Etiketter

, , , , ,

Jag har tagit en lång bloggarpaus men nu reser jag mig ur tystnaden för att berätta vad jag pysslat med under tiden som mina följare bara fått ”hänga” med mig på mitt instakonto (chicandfair).

Ett av mina nyårslöften eller nyårsvisioner, som jag brukar kalla det inför 2018 var att konmaria mitt hem. Dagens inlägg handlar om min fantastiska resa och transformation, om hur drygt tre månaders fullt fokus och en grundlig genomgång av vårt hem faktiskt förändrat mitt liv på många sätt. 

boken

I somras tog jag mig äntligen tid att att läsa bästsäljaren Marie Kondos bok Konsten att städa, i augusti gick jag med i 20-veckorsutmningen ”Klar med Konmari Nyår 2018” som arrangerades av facebookgruppen ”KonMari Sverige”. När jag hade gjort 2/3 av resan skapade jag studiecirkeln Konmari Åre där nio familjer följs åt i processen. I mitten av december var jag klar och kort därefter blev jag rekryterad till Konmari Sveriges moderatorgrupp. KonMari är verkligen i ropet och i och med Netflixserien som släpptes 1 januari växer facebookgruppen ”Konmari Sverige” lavinartat och närmar sig med stormsteg i skrivandets stund 20 000 medlemmar. Därför lägger vi moderatorer och administratörer mycket tid på att guida och inspirera nya och gamla medlemmar i att komma igång eller komma vidare i sina processer och även att förstå metodens fantastiska hemligheter och möjligheter till livsförändring. Nu står jag på väntelista för att utbilda mig till KonMarikonsult av Marie Kondo själv i London.  

marie kondo0

VAD ÄR DÅ KONMARI

KonMari-metoden är skapad av japanskan Marie Kondo född 1984 i Tokyo, som sedan barnsben haft som intresse att organisera och strukturera upp sitt hem. I hennes bok The Life-Changing Magic of Tidying Up: (The Japanese Art of Decluttering and Organizing) delar hon med sig av sina lärdomar och ger tips och råd i hennes metod. Nu är hon också högaktuell med Netflix-serien ”Konsten att städa – med Marie Kondo”.

Hon är noga med att påpeka att vårt fysiska liv, alltså våra hem och ägodelar, har stor inverkan på vårt psykiska mående och att vi mår mycket bättre när vi har det organiserat runt om oss. Boken har sålts i över fyra miljoner exemplar och hon har utsetts som en av de mest inflytelserika personerna av Time Magazine.

Kortfattat så skiljer metoden sig från annan rensning eftersom fokus ligger på vad vi vill behålla och inte vad vi vill tacka av, vi har en tydlig målbild om hur vi vill att vårt liv ska se ut efter konmari, vad vi vill göra med all tid vi har över när vi inte behöver plocka och röja hela tiden. Det som skänker oss verklig glädje/sparks joy får stanna.

Om du följer metoden, steg för steg och i rätt ordning så kommer du att leva resten av ditt liv i ett rent och lättstädat hem. Marie Kondos metod är lika enkel som effektiv: Gör allt ordentligt EN KATEGORI I TAGET och EN GÅNG FÖR ALLA( ja, möjligen med lite förfiningar) så håller sig ordningen.
Du börjar med att med att välja ut det som skänker dig glädje och tackar sedan av resten. Efter det organiserar du dina utrymmen för vardagsliv och förvaring, noggrant och in i minsta detalj. Gå igenom varje rum och byrålåda. Känn hur du får koll över varje sak i ditt hem. Du kommer aldrig att återgå till den gamla oredan/röran.

Innan du börjar med kategorierna ska du ha läst boken och skapat din målbild om hur du vill att ditt liv ska se ut efter din konmariresa
Marie Kondos metod är inte bara en praktisk guide för att sortera, organisera, placera och kassera dina saker – den kommer även att förändra ditt sätt att tänka om det du äger och är en resa inom personlig utveckling. Du kommer få mer tid över att ägna dig åt det du verkligen vill i ditt liv.

VARFÖR VALDE JAG KONMARI

Jag hade testat allt. Trodde jag. Allt för att skapa reda. Expert på att rensa. Affirmerat och visionerat. Plastbantat. Kemikaliebantat. Hittat min personliga tidlösa stil. Följt städscheman. Praktiserat feng shui. Gjort yoga. Och ändå inte fått till det. Samma gamla konflikter om att hinna och hitta!

