Etiketter

Idag ska vi snacka lite skit, riktigt bajsprat faktiskt. Får vi inte gå på toa så stagnerar liksom hela systemet, vi blir obekväma och energin får inte flöda fritt i våra kroppar. Det finns de som lider av trög eller uppblåst mage mer eller mindre för jämnan och andra som upplever det mer påtagligt vid speciella tillfällen eller under perioder som vid graviditet, efter förlossning eller när de är bortresta. 

Version 2

För lite vätska, för mycket stillasittande och stress kan också vara bidragande orsaker till förstoppning. Så här kommer jag presentera några finurliga knep som kan få igång maskineriet och då talar jag också utifrån egna erfarenheter. Själv har jag haft IBS-mage, jag skriver ”haft” eftersom jag faktiskt inte lider av det särskilt ofta längre. IBS står för Irritable Bowel Syndrome och ger sig ofta i uttryck med gasig och uppsvälld mage men kan också innebära både förstoppning och diarré. Väldigt många  i västvärlden lider av detta. Läs mer HÄR.

Att känna ett lugn i magen ökar livskvaliteten. God tarmhälsa är liksom nyckeln till en generellt god hälsa. 

VARNING FÖR FIBRER 

Jag vill höja ett varningens finger för det allmänna rådet att äta fiberrik kost vid trög mage/förstoppning. Att äta mycket fibrer hjälper faktiskt inte alla. En del av fibrerna bryts ner genom jäsning i tarmen. Hos vissa av oss bildas det gaser vid nedbrytningen och det kan reta tarmen. Därför kan personer med mag-tarmproblem som IBS och ballongmage eller om man enligt ayurveda är en vataperson må bättre av att ta bort fullkorn och fiberberikade produkter helt ur sin kost. Det som hjälpt mig bäst är goda magbakterier som jag berättar med om nedan. Läs mer om ayurveda HÄR.

Jag vågar påstår att en kombination av kallgröt, ”bajspall”, goda magbakterier, fröknäcke, motion (gärna i form av yoga), hett citronvatten, kokosolja, ghee och ananas kommer att göra susen och för vissa räcker det kanske med att testa en eller ett par av dess råd. 

KALLGRÖT

En fantastisk start på dagen är när jag startar den med vad jag kallar kallgröt. Den kalla gröten innehåller både chiafrön och havre och den antiinflammatoriska kryddan gurkmeja. Läs mer om gurkameja HÄR.

Havre innehåller den nyttiga fettsyran smörsyra som tillsammans med probiotika är bra mot inflammationer i tarmen.

Gröten är god, mättande och direktverkande när det kommer till att få tömma tarmen. Även de mest omöjliga magar brukar få fason. Detta är ett must-try för att få fart. 

IMG_0085

4 port:

2 dl Havregryn

2 msk Chiafrön

4 hackade Dadlar

4 dl osötad Mandelmjölk

0,5 tsk Kardemumma

0,5 tsk Gurkmeja

1 tsk Kanel

0,5 tsk torkad ingefära

0,5 dl Kokos

En nypa salt

  • Blanda allt utom mjölken, rör om,
  • Häll på mandelmjölken
  • låt stå över natten

BAJSPALL

Egentligen är vi skapade för att sitta på huk när vi bajsar, först då  pressas avföringen ut i ändtarmen naturligt, något som faktiskt inte sker när vi sitter på en traditionell toalettstol. De länder där man uträttar sin behov i ett hål i golvet är egentligen helt rätt ute till skillnad från oss i västvärlden som sitter ner i vanlig ”stol-läge”

bajspall

Muskeln som går runt ändtarmen heter Puborectalis, den ihopdragen när vi står upp och när vi sitter på en toalettstol blir den avslappnad men bara delvis. Det är viktigt att tarmen blir helt tömd för att inte orsaka förstoppning eller andra tarmbesvär. I en helt hukad position, så pass att baksidan av låren nuddar vaderna, är Puborectalis så avslappnad att avföringen kan passera helt utan problem.

Med hjälp av en ”bajspall”, som du placerar fötterna på när du sätter dig på toaletten, hjälper du kroppen att hamna i hukpositionen som krävs för att tömma tarmen. 

GODA MAGBAKTERIER

Det som gör fermenterade/syrade livsmedel som till exempel syrade grönsaker, syrad mjölk (helst kefir) och surdegsbröd så nyttigt är att de mjölksyrabakterier som finns naturligt i dessa livsmedlet får växa till sig i antal. De syrliga små bakterierna gör att andra, mer skadliga, bakterier inte trivs lika bra i våra slemhinnor. Därför håller mjölksyrabakterierna, som kallas probiotika, oss friskare. 

Bland annat gäller det järn och zink, som blir mer lättillgängliga för kroppen av syrade livsmedel. Under själva jäsningen kan det också bildas vitamin B12 och folsyra. De mjölksyrade grönsakerna har dessutom en fördel jämfört med tillagade grönsaker nämligen att de probiotiska bakterierna finns kvar eftersom grönsakerna i princip är färska. Mjölksyrabakterierna hjälper också kroppen att ta upp mer av vissa livsnödvändiga vitaminer och mineraler.

Nätshoppen Clearlife är experter på hälsa och olika kosttilskott, de har brett utbud av just probiotika och de är även suveräna att konsultera inom hälsa och för att finna de mest lämpliga preparaten för just dig. 

Syrade grönsaker gör man egentligen ganska enkelt själv men går förstås även att köpa på affären. Jag har faktiskt inte tagit mig för just att syra själv även om det stått länge på min att-vilja-lära-lista. 

bubblig surdeg

Surdegsbröd däremot har jag bakat mycket tidigare. Jag upplevde en påtaglig skillnad för min tarmhälsa. Nu äter jag inte gluten längre så därför var det ett tag sedan. För dig som är nyfiken på surdegsbak kolla gärna in ett av mina tidigare inlägg HÄR.  

surdeg

 

Jag ser däremot till att dagligen ta någon from av probiotiskt preparat som exempelvis denna. Jag märker direkt skillnad om jag inte skulle ta probiotica. 

probiotica

Kefir är en filmjölkliknande probiotisk produkt som du lätt kan göra själv. Genom ett inlägg hos Saras Eviga fick jag nys om dessa Kefirgryn från Grönt levande där de också beskriver hur du går tillväga för att föra egen kefir. 

HETA DRYCKER

När jag detoxat har jag  börjat varje morgon med en kopp hett vatten med citron och ingefära. Det går rakt ner i tarmen och hjälper till att få igång magen. Detta kan du med fördel starta varje dag med.

citronvatten

Fördelarna med hett citronvatten är att det: underlättar matsmältningen, rengör ditt system, ökar immunförsvaret,  balanserar pH-nivåer, rensar huden, förbättrar ditt humör, främjar läkning, ger friskare andedräkt, återfuktar lymfsystemet och stödjer viktminskning.

Att ha i en klick kallpressad kokosolja i morgonkaffet brukar också göra susen. Dricker du inte kaffe så kan du kanske se till att få i dig kokosolja på något annat sätt under dagen. 

kokosolja g

Kokosfett innehåller kaprylsyra, som är en kort fettsyra som även finns i bröstmjölk. Den är också bra för de goda bakterierna/ mjölksyrabakterierna i tarmen. Kaprylsyra motverkar också Candida och så därför förbättrar kokosfett tarmens status. Kokosolja kan du även ha i guldmjölk som du med fördel dricker innan sänggående. Du kan antingen ha i kokosfett eller ghee i din guldmjölk. Läs mer nedan. 

GHEE

Ghee är renat smör och det gör du lätt själv. Då försvinner mjölkproteinet. Smöret har en kolaliknande smak och kan användas som vanligt smör. Inom ayurveda kallar man ghee för det flytande guldet och anses vara rena medicinen för en rad åkommor. Den innehåller rikligt med fettlösliga vitaminer och karoten samt många olika nyttiga fettsyror. 

guldmjölk

För att motverka förstoppning ta 2 matskedar ghee i varm mjölk/växtmjölk på kvällen innan du går och lägger dig. Eller ännu hellre gör guldmjölken jag nämnde ovan. (gurkmejapasta, varm mjölk eller växtmjölk, kardemumma, kanel och ghee alternativt kokosfett) recept hittar du HÄR. Guldmjölken gör även att du får en skönare sömn. 

FRÖKNÄCKE

Precis som kallgröten upplever jag fröknäcke direktverkande. Ett par fröknäckebitar till morgonkaffet sätter fart på magen direkt. 

fröknäcke

Här kommer receptet (som räcker till två plåtar): 

4 dl solrosfrön

1 dl linfrön

1 dl sesamfrön

1 dl pumpakärnor

4 msk fiberhusk

0,5-1 tsk salt eller örtsalt

4 dl vatten

2 msk msk olivolja

Flingsalt

– Blanda allt och låt svälla några minuter.

– Bred ut med slickepott tunt på smörpapper på plåt.

– Strö på flingsalt.

– Grädda i ugnen på 150 °C i 25 min.

– Ta ut och skär rutor.

– Grädda i ytterligare 25 min.

YOGA

Jag och min 7-åriga dotter gör ofta några yogaövningar innan sänggående. Hon tycker det känns skönare att vakna dagen efter säger hon. Det sänker inte bara stressnivåerna, stärker den mentala hälsan och göra kroppen smidig och stark utan har även en god inverkan på matsmältningssystemet och motverkar uppsvälld mage och förstoppning, vissa positioner mer än andra. 

rpt

ANANAS

Det kom nyligen till min kännedom att även ananas är väldigt effektivt för att förhindra förstoppning. Det var min pappa som tipsade och sedan har jag läst mer om ananasens effekter på förstoppning och fått berättat andras goda erfarenheter.  Ananasen liksom kokosolja och ghee och citronvattnet verkar även bra vid viktnedgång. Effekterna kan alltså bli en lättare kropp och inte bara en lätthet av att slippa den tröga magen utan kanske dessutom tappa ett par extra kilon om man behöver det.  

Hoppas du upplever att du fick med dig några tips som du vill testa. Själv känner jag mig peppad för en dag i köket och ladda kylskåp och skafferi med ghee, kallgröt och fröknäcke inför den kommande veckan där jag bland annat ska föreläsa på Eco caféet i Östersund om KonMarimetoden.

Önskar er en vecka i balans både i magen och i det övriga livet!