Etiketter

, , ,

fullsizeoutput_47da

Idag har jag och Meja äntligen fått ändan ur och gjort bivaxdukar av loppade kökshanddukar. Det har länge stått på min att-(vilja)-göra-lista. Det enda som blev ogjort i boandet inför bebis-Lykkes anländande. Bivaxdukar brukar vanligtvis användas istället för plastfolie och plastpåsar i köket men vi använder det framförallt som kisskydd till bebis. Min väninna fångade upp att jag inte tagit mig tid att göra bivaxdukar och tillverkade därför en och gav oss så när vi kom från BB, så omtänksamt. Denna duk har vi flyttat mellan skötplatsen, vagnen, fårskinnsfällen Lykke sover på om natten och babynestet hon vilar i på dagen, så det var sannerligen på tiden att göra fler.

fullsizeoutput_47c4

Bivax är naturligt antibakteriellt så det gör sig ypperligt både runt osten, som kisskydd och i olika typer av hudvårdsprodukter. Varför bivax är en populär och vanligt förekommande produkt inom hudvård, är framförallt på grund av dess estrar av fettsyror och olika långkedjiga alkoholer. För huden har den anti-inflammatoriska egenskaper och brukar på det sättet rekommenderas för lugnande behandlingar. Bivax och honung (som också brukar kallas naturens egen antibiotika) har visat sig vara en effektiv behandling mot olika hudåkommor som eksem, blöjeksem, hudsvamp, psoriasis, acne och hemorojder. Läs mer HÄR om allt du kan göra med honung för din hud. Jag har själv använt bivax som ingrediens i mina hemkokta ringblomsalvor som jag använder till både bebis och mig själv med stor framgång. Kolla in hur du gör dem HÄR. Bivax är vattenavstötande, antistatiskt och vårdande och därför kan bivaxsalva (den jag kallar BIVAX- OCH RINGBLOMSKRÄM) även användas som både skoputs och möbelputs. Det används även till ljustillverkning och på senare år har det blivit poppis, åtminstone bland oss plastbantare att tillverka just bivaxdukar.

BIVAX…produceras i bikupan av arbetstagande bin. Det är i binas vaxkörtlar som vaxet framställs. För att bina skall kunna producera vax krävs mycket energi. Bina behöver cirka åtta kilo honung för att producera ett kilo vax.

Ekologiskt bivax har många användningsområden. Till ekologiska salvor, cerat och balms ger det både fasthet och fungerar fuktighetsbevarande med en skönt skyddande känsla för huden. Utöver att bivax används som konsistensgivare till hudvårdsprodukter har det även en svag emulgerande verkan (vaxet binder vatten med olja).

För att bivaxet skall få kallas ekologiskt får det inte användas bekämpningsmedel och liknande kemikalier på mark inom 3 mil från bikupan, ungefär biets naturliga flygradie. Det är viktigt att bivaxet är ekologiskt eftersom fettlösliga bekämpningsmedel annars kan ansamlas i bivaxet.

Hos bland annat Bodystore kan du finna mycket prisvärda ekologiska bivaxflingor (400gram för 119:- fraktfritt), av märket La droguerie écologique, tillverkade någonstans i  Västra Europa…Läs mer om märket HÄR.

Jag använde svenskt kravmärkt bivax i i bitar, i blandad storlek från flingstorlek till lite större, från Devaz. De större bitarna hackade jag ner.

fullsizeoutput_47d9

DU BEHÖVER:

  • bivax ca 30 gram för en ”plåtstor” duk
  • bomullstyg, gärna urtvättade kökshanddukar, lakan eller dylikt
  • sax
  • våg
  • bakplåtspapper
  • plåt

GÖR SÅ HÄR

  1. Sätt ugnen på 100 grader (bivax har sin smältpunkt vid ca 63-65 grader).
  2. Klipp/riv tyget i storleken av bakplåtspappret så blir det lagom stort för plåten.
  3. Lägg tyget ovanpå bakplåtspapper på plåten och strö över/sprid ut ca 25 gram bivax över tyget.
  4. Sätt in plåten i ugnen i ca 10 minuter, tills bivaxet smält helt.
  5. Lägg extra bivax om det saknas någonstans på duken och låt duken gå in i ugnen tills även det extra bivaxet smält.
  6. Tag ut duken och låt stelna/svalna på galler.

fullsizeoutput_47de

fullsizeoutput_47e1

fullsizeoutput_47db

fullsizeoutput_47e3

fullsizeoutput_47e4

fullsizeoutput_47e5

Bivaxdukarna tvättar du/torkar du av med svalt vatten och ev lite diskmedel.

För dig som inte tänkt använda det till kisskydd så går det bra till olika livsmedel bröd, ost, grönsaker, frukt, runt smörgåsen eller för att täcka en skål men det rekommenderas inte till rått kött och fisk. För några år sedan fick jag möjlighet att testa bee´s wrap av märket Bucks and Spurs och lärde mig då att de inte ska frysas mer än max två veckor så det är inte optimalt att frysa bivaxdukar.

Tips för er med små barn är att bivaxa haklappar i tyg.

KANSKE INTRESSERAR ÄVEN NÅGON AV DESSA INLÄGG DIG:

Äntligen alternativ till brödpåsen och plastfolie (för dig som inte ids göra egna)

Sju heta tips för den plastbantade frysen 

(G)ulliga projekt med magen i vädret 

Vi fick även stryka punkten ”kura” från att-(vilja)-göra listan då vi kurade mammas hemstickade blöjbyxor i ull och klippta ullfiltar som vi också använder till kisskydd men ullkurning spar till vi till ett senare inlägg…kanske när jag ska låta er få en tjuvkika i min finurliga skötväska.

Hoppas att du funnit inspiration att en dag kanske tillverka dina egna bivaxdukar. Kul att du är här!

/Ulrika

 

(Klicka på rödmarkerade ord för att lära dig mer…

OBS! Jag står inte bakom annonser som ibland dyker upp på denna sida. Det är inte några jag samarbetar med. I dagsläget tjänar jag inga pengar på bloggen utan skriver för att jag har lust att inspirera mig själv och andra till ett mer lustfyllda och medvetna liv med hänsyn till moder jord, vårt framtida klimat, att giftminimera och skapa mer hälsosamma liv för oss själva och våra barn. 

Följ mig gärna på Instagram: chicandfair eller på Facebook: CHIC & FAIR – ekologisk skönhet, giftfri vardag & vintage love )