Tills jag genomförde min konmariresa.

bild mig

Tidigare städade vi ena dagen och nästa var det likt förbannat rörigt igen. Jag avundades andra som hade tid att åka slalom hela helgen och förstod inte riktigt hur de fick tiden att räcka till. 

Hela mitt liv har handlat om att skynda. I våras fick jag nog på riktigt. Jag hörde mig själv ofta säga till min dotter att vi måste skynda oss, nu är det bråda tider, att jag var stressad och fann mig själv ofta spendera mina föräldralediga dagar med att röja upp och städa. Jag följde städscheman med fokus på olika rum olika dagar men började känna mig som en bitter hemmafru och en tjatig mamma. Tillslut tog jag mig i kragen och beställde boken till biblioteket ”Konsten att städa: förändra ditt liv med ett organiserat hem”. Titeln är missvisande eftersom boken inte alls handlar om några städmoment och hela boken har tyvärr fått mycket kritik för sin dåliga översättning men jag lyckades ändå ta till mig metoden bra, jag rekommenderar dock att du läser eller lyssnar på den engelska versionen ”The life-chaning Magic of tidying up” om du känner dig bekväm med engelska. Den och uppföljaren ”Spark Joy” finns båda att lyssna till på Storytell. 

Jag läste boken under den heta semestern och sekunden jag öppnade boken visste jag att nu fanns det ingen återvändo och att detta var det första steget på min efterlängtade resa. Jag hade känt till metoden ungefär ett år och hade inspirerats av Saras Eviga som hade gjort resan. Det jag facinerades av var att de som hade gjort resan verkade inte återgå till den gamla oredan. Det beskriver också Marie Kondo i sina böcker, att hon inte har några stamkunder, då hon konsulterar. Jag började direkt skissa på det som skulle komma att bli min målbild om hur jag ville att livet skulle se ut efter konmari. Ganska tidigt i processen kände jag hur vissa saker började kicka in och jag förstod att min personliga transformation hade börjat. 

FÖRDOMAR OM KONMARI

Här kommer en rad fördomar jag mött angående KonMari.

1) DET GÅR UT PÅ ATT RENSA. Metoden fungerar just av anledningen att det faktiskt inte går ut på att rensa, utan på vad vi vill behålla, även om jag också lite slarvigt kan använda det ordet rensa ibland för att enkelt förklara för dem som inte är insatta. 

2) KONMARI HANDLAR OM ATT SLÄNGA/GÖRA SIG AV MED HELA SITT HEM. Även om resultatet ofta blir att vi avtackar många ägodelar när vi vaskar fram de verkliga guldkornen, så handlar det inte om det. Om du mot förmodan skulle komma fram till att du älskar varenda bok i din bokhylla så kommer också varenda bok att stanna. 

3) KONMARIADE HEM ÄR MINIMALISTISKA. Jag hade nog själv en idé om att KonMari handlade om minimalism och att de konmariade hemmen var svarta, vita och dova i färgerna. Så är det naturligtvis inte eftersom det som skänker mig verklig glädje kan vara något helt annat. Jag tycker väldigt mycket om vintage, mönster, retro och färg och det har inte förändrats under resan utan snarare förstärkts. Det som konmariade hem brukar ha gemensamt är konmarivikta kläder och diskbänkar/köksbänkar med få eller inga prylar. Konmariade hem upplevs nog generellt som luftiga med mer rymd och det är ju för att resultatet blir mer lättstädade hem, för att saker inte samlas på hög och  för att var sak har sin alldeles bestämda och utvalda plats. 

4) KONMARI HANDLAR OM FINURLIG FÖRVARING. Jag skulle säga att KonMari egentligen handlar om motsatsen. Ett konmariat hem kräver ingen finurlig förvaring. Under själva process hänvisar vi i KonMari Sverige-gruppen alltid renodlade förvaringsfrågor till andra grupper, då vi vill att gruppens fokus skall vara på själva Konmari-processen/metoden, med undantag för tillfällig förvaring av textilier och kläder. Marie Kondo menar att under själva resan/processen ska du förvara i lådor/kartonger som du finner i hemmet. För kläder är skokartonger utmärkt. Spara alla tänkbara lådor (mobilkartonger, vinkartonger mm) eller gör som jag gjorde – ragga skokartonger bland facebookvänner. Mycket förvaring kommer nämligen ofta loss under resan när du frigör utrymme på olika ställen så vi köper ingenting förrän vi är klara. Förvaring som går att inhandla diskuterar vi i Facebookgruppen ”Klar med Konmari” som du kan söka till först när du är klar med din konmariresa.

