Etiketter

,

Den starka försommarsolen har till och med hittat till Jämtland. Vi har tagit fram både solhattar och sandaler och varit ute mest hela dagen.

IMG_5847
Meja utmattad efter en härlig dag i solen.

När den starka solen tittar fram undrar många över det här med solskydd. Jag är en ”fräkenfia” som alltid haft lätt att bränna mig. Pigmentet på min mors sida är i det närmsta kolsvart. Jag däremot har fått kämpa med att bli brun. Uppväxt på 80-talet när det var inne att vara kanonbrun och lanseringen av hemmasolarium var i ropet skämdes jag nästan över att jag var blekast eller snarare rödast i familjen. Som barn fick jag prova solariet hos mormor och morfar och mina föräldrar hyrde (!) solarium. Vi var inte alls ovanliga. Lite visste man då om hur skadligt det kan vara för huden. Men det kan också vara bra. Jag är inte överdrivet rädd för solen. De senaste åren har jag inte bränt mig, inte ens när jag varit utsatt för den utländska solen och jag har bara använt aloevera och kallpressad kokosolja både när jag vistats i solen och efteråt. Det är det enda solskydd jag använt på min dotter, även som liten bebis. Hon har heller aldrig bränt sig. Jag vet inte om det har att göra med att vi inte ligger och pressar eller om det har att göra med en mer hälsosam kost. Hudens skydd och kvalité förbättras avsevärt genom en näringsrik kost. Hälsosamma matvanor förbättrar inte bara immunförsvaret utan ger också mer motstånd mot solen. Alla antioxidanter som E-vitamin, C-vitamin och betakarotener har en en positiv inverkan på huden.

Att vistas i solen tror jag är välgörande. När solens strålar träffar huden bildas det viktiga ämnet D-vitamin i kroppen men då behövs inte en hel dag på beachen i bikini, utan bara en stund. Vi behöver inte överdriva användningen av solskydd, utan snarare förbereda huden för solens strålar med hjälp av antioxidanter både genom kost och kosttilskott.

Det finns ekologiska solkrämer men många ekologiska solskydd har även en begränsad mängd ekologiskt innehåll. Den mest rekommenderade ekologiska solskyddskrämen på marknaden verkar vara Eco Cosmetics, 100% av de totala ingredienserna har naturligt ursprung och 26,28 % av de totala ingredienserna är från certifierad ekologisk odling. Många oljor innehåller naturligt solskydd men det får tydligen enligt lag inte skrivas ut på förpackningen eller marknadsföras när det finns naturligt i råvaran. Kokosoljans solskydd har jag hittat varierade uppgifter om, allt från 7-15 och morotosolja 30-40. I år har jag införskaffat ett par flaskor ekologisk kallpressad hallonfröolja med naturligt spf 28-50. En flaska står på dagis och en har vi hemma. Jag jagade i de mest välsorterade hälsokostaffärer i Stockholm utan framgång och hittade sedan denna från Devaz på nätet och det finns även på Grön Gåva som för övrigt skriver väldigt intressant om naturligt solskydd.

IMG_5848

Jag föredrar rena ekologiska råvaror före sammansatta produkter både gällande mat och hudvård för då vet jag vad jag får. Att en vara har en ekologisk certifiering innebär sällan att den är 100% ekologisk tyvärr.

TIPS FÖR BÄSTA SOLSKYDDET

1) Bär tunna kläder och solhatt eller keps.
2) Ät persilja, groddar, morötter, spenat, grönkål, dill, papaya, spirulina, betakaroten, zink och D-vitamin. För återhämtning av huden så är E-vitaminrika livsmedel att föredra, som nötter och avokado.
3) Tillsätt essentiella fettsyror som Omega-3
4) Återfukta huden från insidan. Var noga med att dricka ordentligt med vatten, särskilt under soliga dagar.
5) Vistas måttligt i solen och ligg inte och pressa.
6) Undvik billiga solskydd med kemiska och syntetiska tillsatser, som klassas som hormonstörande med syntetiska konserveringmedel. Kom ihåg att allt vi matar huden med går rätt in i kroppen.
7) Välj naturliga och ekologiska solskydd.
8) Smörj in huden efter solningen, med aloe vera och kallpressad kokosolja som reparerar och svalkar huden.

För starkare sol kan hallonfröoljan användas i en blandning där zinkoxiden fungerar som ett mekaniskt skydd (på samma sätt som kläder).

6,5 tsk sheasmör
2,5 tsk kokosolja
3,5 tsk hallonfröolja
1,5 tsk zinkoxid

Smält sheasmör och kokosolja i vattenbad, låt svalna i kyl i ca 20-30 min. Häll i rester och vispa. Gärna med elvisp.

IMG_1761

Jag tror på ett mellanting mellan 80-talets ”solpressarhets” och de senaste årens skrämselpropaganda. Njut av solen med måtta, måttfullhet visar sig som oftast vara det bästa och klokaste mottot.