Etiketter

,

Jag brukar säga att det jag väljer att smörja på kroppen ska vara så rent att jag ska kunna äta det. Själv använder jag rena vegetabiliska oljor, aloe vera och hydrolat som rengörande återfuktande ansiktsvatten. Hydrolater och vegetabiliska oljor kan man även använda i mat och aloe är det många som tar invärtes. Jag undviker skadliga kemikalier och syntetiska ämnen, parfym och konserveringsmedel.

Sedan jag börjat ta vissa kosttillskott genom huden istället för i tablett- eller pulverform har det blivit ännu mer påtagligt hur effektivt huden tar upp allt vi smörjer den med.

IMG_2692
Det ger ett snabbare upptag i cellerna och vi slipper dessutom sabba magen. Ett av de kosttillskott jag tar genom huden är magnesium. Jag har tagit magnesium i perioder. Dels i samband med graviditet och även när jag fick ryckningar i ansiktet när jag befann mig i en pressad period i livet. Då blev jag rekommenderad att överdosera magnesium i några dygn och efter bara tre dygn var ryckningarna borta.
Anledningen att jag börjat inta bland annat magnesium nu är för att stödja min sköldkörtel. Redan efter ett par dagars sprayande så upplevde jag en tydlig förändring i min kropp. Jag kände mig så pigg och energipåfylld. De dagar jag glömt spraya känner jag mig mycket tröttare.

Jag är verkligen överväldigad över vilken skillnad ett kosttillskott kan göra och med så omedelbar verkan.

Jag använder ANCIENT MINERALS Magnesiumolja som är en klibbfri spray. Jag sprayar på lår eller mage och överarmar. Åtta spraytryckningar motsvarar ca 100mg magnesium och du kan inte överdosera. Det sticker lite på huden med detsamma men övergår fort.

MAGNESIUM ÄR EFFEKTIV MOT
ömma spända muskler
träningsvärk
kramp i vaderna
restless legs
trötta binjurar
huvudvärk
högt blodtryck
förstoppning
diabetes 2
benskörhet
högt blodtryck
hjärt- och kärlsjukdomar
kronisk värk/fibromyalgi
oro och ångest
utmattningssymptom/utmattningsdepression
svårigheter att slappna av/sömsvårigheter
problem med sköldkörteln
om du lider av MCS (kemisk intolerans)

Magnesium finns det rikligt av i nötter och frön, ­baljväxter och fullkornsprodukter. Det finns även i bladgrönsaker, fisk och kött. En anledning till för lågt magnesium kan vara dålig kost. Snabbmat eller färdigmat innehåller ofta lägre halter magnesium jämfört med hemlagad mat som är lagad av bra, färska, ekologiska råvaror. Enligt vissa undersökningar kan också mycket socker, läsk, alkohol och drycker med koffein minska upptaget av magnesium. Stress och dålig kost gör att du får en sämre matsmältning, låg saltsyraproduktion och ett dåligt näringsupptag. För dig som äter lågkolhydratkost är det också viktigt med extra magnesium. Magnesiumbrist misstänks kunna utlösa den inflammation som bidrar till framväxt av cancer.

MAGNESIUM SOM HUDVÅRD
Förutom magnesiumsprayens hälsofrämjande egenskaper fungerar den även bra som hudvård, mot knottror på överarmar, lår och ansikte eftersom det låga pH-värdet kan lösa upp keratinpluggar och ge en peelande effekt. Även vid psoriasis och atopiskt eksem kan magnesiumklorid vara hjälpsamt eftersom magnesium drar till sig vatten och därmed är återfuktande för huden.
Ancient Minerals tillverkar även badflingor, godnattkräm, lotion och gel, som finns i Female Balance Shop där jag även handlar andra kosttillskott för en bättre hormonbalans, något som många av oss kvinnor behöver få bukt med.

Andra artiklar om Magnesium:
”Magnesium viktigare att få i sig än du tror”
”Magnesium gör dig lugn och glad”

Klicka på det rödmarkerade för att läsa mer. Du hamnar då på länkar med mer info.