5) KONMARI HANDLAR OM INREDNING. Även om din konmariresa kommer förändra ditt hem så är inte fokus på att ändra inredningen. Trender kommer och trender går men din uppövade känsla för vad som skänker dig glädje består. 

6) NÄR MAN KONMARIAT FÅR MAN INTE HANDLA MER. Ditt förhållande till konsumtion kommer att förändras eftersom du lever i ett hem där du valt med hjärtat och troligtvis hittat klickpunkten (det perfekta antalet, läs mer under under rubriken nedan) så kommer få saker få flytta in. Till en början spenderade vår familj faktiskt mer än normalt då vi fick en del tomrum att fylla ut, eller behövde byta ut sådant som inte var Spark Joy för oss. Saker slits och mode och smak förändras. Vi har valt mycket genomtänkt och varsamt och låtit de verkliga behoven styra. Vi har fortfarande några saker kvar på vår inköpslista. 

7) KONMARIMETODEN ÄR FLUMMIG

Mitt första självklara respons är: Nej, den är en väldigt tydlig och konkret metod och mina andra respons blir en motfråga ”är det flummigt att känna”?

Ska vi vara uppe i våra huvuden hela tiden eller är det mänskligt och fullkomligt naturligt att landa i hjärtat också?

Jag tror att anledningen till varför många barn tar till sig denna metod med sådan självklarhet är för att de ofta är i kontakt med sina känslor. Det är självklart för dem. Det är vi vuxna som ofta blivit avprogrammerade, stela och hamnat i huvudet. Barnen är våra läromästare. De har lätt för att förstå poängen med att tacka av sina ägodelar som ska få lämna hemmet också eftersom de ofta har en närmare relation till sina ägodelar.

VAD ÄR TOKIMEKU?

Det japanska uttrycket som används inom konmarimetoden är tokimeku och kan översättas med /spark joy/glittra eller gnistra/det som skänker glädje/ få hjärtat att sjunga/en glädje som spritter i kroppen.

pjucken

Mina spark-joy-pjuck som jag efter en spelning glömde flera månader på ett hotell har sedan anländandet fått en synlig plats i hemmet även när de inte används. Försvinnandet fick mig att komma i kontakt med sann tokimeku och har skorna som referensens för min spark-o-meter. 

Tokimeku är ordet som Marie Kondo använder för att beskriva den fladdrande, fina känslan i kroppen när du håller i ett föremål du tycker om. Det finns ingen fastställd svensk term än eftersom KonMari Sverige inte lyckas hitta någon som är tillräckligt bra, många säger glittra som från början troligtvis syftar till en felläsning av spark joy (antända lycka, som att antända en låga) till sparkle joy (glittra lycka). Glittra har ingenting med faktiskt fysiskt glittrande att göra. Kännslan kan liknas vid förälskelse, en varm pirrande känsla, vissa beskriver den som sockerdricka i kroppen eller bara en djup känsla av välbehag. 

För mig har upplevelsen av tokimeku varit påtaglig både när jag samlat sakerna, under tiden jag valt och ofta väldigt mycket under placeringen även om den också är tillfällig och kan förändras när du bor in dig i ditt konmariade hem.

recept bättre

LITA PÅ METODEN

Många som sett serien har  blivit inspirerade och peppade och gått direkt från serien till att börja konmarivika sina kläder! Det är ju underbart att känna inspiration och motvivation med de missar några av de viktigaste momenten.

Ordningen inom konmarimetoden: 

1) bokläsning

2) gör målbilld

3) konmaria kläder (som sedan viks enligt metoden)

4) böcker

5) papper

6) komono=övrigt som faller utanför ovan nämnda kategorier, uppdelat i mängder av underkategorier  

7) sentimentalt

En av hemligheterna med metoden är att vi SAMLAR ALLT INOM VARJE KATEGORI känner efter föremål för föremål, klädesplagg för klädesplagg, papper för papper, bestick för bestick, penna för penna, krukväxt för krukväxt om det är tokimeku för mig. Sedan städar vi och placerar sakerna så fint vi kan på den plats vi upplever bäst. Vi fastnar inte i förvaringen under själva processen utan rör oss vidare till nästa katergori. 

