Etiketter

, , ,

Jag har flera gånger fått frågan om konmarimetoden är bra ur hållbarhetssynpunkt. 

Mitt svar är tveklöst JA eftersom du förändrar din syn på konsumtion. 

Sedan finns det inget uttryckt att om du följer du den här metoden så kommer du att leva ett mer miljömedvetet liv och det finns heller ingenting i metoden som säger på vilket sätt du ska avyttra dina avtackade ägodelar mer än att de ska lämna hemmet så smidigt som möjligt. Jag menar dock att konmarimetoden i sig per automatik skapar hållbart konsumerande oavsett på vilket sätt du konsumerar och att den dessutom GÅR att kombinera utmärkt med många saker som brukar tillhöra det mer medvetna, klimatsmarta och giftminimerade livet. Sådant som jag annars brukar skriva om här. I dagens inlägg visar jag hur du KAN kombinera KonMari och ett hållbart liv, vilket är något som sänker mig innerlig och sann glädje och som jag gärna delar med mig av. För dig som står i startgroparna av din KonMariresa och har som del av din målbild att leva mer miljömedvetet kan detta inlägg bli ett bra verktyg. För dig som inte är intresserad av just KonMari kan det ändå bli bra verktyg för ett mer medvetet liv. 

För dig som inte läst mitt tidigare inlägg om min transformerande konmariresa och om den japanska organiseringsmetoden gör gärna det innan du läser detta inlägg. Läs HÄR.

fullsizeoutput_3e7a

TOKIMEKU

Vi börjar med en repetition av det som inom konmari kallas tokimeku, eftersom jag kommer återkomma till det i texten nedan. 

Det är det japanska uttrycket som används inom konmarimetoden och kan översättas med /spark joy/glittra eller gnistra/det som skänker glädje/ få hjärtat att sjunga/en glädje som spritter i kroppen.

Tokimeku är ordet som Marie Kondo använder för att beskriva den fladdrande, fina känslan i kroppen när du håller i ett föremål du tycker om. Den svenska översättningen glittra har ingenting med fysiskt glittrande att göra. Känslan kan liknas vid förälskelse, en varm pirrande känsla, vissa beskriver den som sockerdricka i kroppen eller bara en djup känsla av välbehag. 

INGEN KASTA ALLT METOD…

KonMari är ingen kasta-allt—metod och inte heller en köp-allt-nytt-metod. Jag tror att det ibland råder missförstånd angående metoden, att den går ut på att slänga rubbet och bara omge sig av sådant som bokstavligen glimrar och glittrar.  KonMarimetoden går inte ut på att rensa utan har fokus på att behålla. Det handlar om att vaska fram dina ”skatter” som redan finns i ditt hem och ditt liv och se dem i ett nytt ljus. Sedan kan det absolut bli så att vissa tomrum behöver fyllas men det måste inte ske med detsamma och de tomrummet kan du fylla även med hållbart producerade ting. På tal om att slänga så har det för mig personligen varit självklart att jag vill att brukbara ägodelar ska få komma någon annan till glädje och har därför skänkt det mesta till second hand-butiker.

TIDLÖS GARDEROB 

Jag har skrivit många inlägg om kläder, om att hitta din tidlösa stil både i garderoben och i det övriga hemmet. Jag har skrivit både om att öva upp sin loppisnäsa och nosa sig till guldkornen. Jag har också skrivit om slow fashion, motsatsen till fast fashion med mode som produceras storskaligt till billiga priser och med sämre kvalitet, för att snart bytas ut. Slow fashion är hållbart både kvalitetsmässigt men också för att plaggen inte följer just trendernass snabba växlingar. 

klÄder

Vill du ha en mer hållbar garderob ska du också se över materialen och kanske tacka av syntetiska plagg och då framförallt fleecetröjan som vid varje tvätt släpper ut 19 000 små plastpartiklar i våra hav och sjöar. 

BESÖK BIBLIOTEKEN

Vi har inte jättemycket böcker kvar, enligt mig. Att göra sig av med böcker känner många motstånd till och älskar du alla så får också alla stanna. Jag tycker att det är viktigt att böckerna som står i min hylla, eller receptböckerna som står i köket symboiiserar mig, det liv jag vill leva och som klingar med min målbild. Är de till glädje för mitt framtida liv?

receptbok

Recept hittar vi så lätt med en enkel googling och vår familj har börjat besöka biblioteken mer. Det är hållbart för mig, att inte konsumera böcker som faktiskt går att låna, böcker som vi kanske nöjer oss med att läsa en gång. 

