Etiketter

, ,

Med måttfullhet som motto och tron på att kreativitet och effektivitet endast kan kombineras genom lust och inte genom press, har jag tillåtit mig en liten semester från skrivandet och ”bara” ägnat mig åt det andra i livet. Som att jobba heltid, vara småbarnsmamma, mina styrelseuppdrag, vara fru och sortera mina tankar och lådor. De giftfria diskussionerna har dessutom gjort mig lite matt på sistone. Jag ser för mycket pekpinnar och fördömande. För mig är sannerligen inte allt svartvitt och vissa frågor är mer komplexa. Vi är alla lika olika eller kanske i grunden rätt lika. Jag tror på att mötas i det vi kan i stället för att gå in i ”vi-och-dom attityder”. Detta har blivit så tydligt för mig på sistone och när jag fokuserar på att mötas känner jag mig mer hel. När det kommer till frågor som till exempel vaccin, flour och användandet av eteriska oljor så kan frågorna gå isär hos oss som ändå valt ett liv med giftfria förtecken. Svaren är inte så självklara för vissa som för andra. Jag hoppas kunna presentera mina inlägg balanserat och gärna med lite olika ingångar.

IMG_3646

Ett av mina första inlägg var ”supertipset” hämtat från Matfuskets facebooksida om hur man kunde göra eget allrengörinsmedel genom att låta citronskal dra i ättika.

Ganska snart blev jag varse om att ättikan jag använt ägs av det omtalade företaget Unilever, som anses som ett oetiskt multiföretag, både när det kommer till innehåll och marknadsföring av deras produkter. Unilever räknas till ett av de företag som har monopol på vad vi konsumerar. Läs mer hos kostdoktorn om varför vi bör bojkotta Unilever.

Jag blev även medveten om tveksamheter kring användandet av limonen, omdiskuterat i eteriska oljor, som också förekommer i vanliga citroner och deras negativa påverkan på vattenlevande organismer. Jag bytte ättikan till Pertorps som ägs av Kavli och är svensktillverkad och tänkte att vanliga ekologiska citronskal borde vara okej, det är ju ändå en naturprodukt. Problemet är att limonen finns i lika stor utsträckning i ekologiska citroner som de konventionella.

IMG_6694
Perstorps ättika samsas på diskbänken med kaffesump till illaluktande händer och sockerbitar till fastbrända kastruller.

Nyss gav bloggen Allmakeriet Matfusket en rejäl känga om att ha tipsat om hemmagjort maskindiskmedel baserat på citronskal och skrev artikeln ”Skäms matfusket för giftigt tips”.

Så här skriver Lotta på Allmakeriets sida:
”Limonen finns bl.a naturligt i citrusfrukters skal och är då av typen som betecknas d-limonen som är klassificerat som miljöfarligt och dessutom som mycket farligt för vattenlevande organismer. Utöver de klassificeringarna så är limonen även klassat allergent och irriterande, men anledningen till att jag skriver denna texten är främst miljön. Därför lämnar jag just de bitarna utanför nu.,,

…När jag beräknar innehållet i receptet på Matfuskets sida och räknar på 70% limonenhalt i citronskalen, så blir resultatet över vad som är tillåtet gränsvärde, fast visserligen så späds just denna blandningen ut med vattnet i diskmaskinen och procentandelen sjunker givetvis då till dess att det spolas ut i avloppet, men oavsett om halter klaras inom gränsvärden eller inte och oavsett hur låg halt limonen vi spolar ut, så blir faktiskt limonen aldrig miljövänligt ändå. Hur man än vänder och vrider på det så är limonen ett miljögift! Det är fakta…

…Matfusket borde därmed skämmas rejält som har lurat så många att tro att detta är ofarligt och snällt mot miljön. Att det är miljöfarligt står f.ö. redan i länken som Matfusket själva bifogade med receptet, men trots det så kallade de medlet ”schysst mot både miljön och dig.” Skrämmande, tycker jag!”

Nu undrar jag förstås om även jag borde skämmas. Jag håller med om att att matfusket har ett stort ansvar med över 130 000 likes på sin sida, som säkert har stort förtroende för deras rapporter. Jag känner att även jag har ett ansvar att presentera bra och nogrann fakta. Jag får erkänna att jag föredrar en mindre dömande vinkling än den som presenteras hos allmakeriet och missförstå mig inte nu, jag tycker informationen som presenteras är viktig. Jag drar örona åt mig och backar. Jag kan bara konstatera att vi lever och lär och och utvecklas.

Jag gillar att ta del av de senaste rönen, grundliga rapporter och vill gärna hålla mig uppdaterad för att kunna ta ställning. Ofta går jag efter mottot ”better safe than sorry” och undviker det jag inte känner mig tvärsäker på men ibland kan jag också överväga att inte vara hard core utan välja den nivå som passar min livsstil men då har jag ändå tagit ett medvetet beslut jag kan stå för.

Jag kanske landar i att använda min egengjorda rengöring med argumentet att det rör sig om små mängder när det blandas med vattnet och att det är avsevärt mycket bättre än innehållet i de flesta andra städprodukter eller mer troligt så använder jag ättikan som den är.

IMG_8687

För dig som ändå vill att ättikan ska dofta gott så kan jag rekommendera aromatisk ättika från Gröna Gredelina med doft av lavendel. Här finns inte ett spår av ättikans lukt kvar men ättikans goda egenskaper. Prislappen gör den till en lite lyxigare produkt som jag har kommit att bli väldigt förtjust i. När man låtit bli syntetiska dofter en tid och inte längre förknippar rent med doften av kemiska städprodukter och starka syntetiska sköjlmedel så uppskattar näsan äkta dofter som denna. Det luktar gott och rent på riktigt. Du kan använda den som sköljmedel och doserar då som vanligt sköljmedel, som spolglans i diskmaskinen, utspädd som allrengöring eller koncentrerad för exempelvis en hårtsmutsad toalettstol.

IMG_8686
Tummen upp för sådana här ingredienslistor…

Även Gröna Gredelina har citrus i deras produkter och när jag tog Lina från Gröna Gredelina på pulsen kring användandet av limonen och refererar till allmakeriets artikel svarar hon:

”Jag skulle säga att det är intressant läsning och att man aldrig är fullärd, det kommer ständigt ny information om vad som är bra eller inte och ny studier görs kontinuerligt så jag tycker definitivt inte att du ska ”skämmas”. Mitt motto är att alla oftast gör så gott de kan och att det inte behövs mer pekpinnar inom ”ekovärlden” utav mer positiva heja rop, en citron är trots allt en citron och är naturligt förekommande på vår jord. Jag föredrar alltid det naturliga framför påhittade kemiska konstellationer.
 
Jag kan förstå att D-limonene i koncentrerad form inte är bäst ur miljösynpunkt, men det är och förblir en naturprodukt, samt den mängden som tillsätts i våra produkter blir utspädd givetvis. Jag vill påstå att citronolja är bättre än så mycket annat som finns där ute och som producenter och konsumenter inte tvekar en sekund över att använda.
Därmed vill jag inte utesluta att göra förändringar i våra produkter för att göra dem så bra som möjligt.
Som sagt nya rön och studier kommer dagligen och vi gör vårt bästa för att hänga med. :)”

Jag gillar hennes balanserade svar men kommer själv välja produkterna med lavendel före dem med citron med den kunskap jag har i ryggen om limonen.