Ibland har jag känt motstånd till det där med att samla allt inom en kategori ”jag vet ju redan vad jag gillar”. Så var det när jag skulle konmaria inredningsdetaljer och när jag skulle konmaria tavlor men så gjorde jag ändå enligt metoden och redan när jag började samla kände jag hur hjärtat började slå lite häftigare, att jag höll på att förbereda mig för att ha en ”helig” stund, en speciell händelse då hjärtat skulle få välja. Det blir så tydligt när allt är samlat, vad som verkligen skänker glädje och det som verkligen inte gör det och hur du så kan välja det där som kanske inte är så tvärsäkert och hur placeringar kan förändras. I ”tokimeku-mood” händer oväntade saker, lampfötter som bytt skärmar, krukväxter som fått nya krukor och saker som jag inte alls trodde skulle skulle stanna har avtackats eller saker som jag trodde skulle gå har fått stanna. För varje sådan där stund så har jag övat upp min känsla, JAG KALIBRERAR MIN SPARK-O-METER och det gör att jag blir tryggare i mina val i livet. Jag stärks i min självkänsla. Därför är momenten så viktiga i den här metoden även när vi tror att vi kan slarva över lite.

En annan poäng med att samla allt är för att förstå mängden av det vi äger. Det känns lite komiskt hur vi ofta letat både pennor, saxar, sudd, nålar, tråd, tejp, häftstift, kammar, bomullsrondeller, skarvsladdar, tändare och kuvert när det funnits ett sådant överflöd. Nu vet vi var vi har allt också. 

Jag har ibland velat ändra lite på ordningsföljden.

Jag kände ett enormt motstånd gentemot kategorin papper liksom många med mig och tänkte att jag kanske skulle ta den senare. Jag är så glad att jag jag litade på metoden, för efter papper tog det fart på riktigt. Det blev ett av de största avstampen för min resa. 

HUR LÅNG TID TAR DET ATT KONMARIA SITT HEM?

Svaret på den frågan är att det kan variera från dagar till år och vi gör alla vår resa i vår egen takt beroende på förutsättningarna men Marie Kondo skriver själv att med snabbt menar hon ungefär sex månader.

Jag tycker också att 20-veckorsutmaningen är en rimlig tidsplan då man ägnar 2 veckor åt varje kategori eller större underkategori inom Komono. För mig tog det ca 3,5 månad men då tog jag paus vid två tillfällen och konmariade ekonomi vid ett av tillfällena (som egentligen inte ingår).

huset.jpg

 

Många undrar hur jag lyckades bli klar med min konmariresa på så pass kort tid med 330m2 hus, 10 förråd, tre barn varav den yngsta bara en liten bebis. 

Jag tänkte dela med mig av hemligheterna för min relativt snabba resa, jag:

1. Litade på metoden, jag hittade inte på några egna varianter. 

2. Gick med i 20-veckorsutmaning, vilket gav mig riktning och stöd och en tydlig plan för när jag ville vara klar (och gjorde om min plan när jag fick upp farten).

3. Hade fullt fokus, all-in för mitt konmariande, pausade allt annat och avsatte tid. Pausade bloggen, pausade att vara ute och gigga, pausade mina ideella engagemang, bakade inget surdegsbröd, gjorde inga långkok. De två timmar lillan låg i vagnen så konmariade jag. Stängde in mig på helgen och lät storasyskon passa lillasyster medan jag konmariade. Vi åt ganska mycket pizza och sushi den här perioden och det kändes helt okej. 

4. Svarade på frågan i Konmari Sverige-gruppen (som kommer varje dag) ”vad ska du konmaria idag”?

5. Hade min målbild hängandes på kylen så att jag varje dag kunde påminnas om hur jag ville att mitt liv skulle se ut när jag var klar.

MÅLBILDEN

När du läst boken och innan du börjar konmaria dina ägodelar är det viktigt att du gör din målbild, eller din första målbild. Målbilden kommer vara din drivkraft och det du hela tiden faller tillbaka på under resan.

Du kommer säkert uppleva hur målbilden fördjupas, förfinas och kanske till och med förändras lite under resan. Det gjorde den för mig.

målbild final

 

Målbilden fyller en extra viktig funktion när vi går igenom tuffare kategorier som för mig varit papper och sentimentalt.

Marie Kondo säger att du bör ställa dig frågan ”varför” tre till fem gånger. ”Jag vill inte behöva städa så ofta? Varför? För att slippa bli stressad och på dåligt humör” Varför? ”För att för att jag vill känna mig avslappnad ” Varför ”För att då har jag energi för andra saker som gör mig lycklig”

Fundera framförallt över vad du vill använda din tid till när du är klar med Konmari och inte så mycket på hur ditt hem kommer se ut!