PLASTBANTA

Jag plastbantade mitt hem för snart sex år sedan. Plastbantningen är förstås en slags rensa-metod. Plasten skänker mig ingen glädje eftersom den varken är särskilt bra ur miljösynpunkt vid framställningen och sällan bra ut giftsynpunkt, även om det finns sämre och bättre plast ut den aspekten. Om du vill kombinera hållbarhet med KonMari-metoden så är det ett ypperligt tillfälle att endast behålla sådant som är gjort av det jag brukar kalla gedigna material och med det menar jag t ex naturmaterial.

fullsizeoutput_68bb

Ett plastbantat kök innehåller material som trä, glas, rostfritt, gjutjärn, silikon, sockerrörspåsar och bivaxdukar. Det som brukar tackas av först är plast i kontakt med värme som teflonpanna, stekredskap i plast, matlådor i plast som också ofta värms i micro men även plastfolie, plastpåsar och skärbrädor. Många tror att skärbrädor i plast skulle vara mer hygieniskt men stämmer faktiskt inte, trä är ett självläkande material och bättre ut hygiensynpunkt än skårorna som uppstår i platsskärbrädor, som inte drar ihop sig och därför kan samla bakterier. Jag har köpt det mesta på loppis till vårt kök, där brukar det krylla av rostfria bunkar, gamla syltburkar, gjutjärnspannor med mera. 

fullsizeoutput_68b9

Även i barnrummet är det gedigna och naturliga material som gäller som tyg, ull, trä, plåt, FSC-märkt papper, giftfria pennor och kritor. Den plast som många brukar godkänna är ABS-plasten som finns i nyproducerat lego och öven i vissa andra leksaker som exempelvis min dotters Lottiedockor. Här fick plastbantarmamman något att bita i och jag landade i att denna docka var ett fantastiskt alternativ till Barbie, trots plasten. 

Dockorna innehåller inte heller några ftalater eller bly. Lottie har baserats på vetenskapliga proportioner av en 9-årig flicka till skillnad mot Barbie och är en slags protest mot att barnen idag tidigt påverkas av kroppsideal och att speciellt flickorna tidigt sexualiseras.

fullsizeoutput_68b6

KEMIKALIEBANTA BADRUMSSKÅPET

Strax efter plastbantningen började jag intressera mig för No´Poo. No´Poo som är en förkortning av engelskans no shampoo men också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” (poo). Med No´Poo menas att man inte tvättar håret med vanliga kommersiella schampon. Eller åtminstone inte med schampon med ”poo”. Det som räknas till ”poo” är framförallt sulfater, silikoner, och mineraloljor. Många väljer även bort andra ämnen och tillsatser som citronsyra, palmolja och parfymer. Istället använder man sig av ”poo-fria schampon”, bikarbonat, äppelcidervinäger, balsammetoden, lagrad olivtvål, ägg, björklöv mm.

Många som kör alternativa hårtvättar använder även No´Poo-produkter till hudvård, smink och till och med städ.

Med en tidigare karriär i skönhetsbranchen som makeupartist har jag testat allt mellan himmel och jord när det kommer till produkter och smink. När jag började handla ekologisk mat gick jag även över till ekologiska skönhetsprodukter. Att gå över till No´Poo  innebar att ta allt till ytterligare en nivå. Jag flyttade in skafferiet i badrumsskåpet och levde väldigt sparsmakat på få och hemmagjorda produkter. Jag utmanade verkligen mig själv. Jag kokar fortfarande egna krämer och tar ofta med mig både kaffesump och honungsskrubb in i duschen men har också använt ett svenskt ekologiskt märke sedan några år tillbaka som heter Devaz och som uppfyller kriterierna enligt Hard core No Poo. För mig är det sådan lyx att öppna paket från från Devaz, de äkta dofterna av gedigna produkter inslagna i papper, som jag vet kommer räcka i flera månader, det skänker mig verklig glädje, det är sann tokimeku för mig. 

hudv¨rd smink

Det makeupmärke som jag också framförallt använt i många år är det svenska märket Back to earth, med mineralsminksprodukter. Tyvärr så innehåller många mineralpuder annars Bismuth Oxychloride som är ett pigment som gör mineralsminket glansigt och skimrande på huden. Det gör också att pudret sitter längre. Det är en utfyllnad som är billigt och väger mycket, produkten blir utblandad och det krävs mindre av de dyra och bra ingredienserna. Bismuth har en tendens att klia när ansiktet blir varmt och skapar ofta irritation i huden.  Många mineralpuder innehåller även nanopartiklar som på senare tid uppmärksammats då de misstänks kunna tränga in i huden och orsaka cancer.

