag.

Jag pratade med min bror Andreaz Norén, med många år i restaurangbranschen och med passion för mat om några praktiska tips, eftersom han förstås delar min svägerskas vision om ett 2017 utan svinn och han säger:

– Ät upp maten! (vilket är så självklart men inte alltid så enkelt).
– Gör mer bufféliknande mat.
– Sänk graderna i kylen.
– Gör vegetariska smårätter, som en grön plockbas, som går att kombinera i all oändlighet. Till vegetarisk plockmat kan du alltid lägga till fisk eller kött om du vill men det är svårare att kombinera potais/sås/lingon med särskilt många andra saker.
– Fräscha upp din gamla blöta dressade sallad från gården med en bunden vinregrett (med äggula se recept längst ner i DETTA inlägg)
– Skal är också mat! Stjälkar, kvistar och blast också. Spara dina skal, stjälkar, kvistar och stumpar i en bunke i kylen och laga sedan en härlig bouillabaisse (fransk fisksoppa). Löksskal, sellerisjälkar, purjolöksändar, någon gurksnutt, örtkvistar, tomatkvistar och räkskal (från räkorna som ska toppa rätten) roastas med olja i kastrull och kokas i ca i 1,5 timme med vitt vin, libbsticka, tomatpuré lite passerade tomater och vatten, passeras sedan genom potatispress. Häll skyn sedan över saltat lök, morötter och kokt torskrygg och  toppa med räkor.

IMG_8228
Jag tror vi behöver komma ifrån traditionella middagar, exakt uträknade portioner och som alla i familjen ska gilla. Kan inte alla bara få blir mätta på sådant de gillar och äter upp? Vid plockmat/buffé är det störst chans att alla faktiskt blir nöjda.

Min bror menar också att så fort vi tagit ett aktivt beslut att minska svinnet så blir det inget svinn och jag tänker likadant. När vi programmerat hjärnan på något så sker saker per automatik, vi har vårt fokus på svinnfritt och då står vi inte ut med att hitta gamla matlådor i kylen eller för stora och för blöta sallader.

Jag slängde även ut frågan om matsvinn i olika miljömedvetna facebookgrupper (Ekologiskt är logiskt, Giftfria barn, Miljövänligare och Giftfriare vardag, Medveten Konsumtion) och fick lite tips om hur andra tänker och gör.

Här listar jag de bästa tipsen för ett svinnminimerat 2017:

  • Lär dig att älska rester!
  • Städa kylen regelbundet så du hinner upptäcka saker som du glömt.

DSC_1016

  • Förvara maten i glasburkar i kylen märkta med dagen det lagades så du ser vad du har och äter i rätt ordning.
  • Sänk graderna i kylen till 3 grader.
  • Lukta och smaka på maten.
  • Förstå skillnaden på bäst före datum (en rekommendation som ofta går att trotsa långt efter datum) och sista förbrukningsdag (på exempelvis kött och fisk som ska respekteras).

IMG_8172

IMG_8177

  •  Gör chips av potatis- och palsternacksskal. Förvara veckans skal i en burk med kallt vatten i kylen och brassa sedan på hög värme i ugnen till helgens myskvällar (blanda skal olja och valfritt salt väl i en skål innan du strör ut den på plåten).
  • Använd rödbetsblast istället för spenat/mangold.

IMG_8173

  • Använd skaften på broccoli, gott att slanta som snacks eller slanta/riva i salladen.
  • Gör soppa på grönsaker som sjunger på sista versen.

IMG_8040

img_6143

  • Gör pesto av vissen ruccola eller morotsblast.
  • Släng ner skrynkliga tomater i tomatsåsen/ korvstroganoffen.

DSC_1046

  • Använd lök som skjutit skott, supergott att skära ner i salladen.
  • Gör chipsdip till lördagsmyset av fredagens tacosås blandat med turkisk yoghurt och använd sylten även som mindre söt marmelad (jag skriver detta eftersom tacosås och sylt är det som ofta möglat hemma hos oss).

IMG_8157

  • Juice-a sorgliga grönsaker och frukter i råsaftcentrifug.
  • Digga buffé, kör ”hänt i veckan” på veckans rester.

IMG_8224

  • Börja laga vegetarisk plockmat.
  • Stek överbliven kokt potatis.
  • Gör pytt.

IMG_8111

  • Gör fried rice på överblivet ris (med exepelvis purjo, chili, vitlök, ärtor/kikärtor, morötter, tofu, tamari och fisksås).
  • Gör morotspaj på mjuka morötter (repet HÄR
  • Ha överbliven pressad potatis i bönbiffarna.
  • Riv ner ledsna äpplen i sallen.
  • Gör lagom stora sallader.

IMG_7907

  • Fyll frysen med älg (då har du alltid mat hemma och dessutom är den så mager att det är hög hållbarhet).
  • Frys in vinslattar i iskuber och använd sedan i maten.
  • Frys in grönsaksrens vartefter och koka sedan buljong, recept HÄR.
  • Frys in storkok i stora eller små portioner.

DSC_1052

IMG_8150

  • Frys in slantar av övermogna bananer och använd sedan till hemmagjord glass.
  • Odla sådant du kan frysa in eller syra.

sopkok

  • Gör sop(p)-kok, laga boillabaisse på det som annars skulle bli sopor.
  • Börja med bokashi.

IMG_7245

  • Skaffa höns eller ankor. För dig som vill lära dig mer läs HÄR.
  • Ge mindre portioner till barnen så de får ta om hellre än att slänga.

DSC_1023

  • Leta ”ät snart”-varor och svinnsmarta varor på Willys el liknande.
  • Gör drickyoghurt av det sista i yoghurtpaketet, häll i lite mjölk och skaka om.

IMG_8176

  • Spara torra brödkanter och gör ströbröd eller krutonger.
  • Be att få en doggybag när du äter ute.
  • Vidga vyerna kring hur en måltid ska se ut.

DSC_1035

  • Handla ekologiska varor från Matsmart. Matsmart köper in varor som annars hade slängts pga förpackningsbyten, säsongsvaror och kort bäst-före-datum. Snittrabatten landar på ca 50%.
  • Respektera maten, känn vördnad och tacksamhet för maten och till den som köpt, odlat, eller lagat ellr moder jord som bjuder så mycket för oss bara att plocka och njuta. När jag har en närmare relation till maten, då jag bytt mat med andra (ex ägg mot lammkött) eller odlat själv så känner jag det ännu starkare..

LÄS MER (förslag på länkar, grupper, artiklar, hemsidor):

Släng inte maten
Facebookgruppen matsvinnet/hemsidan matsvinnet
Matmissionen

Daglivs och ljusets änglar

”en doggybag tack”!

Fryshuset och sopköket (där räddade ekoråvaror blir skolmat)

 

Heja oss som kör all in för ett svinnsmartare 2017! Är du med?

 

 

 

 

 