VIKNINGEN

”Vika strumpor och underkläder”???? säger många först och skrattar högt men det kommer snabbt att förändras. Jag älskar att plocka fram fina paket ur min ordnade garderob. Det känns respektfull och fint.

mde

Vikningen är central inom konmarimetoden och något som många känner visst motstånd till innan men blir väldigt fästa vid när de gett det en chans. 

Vikningen går ut på att plaggen ska stå av sig själva och placeras på rad så att vi har översikt över plaggen. Inga plagg ligger underst i högen. Plagg och hemtextiler blir dessutom mycket slätare av denna typ av vikning som också innefattar att du stryker plaggen med händerna. 

mejas kläder bäst

Vikningspepp:

1) Ge vikningen en ärlig chans, ifrågasätt inte vikningen innan du testat, alla jag känner som gett det en chans förstår poängen och upplever att skåp och garderober förblir så som när de gjorde det första gången och att det dessutom är lättare att packa och packa upp när de reser.

2) Se vikningen som ett sätt att sätta an tonen för ditt ordnade liv, vikningen omprogramerar dig till ordning och reda.

3) Gör vikningen till meditation, en stunds närvaro, en värdig stund.

4) Testa att vika en liten stund varje dag än en jättehög på helgen.

5) Boka vik-dejt med övriga familjemedlemmar, se det som ett sätt att umgås, få en stund att sitta ner tillsammans, att samtala och mötas.

6) Vik framför teven/film lyssna på sommarprat eller pod, drick något gott och lyssna på musik.

fullsizeoutput_5bac

Min 14-åriga bonusson som numer tvättar, hänger och viker sin egen tvätt med lite stöttning från mig, här drack vi glögg och pumpade ungdomlig musik samtidigt och fick en stund av samvaro och gemenskap.

BILDINSPO

13 sopsäckar och 20 banan/flytt kartonger har vi avtackat och kvar är ett hem fyllt av kära ägodelar som vi valt med hjärtat. Egentligen är det inte relevant hur mycket som lämnat och hur mycket som fått stanna utan att vi lever liv som skänker oss glädje. 

Jag kommer inte gå in på detaljerna inom varje kategori, eftersom vi upplever kategorierna så individuellt men bjuder här en bildkavalkad och några reflektioner med exempel från vårt hem. 

jakobs t-shirts

jakobs garderob

Jakobs ena garderob där vi valt att hänga hans hoodies, eftersom de annars tar mycket plats till skillnad från allt annat man viker som blir tunna nätta paket. Vi hänger från vänster mörkt och tungt till ljust och lätt. När vi viker ligger de ljusa plaggen längst fram.

böcker

Vi har mycket färre böcker nu, barnen har sina böcker i sina egna rum. Jag resonerar som så, det finns både bibliotek, storytell och google…

bruksanvisning

I kategorin papper ingår bland annat bruksanvisningar och manualer. Hur ofta tittar man i bruksanvisningar och behöver man verkligen bruksanvisning på tekokare? Vi behöll tre som vi verkligen kollar i. Betalda fakturor är ett annat exempel på högar som fick lämna, (förutom dem kopplade till huset).

badrum

Jag har enligt mig minimalt med produkter med tanke på min tidigare karriär i makeupbranschen, men det känns så mycket lyxigare med färre produker. Jag fyller på när något tar slut. Under de tre månaderna har jag bara fyllt på med ett juligt nagellack. Har fortfarande kvar av min schampokaka från Devaz och och mitt puder från Back to earth. Jag har mitt smink i badrumsskåpet istället för i sminkväskan som jag tidigare släpade med mig överallt. Till vardags packar jag bara läppstift och om jag ska på något festligare packar jag min lilla sminkväska som annars står i väskstationen. Skönt.

köksskåp

Finporslinet: Marie Kondo rekommenderar att äta på finporslinet till vardags, vilket jag känt motstånd till det med småbarn och tallrikar som kostar 350:- styck och har siktat in mig på ett helt nytt porslin något billigare men ändå fint och har haft skåpet full med ”o-glittriga” tallrikar som verkligen inte sparkar joy för mig i väntan på… Jag märkte hur jag började smyga in finporslinet till köksskåpet intill de oglittriga tallrikarna och hur jag nästan dagligen började duka med mitt käraste porslin som en tillfällig lösning bara i väntan på att ta oss råd att köpa det nya.  En dag  går det upp för mig att jag är redo att välkomna vårt dyrbara finporslin till vår konmariade underbara vardag. Varför kosta på ett helt nytt porslin och låta finporslinet stå bortglömt i ett skåp och damma förutom vid enstaka högtidliga tillfällen? Livet är för kort för att inte maxa vardagen och njuta varje levande stund. Innan jag började konmaria kategorin äta/duka ställde jag mig frågan ”hur vill jag duka mitt bord” letade bilder på vackra dukningar, gjorde kollage, hittade den röda tråden. Efter att ha lyssnat på ”Spark joy” där Marie pratar om att ”add colour” och hur hennes mor kunde skära upp några tomater om maten såg för färglös ut har vi också låtit färgglad mat smycka vårt bord. 

kylen

Vid köp av ny kyl lät vi den gamla kylskåpsinredningen flytta med så vi får allt överskådligt och lätthanterligt.

isylådan

Gamla makeupartist-väskan blev sömnadslåda. Jag som inte trodde jag hade mer än något enstaka trådrulle och nålar letade jag ju för jämnan…Dessutom fyndade jag min mormors gamla handskrivna mönster från 50-talet…med hennes gammeldagsa handstil som doftar barndom.

glasögonorm

Två fynd i mina sentimentala lådor som min dotter ville ha, mitt gosedjur Lars som fick åka tvättmaskin och fick ny ullstoppning och spritpenneögon. Mina första glasögon – true retrostyle och som förvandlade min dotter till en nästintill exakt kopia av mig 7- år. Mängder av foton har avtackats, det kan ju räcka med 3 bilder för att minnas  utlandssemestern -98 istället för 50…

lars

FAMILJENS DELAKTIGHET

En viktig del i metoden är att du konmariar dina egna saker och inte familjemedlemmars ägodelar. Det väldigt många upplever är att tids nog så smittas övriga familjen. Var den ledande stjärnan och det inspirerande ljuset och inte häxan surtant som försöker banka konmari i huvudet på de andra.

Jag är både stolt och tacksam över min familjs självklara delaktighet i processen. Jag ska erkänna att jag bitit mig i läppen ganska många gånger också och ibland inte lyckats med det utan blivit lite surtant men jag har också sagt efter att att jag förstår att det är svårt för dem att hitta nya platser och att de får stå ut med att jag påminner. De har varit ödmjuka, frågat och klarat av att bli påminda. 

Min man har inte läst boken (men förstås fått otaliga privata föreläsningar oftast ofrivilligt från mig, eftersom det svämmar över), han gjorde sina egna böcker och vi har gjort papper, verktyg och elektronik ihop. NU håller han på med kläder och har sin sentimentala lådor kvar. Jag har fått mycket förtroende men stämt av med övriga familjen gällande gemensamma saker, även med barnen. Jag och min man avsatte även två veckor att konmaria vår ekonomi tillsammans. 

Min 7-åriga dotter Meja har konmariat kläder, smycken, gosedjur, pysselskåp och tavlor på eget initiativ med lite guidning från mig. 

mejas godedjur

Vi har vika-tvätten-dejter med familjen. ”Alla hjälps åt” är ju del av min målbild och jag tycker vi blir bättre och bättre på det. 

En av de stora vinsterna för mig under min konmariresa är att jag fått större respekt för andras glitter, jag var mycket mer bossig innan med hur barnens rum skulle se ut och vilka kläder de skulle ha.  De har inte alltid valt som jag hade gjort men de har valt med hjärtat. Mejas favorittröja är en lurvig sak i polyester. Mamman här hade önskat att den var i ull, bambu eller silke men den glittrar  för henne och då är jag glad.

Jag är övertygad om att tidigt i livet få chansen att öva upp sin känsla för vad som skänker en glädje stärker självkänslan.

Det är verklig personlig utveckling för mig, att backa och låta andra omge sig med sådant som skänker DEM glädje. Mitt spark är mitt och deras spark är deras. Ibland behöver vi komma överens och ibland vara överens om att vi inte är överens

KLICKPUNKTEN

Sedan jag började konmaria har mitt ”loppoholicbetende” försvunnit, jag är inte just intresserad längre. Argumenten att det är ”hållbart ur miljösynpunkt, redan producerat, gått till välgörande ändamål och billigt” att handla på loppis håller inte längre. Förra veckan var jag och mina döttrar på en secondhandbutik och jag kollade på kläder. Jag sa till min dotter ”tycker inte du att det är konstigt att jag kollar på kläder när jag har konmariat”. Det tyckte hon. Då förklarade jag lite om att hitta klickpunkten. Det är fyra månader sedan jag konmariade min garderob. Under de månaderna har jag också kommit i kontakt med att leta klickpunkten. Det jag gjorde idag vara att fylla ut några tomrum. Jag var väldigt specifik. Jag skulle kliva ut med en svart vid kjol, ett par blå jeans, ett par svarta jeans och en svart top. Det gjorde jag.

mde

Klickpunkten kommer, det är inte viktigt att tänka så mycket på under tiden man väljer med hjärtat för då är det lätt att hamna i huvudet. Sedan har jag låtit det ta tid, man behöver bo in sig, känna efter och inte skynda några köp. Så här beskriver Marie Kondo just KLICKPUNKTEN: ✨När du reducerar dina tillhörigheter genom konmarimetoden, kommer du att komma till en punkt där du plötsligt känner hur många som är rätt för dig. Du kommer att känna det så tydligt, på samma sätt som om något hade ”klickat till” inuti ditt huvudet och sagt ”Aha, det HÄR är det just den mängd saker jag behöver för att leva bekvämt. Det här är allt jag behöver för att vara lycklig. Jag behöver ingenting mer”. Intressant nog så kommer du att upptäcka att mängden ting du kommer att äga aldrig kommer att öka. Och det är precis därför som du aldrig kommer att falla tillbaka på ditt tidigare beteende. Klickpunkten varierar från person till person. För en skoälskare kanske det handlar om 100 par skor, medan en bokälskare kanske inte behöver något annat än böcker. Några människor, har fler ”hemma-mys-kläder” än festkläder, medan andra kanske föredrar att gå nakna hemma och därför inte har några ”hemma-mys-kläder” alls…” ✨

 Jag har varit inne på det långt innan Konmari, att ha måttfullhet som motto men känner en annan glädje inför det jag verkligen valt med hjärtat. Det har tagit min syn på konsumtion till en helt annan nivå.

Även om jag varit mer tillåtande inför nykonsumtion sedan jag började konmaria, eftersom köpen känns hållbara hursomhelst när det inte blir något slit och släng så måste jag erkänna att det glittrar ännu mer för mig när jag lyckas fynda finheter med bra märken med min gamla loppisnäsa…. Mitt bästa råd, hasta inga köp, låt det ta tid att fylla ut tomrummen, bo in dig först. Länge har mina skokartonger fått längta.

Många upplever klickpunkten som ett tillstånd som infaller när hela hemmet är klart och inte så mycket inom varje kategori men det varierar tänker jag. Vissa upplever den som ett förälkelsekick och andra som ett välbehag.

ATT HA GÄSTER OCH BJUDNINGAR

”Att ta emot oväntat besök med glädje” är del av min målbild och det har jag blivit mycket bättre på. Att ta emot väntat besök med glädje kan jag nog skriva under på nu. 

Det är en helt ny känsla att fira jul, rodda barnkalas, ha bjudningar och ha nattgäster i ett konmariat hem. 

Våra skämsigaste gömmor är numera för allmän beskådan och man behöver inte vara rädd att någon öppnar fel dörr. Det är lätt att städa innan, lätt att stöka på under tiden och lättare att städa upp efter.  Min man och jag kan bara konstatera att vi  teamar mycket bättre nu, gör saker med lätthet , att tiden börjar bli vår vän, vi har oftast gott humör under tiden och det blir inte rörigt när vi är många. Varenda litet häftstift har en plats och ingen behöver svara i affekt.  Det är stressminimerat, konfliktminimerat och lättsamt.

fbtmdn

INGA KARTONGER PÅ VINDEN MER

När sista lasset gick till tippen var jag så lycklig att jag nästan började gråta. Jag hade förvandlat de sista sex flyttkartongerna med sentimentala ting till knappt en. Förutom att det inte var en kartong. Studentklänningarna hänger i klädkammaren, dagböckerna i ett skåp, fotona i album i hyllan, de gamla bokmärken i dotterns pysselskåp och resten i en minneslåda, tillgänglig för att njutas. Allt är i mitt hem, nära. Till och med julsakerna har ett skåp i köket. Det här blev så stort för mig när jag insåg att det är slut på kartonger på vinden. ”Ja men ni har ju så stort” sa min mamma ”det skulle aldrig funka för de som bor i ett vanligt hus”. Jag förklarade för min mamma att jag skulle kunna bo i en vanlig lägenhet och ändå inte ha några kartonger på vinden. Först nu  förstår jag på riktigt hur mycket energi de där bortglömda ”på-vinden-lådorna” ha stulit från mig. Jag tycker det är helt ok med någon enstaka låda men för mig som flyttat runt från hem till hem med alla dessa lådor är detta en otroligt stor seger. 