Back to earth däremot innehåller endast fyra ingredienser: nanofritt titandioxid, mica, kaolinlera och järnoxider. Simply.

Jag upplever även där ungefär samma känsla, att få lägga in dessa produkter i badrumsskået och veta att de kommer att räcka i flera månader. Få produkter i badrumsskåpet, med korta ingredienslistor är tokimeku för mig, jag köper nya när de tar slut – och det känns exklusivt.

RENT PÅ RIKTIGT

För mig är det så självklart att även i städskrubben och i tvättstugan använda få, rena och parfymfria miljömärkta produkter. Detta både ur miljöaspekten men också för att jag mår fysiskt dåligt av syntetiska dofter och skadliga kemikalier. Jag har dessutom ett barn med eksem som absolut inte tål något av detta. Att städa för att göra rent och samtidigt tillföra ”poo/skit” (såsom jag jag ser det) dvs mer skadliga kemikalier till hemmet blir för mig kontraproduktivt. Rent för mig luktar nyvädrat, lakan som fladdrat i vinden och såpa utan parfym.

såpa

Jag skippar kemiska rengöringsmedel och städar med äkta såpa, ättika/äppelcidervinäger, bikarbonat och Wipe & clean (från Greenfoot) ett naturligt städmedel baserat på EM tekniken för att tillföra goda bakterier i hemmet.

Jag tycker det känns så logiskt att städa med effektiva microorganismer, lika logiskt som att tillsätt probiotika till vår mage. 

Wipe & Clean säkerhetsställer att de ”goda” mikroorganismerna (bakterier som håller oss friska och skyddar oss mot sjukdomsframkallande organismer) förblir i majoritet och håller undan de skadliga mikroorganismerna. Detta resulterar i en naturlig, behaglig och fräsch miljö. Produktern är framställd  genom en naturlig fermentationsprocess med effektiva mikroorganismer.  Wipe & Clean bryter dessutom ned smutsen och fortsätter att arbeta långt efter att du är färdig med din städning.

dav

EM-produkten Wipe & Clean kan även användas som sköljmedel och i diskmaskinen. Jag har tidigare konsekvent använt ättika istället för sköljmedel och nej, tvätten luktar inte pizzasallad utan ättikan tar bort dålig lukt och tvätten luktar rent på riktigt, samt att det mjukgör. Problemet med ättika är att om du använder det för ofta kan det torka ut packningen i rören, så därför höjer jag nu ett varningens finger och säger – använd bara ättika ibland! Använd lite eterisk olja av lavendel om du tål och absolut vill att det ska dofta något annat än ”bara rent”. Använd dock inte eteriska oljor med limonen i sköljmedelsfacket, det är skadligt för vattenevande organismer. Läs mer HÄR. Om du vill få bort sköljmedelslukt (ur exempelvis begagnade kläder) lägg kläderna i ättiks- och bikarbonatbad över natten (en flaska ättika, 0,5 dl bikarbonat och så mycket vatten att plaggen täcks), tvätta sedan i så höga grader du vågar och låt kläderna torka på element eller i sol. Värmen tar oftast bort lukten. Jag använder parfymfritt pulvertvättmedel från Granngården som heter Ocean dubbeldryg.

ELEKTRONIK & LAMPOR

Elektronik läcker flamskyddsmedel och skadliga kemikalier som fastnar i dammet. Därför ska du undvika elektronik i sovrummet. Att ha sladdar som ligger på golvet och samlar damm är inte heller bra ut giftsynpunkt eller att ett överflöd av elektronik som inte används. När vi konmariade elektronik såg jag dels till att det endast var så lite i varje rum som krävdes och sedan gjorde jag sladdgömmor där det fanns mycket sladdar som runt teven, där alla sladdar och sladdosor ligger gömda i en snygg gammal trälåda. 

lampa

Vi passade på att konmaria lampor samtidigt som elektronik. Jag ställde mig på stege och dammsög alla taklampor, under tiden som jag kände efter om de var tokimeku. Här gjorde jag det enda undantaget gällande att samla allt från varje kategori. Jag orkade inte plocka ner alla taklampor i vårt hus med 3,5 meters takhöjd utan plåtade alla och klev sedan upp på stege för att städa och känna efter på plats. Flera taklampor fick sedan byta plats. Vi lämnade in ett par lampor till lampaffären för byte av el. Vi såg över förrådet av glödlampor. Vi har fasat ut lågenergilampan, som marknadsförts som miljövänlig men det är missvisande. Lågenergilampan mäter högre frekvenser när det kommer till elpåverkan på oss människor och går en lågenergilampa sönder sprids kvicksilver i hemmet, rummen måste utrymmas och vädras länge. Därför är den hederliga gamla glödlampan som ersatts av halogenlampan eller ledlampan som har en längre livstid att föredra. 

