Etiketter

IMG_3679

Idag har jag bakat surdegsbröd.
Det har jag gjort varje vecka ett drygt år. Jag tyckte det var svårt att hitta riktigt bra bröd i butiken så en lördag morgon fick jag nog och begav jag mig hem till Karin, en kompis på byn, som gav mig en liten privatkurs och skickade med en klick surdeg. Sedan dess har det inte funnits någon återvändo. Hos oss finns det alltid surdegsbröd i frysen. Jag trodde att det var svårt att baka surdegsbröd men jag skulle säga att det är ganska svårt att misslyckas. Det kräver lite mer planering än vid andra bak men annars inga konstigheter.
Man kan baka alla typer av bröd med surdeg, jag bakar tunnbröd, julvört, bullar och pizza på surdeg och det blir en helt annan känsla i magen.

IMG_3684

VARFÖR ÄR SURDEG ATT FÖREDRA FRAMFÖR ANNAT BRÖD?

SURDEGENS EGENSKAPER:
– Saftigare och har längre hållbarhet.
– Mindre känsligt för mögelangrepp.
– God struktur och mjölar mindre.
– Har lägre GI (glykemiskt index) än bröd bakade på jäst. Syrning bryter ner sockerarter.
– Ger en jämnare blodsockerhalt och sägs även vara särskilt bra för diabetiker.
– Ger en längre mättnadskänsla och mer ork.
– Gör så att vår kropp bättre kan ta upp och öka upptaget av mineraler, exempelvis kalcium, zink och järn.
– Är en naturligt fermenterad produkt, som är rik på probiotikar som är ett annat ord för nyttiga tarmbakterier (som även finns i syrade grönsaker, fil och yoghurt), vilket lindrar och förhindrar IBS (irritable bowel syndrome – svullen och krämpande mage), candida (svampinfektioner), inflammatoriska sjukdomar som Crohn’s och magsår. Dessutom stärks immunförsvaret.

IMG_3672

Jag har alltid två surdegar i gång. En rågsurdeg och en dinkelsurdeg (på siktat dinkel). De bor i varsin glasburk i kylen och skall matas minst en gång i veckan. Med matas menas kort och gott att jag tar bort gammal surdeg (som jag antingen bakar av eller helt enkelt slänger) så det bara är lite surdeg kvar i botten och längs innerkanten på burken. Sedan fyller på med mjöl och lite vatten, ungefär 1,5 deciliter av vardera. Sedan ställer jag in dem i kylen igen. Min första surdeg vill stå ute i åtta timmar och bubbla till sig, den degen jag fått ärva nu är van att åka in i kylen direkt så då får den fortsätta med det.
Oftast bakar jag en gång i veckan. Vill jag baka mycket får jag se till att ha matat en extra burk. Den bubblar till sig på ett dygn.

Jag bakar på siktat dinkelmjöl. Rågsurdegen blir lite grövre och dinkelsurdegen blir ett ljus bröd. Jag byter alltid ut vetemjöl mot siktat dinkel. Både till bakning, plättar och till paj.

IMG_3667

VARFÖR ÄR DINKELMJÖL ATT FÖREDRA FRAMFÖR VANLIGT VETEMJÖL?
DINKELMJÖLET EGENSKAPER:

– Innehåller mer vitaminer och mineralämnen än vetemjöl. Skyddas av ett kraftigt skal som bidrar till att vetet behåller alla viktiga näringsämnen som B-vitamin, magnesium, järn och protein.
– Ger en nötaktig smak och passar därför i matbröd.
– Innehåller högre innehåll av essentiella aminosyror.
– Innehåller även viktiga ämnen för kroppens immunförsvar såsom tiocyanat och cyanogena glykosider.
– Innehåller 30 % mer protein.
– Innhåller 12% mindre kolhydrater.
– Innehåller tiocyanat som är ett naturligt, kroppseget antibiotikum som reglerar och stabiliserar viktiga fysiologiska processer. Det främjar cellens membranaktivitet och stimulerar det antikroppsbildande immunförsvaret.
– Underlättar även syresättningen i kroppen och anses vara lämpligt för människor som lätt fryser.
– Många som är känsliga mot vete och gluten upplever att de tål dinkel bättre.
– Ingår i antiinflammatorisk kost och rekommenderad kost som kan lindra både IBS och candida.
– Mer miljövänlig att odla än vete eftersom den behöver mindre gödning.

IMG_3674

Jag ville göra allt ”riktigt” från början så jag skaffade lite typiska VERKTYG för att göra det hela lättare:

– Assistent (men funkar även med bunke, slev och starka armar).
– Jäskorgar (men funkar även med vanliga bakformar eller en skål med mjölad handduk.
– Bakspruta (men funkar även med ett glas vatten).
– Stektermometer (men ska även funka med ca 40 min i ugnen på stora bröd).

Jag har tidigare lidit av både IBS-mage och svampinfektioner. Sedan jag började äta surdegsbröd fungerar magen som den ska och infektionerna är borta. Jag är fångad och förälskad och lämnar gladeligen vidare små klickar till de som vill testa:)

IMG_3683

för mer inspiration kolla här: