Vår tremånaders bebis har fått någon form av utslag/eksem. Jag experimenterar mig fram för att hitta lösningar med hjälp av läkare, andra föräldrar med erfarenhet av barn med eksem, och experter inom ekologisk hudvård. Just nu äter jag mjölkproteinfritt och glutenfritt för att se om det ger utslag. Jag har även hittat en Weledakräm som dämpar. Det känns deppigt när inte allt är tipptopp med ens barn, speciellt jobbigt att se sin bebis klia sig genom nätterna. Ni vet väl att det kinesiska tecknet för både kris och utveckling är detsamma. Jag har antagit utmaningen och faktum är att när jag lägger om kosten så mår i alla fall jag själv bättre. Framförallt mår min mage bättre och jag känner mig piggare. Kostomlägget och kanske framförallt det mjölkproteinfria förtjänar ett helt eget inlägg för idag tänkte jag fokusera på havre, varför havre är så bra för hälsan och bjuda på mina favoritrecept för både magen och huden. Havre är speciellt bra för känslig hud.

fullsizeoutput_4af2

Jag brukar inte äta så mycket säd annars heller men just havregryn tillhör undantagen. Havregryn räknas som glutenfria. Jag mår själv mycket bättre när jag undviker eller äter mycket måttligt av gluten. Jag skriver ”räknas” eftersom glutenintoleranta brukar klara havregryn. Havre befinner sig på en annan genetisk gren än de som vi kallar för gluteninnehållande gryn. Havre innehåller inte den potentiellt skadliga formen av gluten som påverkar personer med celiaki. Gluten innehåller ett protein vid namn gliadin. En specifik typ av gliadin, a-gliadin (alpha-gliadin) är det protein som personer med glutenintolerans reagerar mot. A-gliadin finns inte i havregryn vilket är anledningen till varför det sägs att det inte finns något gluten i havregryn.

Havregryn är alltså ”glutenfritt” om man fokuserar på a-gliadin men annars innehåller det gluten precis som andra växter ur gräsordningen men det gör även ris och majs. Läs mer HÄR.  Om man vill ha riktigt näringstäta och garanterat glutenfria havregryn ska man välja ekologiska kallvalsade glutenfria havregryn, det finns havregryn då havret odlas på särskilt utvalda gårdar och fälten får inte under de två föregående åren ha odlats med andra grödor såsom vete, råg och korn. Det beror helt enkelt på hur nitisk man är och hur känslig man är för gluten.

Havregryn har dessutom en rad fantastiska hälsofrämjande egenskaper. De innehåller fibersorten betaglukan, en sorts vattenlöslig fiber känd för att  sänka kolesterolet och hjälper även till att hålla blodsockret på en stabil nivå och stärka immunförsvaret. Havregryn innehåller även mycket magnesium som ha effekten att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Jämfört med andra spannmål är havregryn överlägset när det kommer till balansen mellan protein, fett och essentiella aminosyror, havregryn ger dig 15 procent av ditt dagliga proteinbehov. Havre innehåller relativt stora mängder biotin, ett vitamin som är mycket viktigt för uppbyggnad och förnyelse av hår, hud och naglar.

Vi brukar ha havregryn i smeten till vegetariska biffar. Det binder bra men det gör även biffarna proteinrika, en bra ersättning till kött. Havre innehåller även alla livsviktiga aminosyror för vegetarianer (dock aningen mindre av metionin och cystein som det finns rikligt av i kött och ägg). Havregryn innehåller mer fibrer än något annat spannmål. Den höga halten lösliga fibrer underlättar matsmältningsprocessen och ger en bättre mättnadskänsla och god tarmhälsa. Havre innehåller den nyttiga fettsyran smörsyra som tillsammans med probiotika är bra mot inflammationer i tarmen.

God tarmhälsa är liksom nyckeln till en generellt god hälsa. Själv har jag haft problem med IBS och att ha en fungerande tarm är essentiellt för mig. En fantastisk start på dagen är när jag startar den med kall-gröt. Den kalla gröten innehåller både chiafrön och havre och den antiinflammatoriska kryddan gurkmeja. Läs mer om gurkameja HÄR.

Den är god, mättande och direktverkande när det kommer till att få tömma tarmen.

RECEPT KALL-GRÖT 

IMG_0085

4 port:
2 dl Havregryn
2 msk Chiafrön
4 hackade Dadlar
4 dl osötad Mandelmjölk
0,5 tsk Kardemumma
0,5 tsk Gurkmeja
1 tsk Kanel
0,5 tsk torkad ingefära
0,5 dl Kokos
En nypa salt

  • Blanda allt utom mjölken, rör om,
  • Häll på mandelmjölken
  • låt stå över natten

 

HAVREBRÖD 

fullsizeoutput_4b46

14 dl havregryn

4 st ägg

5 dl havremjölk

2 tsk salt

1 tsk bikarbonat

1-2 bananer

En näve Russin

En näve valfria frön

  • Sätt ugnen på 225 grader.
  • Kör havregrynen i matberedare eller dylikt så de blir som ett mjöl.
  • Häll i alla övriga ingredienser utan russin och frön och mixa väl.
  • Häll smeten på bakplåtspapper på djup plåt.
  • Strö över russin och frön och rör sedan ner dessa i smeten.
  • Grädda i 12 min.