LUFTRENANDE VÄXTER

För mig är det också tokimeku att om ge mig av växter och ta hand om dem. Jag tycker att de ger trivsel och liv till hemmet men inte nog med det; växter fungerar även som luftfuktare och luftrenare. Det är bra att att ha luftfuktande växter nära datorn då växterna gör så att den statiska elektriciteten minskar och fukten drar dessutom till sig damm. Växterna och jorden ser också till att rena luften från skadliga kemikalier (som formaldehyd, trikloretylen och benzen). 

Exempel på en luftfuktare och luftrenande växt är fredskallan som står i vårt sovrum.

fredskallan

 

VAD VILL JAG TA MED MIG IN I FRAMTIDEN?

Att som Marie Kondo säger ställa sig frågan ”är det här något jag vill behålla och ta med mig in i framtiden?” gör både att vi kommer i kontakt med vår egen målbild men också medvetandegör för oss själva vilken typ av framtid vi vill gå till mötes på olika plan, även det hållbara. 

framtiden

Framtiden ser ju osäker ut med rådande klimatförändringar. Därför ställer jag mig frågor som: på vilket sätt kan jag påverka den framtid som jag ska möta.? Som mina barn ska möta? Vad behåller jag som kan få följa med i framtiden, som stämmer med den jag vill vara, som stämmer med min målbild om hur jag vill att livet ska se ut sedan?

VAD VILL DU SE I DITT KYLSKÅP?

När vi konmariade köket och kategorierna matlagning bakning där både kyl, frys, skafferi och eventuell matkällare ingår, så passade jag på att ställa frågan till både mig själv och de andra familjemedlemmarna ”när du öppnar kylen – vad vill du se då” och detsamma med frysen och skafferiet. På det viset blev jag ännu mer medveten om det liv jag vill leva, att jag saknade syrade grönsaker och ghee och att jag inte ville se sötyoghurt där mer men jag fick också var lyhörd för övriga familjens ”glitter”, det de blir glada av att se och njuter av att äta . Konmari har dock förändrat min syn på mat något.

I boken spark Joy beskriver Marie Kondo hur hennes mamma brukade titta på bordet efter hon dukat upp sina olika rätter och hur hon kunde säga ”För mycket brunt” och sedan lade till en rätt med skivade röda tomater. 

Sedan jag började min konmariresa har just detta blivit så starkt att ”add-a colour”. Innan jag började konmaria hade jag en idé om att konmariade hem var minimalistiska, svarta, vita och dova i färgerna men så är det naturligtvis inte eftersom det som skänker mig verklig glädje kan vara något helt annat. Jag tycker väldigt mycket om vintage, mönster, retro och färg och det har inte förändrats under resan utan snarare förstärkts.

färgglad mat

Att tillsätta färg till mitt dukade bord eller till mina rätter har blivit en viktig aspekt och krydda i livet. 

Tidigare hade jag fokuserat på att den där senapsvinägrettiga salladen på bilden ovan hade varit näringstät, ekologisk och med välbalanserade smaker (av sött, surt, salt, starkt och beskt) och med olika crunch, NU ser jag till att den är riktigt vacker också med olika former och färger, mandolinat, slice.at, rivet, buketter och inte minst f-ä-r-g! 

färgglad mat 0

KÖP INGEN FIFFIG FÖRVARING

Marie Kondo är tydlig med att vi inte ska köpa någon fiffig förvaring under processen eftersom mycket kommer att ge sig naturligt, förvaring kommer högst trolig att komma loss och för att vi ska komma vidare i processen lägger vi inte energi på fiffiga, krångliga eller kostsamma förvaringslösningar, utan hittar den lösning som känns bäst för stunden och går vidare till nästa kategori. Skokartonger är utmärkt för kläder. Jag raggade skokartonger på facebook. Alla möjliga sorters kartonger och korgar har fyllt sina syften. Gamla mobilkartoner till mindre prylar och champangekartonger till strumpor. Inom KonMari brukar man kalla det ”tillfällig förvaring” och den permanenta förvaringen är något man tar tag i när hela hemmet är klart. 

förvaring

Jag själv håller på att klä in min tillfälliga förvaring i tyger och med hemkokt lim (1 del rismjöl och 9 delar vatten) så att den ska bli permanent. Först var jag inne på mönstrade vintagetyger men landande i att ha det lugnare i garderoben med enfärgade tyger. Jag har under processen sneglat på att köpa bra förvaring men har landat i att jag är nöjd med att pimpa istället. 

