IMG_4938
Gurkmejamask gjord på turkisk yoghurt, honung, äppelcidervinäger och torkad och malen gurkmeja.

”Gurk-Meja” kallar min mamma min dotter Meja när de står och skär gurkor. ”Gurk-mormor” svarar hon och jag får inspiration till dagens inlägg.
Gurkmeja är släkting till ingefära och de båda kan lätt förväxlas till utseendet. Du finner den oftast som kryddpulver. Den ger den gula färgen åt curryblandningar, då man maler och torkar roten av växten. Färsk gurkmeja har på senare tid blivit poppis i maten, mycket på grund av sina hälsobringande egenskaper. Den torkade gurkmejan brukar inte ge så mycket smak åt maten men den färska ger sting. För en tid sedan tipsade stylisten Pamela Bellafesta om sin favoritsoppa med gurkmeja här på bloggen.
Den ingår ofta i olika ayurvediska örtberedningar.
Gurkmeja har visat sig ha en rad olika medicinska egenskaper i forskning som gjorts. Curcumin är det ämne i gurkmejan som står för de största medicinska effekterna.

GURKMEJANS EGENSKAPER:
– antiinflammatorisk.
– starkt antioxidant.
– antibakteriell.
– tumörhämmande.
– motverkar skador av de så kallade fria radikaler.
– innehåller bitterämnen som bryter ner fettet i maten.
– bleker skadad hud.

ANVÄNDNINGSOMRÅDEN:
– dämpar artrit och artros.
– hejdar utvecklingen av altzeimers.
– stimulerar matsmältningen.
– hämmar ledgångsreumatism.
– minskar förkylning och hosta.
– dämpar menstruationsproblem.
– hjälper vid dålig matsmältning.
– ger bättre cirkulation i kroppen.
– idealisk vid hudproblem och sårvård.
– motverkar acneärr och pigmentsförändringar i huden.
– bleker tänderna.

Det är vanligt att kvinnor i Indien, där gurkmeja är vanligt förekommande, använder gurkmeja i sin hudvård. Den jämnar till, bleker, lugnar, ger lyster och mjukgör huden.
Den är perfekt mot acneärr, rödflammig hud, solskadad hud eller som för mig; prickig hud av pigmentsförädringar efter graviditet.

IMG_4939

GURKMEJAMASK
1 msk gurkmeja
0,5 msk honung
1 tsk äppelcidervinäger eller pressad citron
2 msk turkisk yoghurt

låt sitta i ca 30 min

OBSERVERA!
Gurkmeja färgar allt gult. Huden blir gul efteråt, vissa rekommenderar därför att göra masken på kvällen. Jag tyckte bara att jag såg lite solbränd ut. Jag lade lite mineralpuder och kände mig extra sunkissed och snygg. Annars löser olja upp gurkmejan. Tvätta ut handfatet ordentligt och använd en mörk handduk.

En matsked intag om dagen rekommenderas för hälsan. Om du vill sova gott om natten, tillred den ayurvediska drycken ”Golden Milk”.

IMG_4937

GOLDEN MILK

1) Gör en pasta av gurkmeja: 1 del (förslagsvis en kryddburk) gurkmeja, 2-3 delar vatten, rör om och värm på medelvärme i 5-8 minuter tills det blivit en smidig pasta. Pastan förvarar du i kylen i en burk med lock (tillexmpel kryddburken till gurkmejan brukar fungera bra).
2) Värm mjölk (från ko, havre, ekologisk soja eller mandelmjölk), häll upp i en kopp och tillsätt 0,5-1 tsk av gurkmejapasta så den blir vackert gul. Smaksätt med kardemumma och/eller kanel och om du vill söta lite kan du använda honung (efter att värmen sjunkit under 40 grader)
3) Tillsätt 0,5-1 tsk mandelolja eller kokosolja
Drick gärna innan du lägger dig så somnar du skönt och sover lugnt!

Jag känner mig inspirerad att ge gurkmeja en ärlig chans, både invärtes och utvärtes. Gör inte du?