julsakerna

 

UPPLEVELSEN AV TOKIMEKU I VARDAGEN 

Jag njuter känslan av att få bo in mig i mitt konmariade hem. insikten av skillnaden, lugnet, lättheten, rymden, det bättre humöret om morgnarna (oftast). Att på nolltid ställa hemmet till rätta. Att kunna sitta med kopp nummer två framför Malou och invänta en maskin tvätt som ska hängas. Att känna att tiden är min vän och att jag gott och väl hinner utan andan i halsen. 

fåtölj

Att ha tid att sy och pyssla med min dotter utan en massa annat som pockar. Att se min man sitta i nya fåtöljen och lyssna på poddar eller läsa, det han drömt om. Att känna hur vi alla hjälps åt mycket mer. Att glida runt i mina olika typer av outfits och stormtrivas. Att göra vardagliga sysslor som att plocka i och ur diskmaskinen eller hänga tvätten med lätthet eftersom jag bara möts av saker jag valt med hjärtat.

VINSTERNA MED DENNA INVESTERING

Detta har inneburit så mycket mer än ett lättstädat hem, det konmariade livet är fullt av heliga stunder. Det är verkligen tokimeku för mig, att unna mig få men fina sakerJag känner det som att jag sparat, jag känner mig mer rik trots färre saker. Jag som övervägt städhjälp eller någon som arbetar med vardagssysslorna i vårt hem. Jag som övervägt familjeterapi. Nu känner inte längre något behov av något av detta. Jag har få produkter i badrumsskåpet och köper nya när de tar slut, det känns exklusivt. Jag handlar inget onödigt för att jag inte vet var jag har grejerna (och plötsligt har vi stått med 14 tejprullar och sju alvedonkartonger i huset utan att ens ha koll på det). Jag gör inga slit- och slängköp. Det gör att jag både har tid och pengar över för att leva mitt drömliv och förverkliga min målbild. Häftigt va? 

LITTERATUR OCH INSPIRATION

Böcker/ljudböcker (av Marie Kondo): 

  • Konsten att städa: förändra ditt liv med ett organiserat hem
  • The life-changing magic of tidying: The Japanese Art of Decluttering and Organizing 
  • SparkJoy: An Illustrated Master Class on the Art of Organizing and Tidying Up
  • The Life-Changing Manga of Tidying Up: A Magical Story

Två personer som inspirerat mig i min resa är Annomoure Nilsson och Filippa Skog.

 

48424924_10156305922248089_7403246166181150720_o

Annimoure Nilsson är Sveriges första certifierade KonMarikonsult. Hon driver företaget ”AIOMA” och konsulterar klienter direkt i deras hem. Hon är även administratör i Facebookgruppen ”KonMari Sverige”, något som hon varit sedan den startade i april 2015. Hon brinner för att hjälpa andra nå samma livsförändrande magi som hon själv gjort genom metoden. Hon håller till i Mälardalen, bor i Arboga. Ledde 20-veckorutmaning som jag var med i och var den som kontaktade mig med förfrågan om att vara moderator i KonMari Sverigegruppen.

fullsizeoutput_5be2

Filippa Skog driver sin YouTube-kanal Filippa Skog, föreläser om KonMari och är administratör i KonMari Sverige. Hon kom i kontakt med metoden för tre år sedan och har sedan dess vigt en stor del av sitt liv åt att hjälpa andra på sin KonMari-resa, både privat och genom företaget Skogsrået.se.  Hon håller till i Göteborg.

Facebookgrupper:

Konmari Sverige

Klar med KonMari (som du får söka till efter din resa).

Feng Shui efter KonMari (som du får söka till efter din resa).

Facebooksidor:

Marie Kondo

Konmari Åre, nystartad kul om ni hittar dit!

Blogg

Mari Kondos blogg: 

Hemsidor 

Hemsida: AIOMA 

Youtubekanal:

Skogsrået

Instakonton: 

 

mariekondo

 

 

AVSLUTNINGSVIS 

Jag gläds varje levande dag över så många saker som denna transformation fört med sig! 

FÖR DIG SOM BOR I ÅRE KOMMUN/JÄMTLAND, så håller jag inspirationsföreläsning om min personliga konmariresa måndag den 28/1 på Spiragården Åre i Undersåker kl 19.00

På Spiragården kommer jag även att leda 20-veckorsutmaningen ”Klar med Konmari till Midsommar” från v7.

nothing to wonderful