INGA ONÖDIGA BRA-ATT-HA LAGER

Hela ”bra-att-ha” tänket hör egentligen inte hemma i KonMari. Om hållbarhet är del av din målbild kan det bära emot att göra sig av med saker som är fullt dugliga men då brukar jag ställa frågan tillbaka ”hur troligt är det att du kommer att får användning av detta i framtiden?” Eller att det kommer att skänka dig glädje i framtiden. Är det troligt och tanken på att behålla skänker dig glädje, behåll det då och om du tycker att det är värt att det tar plats i ditt hem. Jag vill inte hålla några lager ”utifall att”. Däremot håller jag lager med kommande barnkläder, som ”glittrar” för mig (Lykke, 1 år är för liten för att att välja).  På frågan om det är troligt att vi kommer att få användning av det är nämligen svaret JA. Det är troligt att lilla Lykke kommer att behöva kängor, overaller, ullunderställ och andra kläder och skor och därför är det naturligt och självklart för mig att ha storlekslådor på vänt och att dessa lådor tar plats i vårt hem. Allt i lådorna är dessutom tokimeku. 

pennor

Vi håller däremot inte längre några ”dolda lager” av saker som vi inte vet om att de existerar i vårt hem. Som vi letat efter saxar, tejp, knappnålar, plåster och skruvmejslar. Under processen när jag samlat allt från varje kategori har jag blivit förvånad av antalet alvedonaskar, suddgummin och trådrullar vi haft. När vi inte har ordning konsumerar vi såklart i onödan. 

När vi vet vad vi har och  vi vet var vi har det gör vi inga onödiga dublettköp. Handlar gör vi när saker tar slut, helt enkelt. 

NÄR DU HITTAT KLICKPUNKTEN 

Klickpunkten är ditt perfekta antal, just den mängd ägodelar som du behöver för att leva bekvämt och känna dig lycklig. Därför kommer mängden ting aldrig att öka. Saker kommer slitas, smaken kanske kommer ändras och trender kommer komma och gå men din känsla för vad som skänker dig glädje och ditt perfekta antal kommer att bestå. Du kommer att kalibrera din spark-o-meter och öva upp din känsla för vad som skänker dig glädje under resan. Du gör den grundliga processen en endaste gång, om du gör det enligt metoden, resten är bara förfiningar!

Detta är den enkla anledningen till varför KonMari är hållbart ur konsumtionssynpunkt. Oavsett om du är en person med loppisnäsa eller ej så blir det inget slit och släng. Sedan måste jag erkänna att det glittrar ännu mer för mig när jag lyckas fynda finheter med bra märken med min gamla loppisnäsa. 

Mina bästa råd är;  hasta inga köp, låt det ta tid att fylla ut tomrummen och bo in dig först. Saker kommer ge sig. Jag trodde vi skulle köpa ett helt nytt porslin eftersom jag kände motstånd till att göra som Marie Kondo förespråkar, äta på finporslinet till vardags. På min önskelista stod ett helt nytt porslin och i de övre skåpen stod vårt nästan orörda finsporslin och ”dammade”. Tids nog och successivt flyttade jag ner finporslinet och vi slapp på så vis konsumera ett alldeles nytt porslin. Det blev hållbart för både plånbok och miljö. Jag njuter varje dag av vårt tåliga vackra porslin och är glad att jag hade is i magen med att fylla tomrummet. När vill göra skillnad på vardag och fest lägger jag på linneduk, tygservetter, placeringskort och extra fina blommor. 

nfd

För dig som vill lära dig mer om konmari följ gärna mitt intakonto konmari.are, youtubekanalen Skogsrået och gå med i facebook-gruppen Konmari Sverige.

För dig som vill lära dig mer om giftminimera och ekologiskt följ gärna mitt instakoto chicandfair, facebookgrupperna Plastbanta, Giffria barn, Hardcore No poo och Ekologiskt är logiskt.