 

GODISGRÖT

fullsizeoutput_4b50

Som vanlig havregrynsgröt (1 dl havregryn, 2 dl vatten, lite salt per person)

Lägg till skivad banan, äppelbitar, kanel, kardemumma, kokosolja, valfria frön, kokos, ev lite tahini och koka upp.

Jag tycke den är godast med risdryck men fungerar förstås med vilken mjölk eller mjölksubstitut som helst.

BANANPANNKAKA (ca 4 pers)

IMG_8773

2 dl havregryn

2 bananer

4 ägg

En nypa salt

1) Mixa smeten slät.

2) Stek i kallpressad kokosolja.

 

BÖNBIFFAR

img_6162

2 förpackningar valfria bönor eller kikärtor a´ca 400g (skölj)

4 morötter

1 gul lök

1 vitlök

2 ägg

5 dl havregryn

1 kruka persilja

2 tsk torkad koriander

2 tsk spiskummin

1 tsk örtsalt

1 tsk himalayasalt

2-4 msk olivolja

  • Kör allt i matberedare…(men går givetvis att mosa, riva, hacka och röra också).
  • Stek på hög värme i rikligt med smör eller kokosolja.

 

DADELBOLLAR

fullsizeoutput_4afd

▪10 Dadlar

▪3,5 dl havregryn

▪75 g äkta smör/ghee eller en knapp dl kokosolja

▪2 msk kakao

2 msk starkt kaffe

▪1 tsk rivet apelsinskal

▪1/5 pressad apelsin

▪0,5 tsk vardera av kanel, kardemumma och torkad ingefära

▪0,5 tsk äkta vaniljpulver

▪en nypa salt

Vill du citron och laktritssmak byt ut apelsinskal och saft mot citronskal och saft och byt ut kryddorna mot 3 tsk lakritspulver.

HAVRE SOM HUDVÅRD

Att havre skulle vara så fantastiskt som hudvård lärde jag mig i facebookgruppen ”Hardcore no poo”. Havre  passar perfekt till rengöring av torr och kliande hud har läkande egenskaper som effektivt lindrar olika hudåkommor som eksem, psoriasis och rosacea och jag vet även dem som använt det med framgår mot hudsvamp. Det vi vill åt är ett lugnande havreslem som verkar läkande på torr och känslig hud och som även lindrar klåda. Havreslemmet lägger sig som ett svalkande balsam över röda partier.

 

HAVRETVÄTT FÖR KROPP OCH ANSIKTE

fullsizeoutput_4b51

  • Fyll en bomullsstrumpa med havregryn.
  • Knyt strumpan.
  • Lägg strumpan i en skål med varmt vatten och låt dra i 15 minuter.
  • Pressa ut slemmet som bildas genom att klämma ordentligt på strumpan och använd när du tvättar ansikte eller kropp.
  • Skölj av med svalt vatten och smörj sedan huden.

Eksemhud/torr/känslig hud läcker mycket fukt, så att alltid fukta huden med svalt vatten och sedan regelbundet smörja med lugnande, fetare produkter är ett bra sätt att stänga in fukten. Havretvätten använder jag på min bebis och det är tydligt att tycker den är skön.

 

HAVREPEELING- LUGNANDE ANSIKTSSKRUBB

fullsizeoutput_4b09

1 msk honung ¨

1 msk havregryn

1 tsk salt

1 tsk MSM-pulver (läs om MSM HÄR)

Blandas och masseras in på fuktig hud, kan med fördel sitta kvar som en mask några minuter innan den sköljs av.

 

SVALKANDE HUDLOTION PÅ HAVRE OCH LAVENDEL 

fullsizeoutput_4b36

  • Koka upp 3 dl vatten och tillsätt 2msk havregryn.
  • Låt koka i 10 min.
  • Smält 5 msk kokosfett i en annan kastrull.
  • Sila bort havregrynen och häll i havrevattnet i kokosfettet under rejäl vispning.
  •  Tag bort från värmen och vispa kraftigt i ca 3-4 min.
  • Kyl ned kastullen genom att ställa den i en bunke med kallvatten och fortsätt att vispa.
  • När lotionen svalnat häll i 2 msk olivolja och 3 dr lavendelolja och vispa igen.
  • Häll upp på burk och förvara svalt.

 

Hoppas du känner dig inspirerad att testa några av recepten. Själv känner jag mig inspirerad till att göra egen havremjölk eftersom det är något jag använder till mycket här hemma.

 

(Klicka på rödmarkerade ord för att lära dig mer…

OBS! Jag står inte bakom annonser som ibland dyker upp på denna sida. Det är inte några jag samarbetar med. I dagsläget tjänar jag inga pengar på bloggen utan skriver för att jag har lust att inspirera mig själv och andra till ett mer lustfyllda och medvetna liv med hänsyn till moder jord, vårt framtida klimat, att giftminimera och skapa mer hälsosamma liv för oss själva och våra barn. 

Följ mig gärna på Instagram: chicandfair eller på Facebook: CHIC & FAIR – ekologisk skönhet, giftfri vardag & vintage love )