Etiketter

, ,

IMG_5107

Hur väljer jag rätt i mineralsminksdjungeln?
Mineralpuder marknadsförs som hälsosamma, antibakteriella och läkande för huden, så fantastiska att du till och med kan sova med dem. Jag håller med men bara delvis. Det beror på vilket märke du använder. Jag använde under många år ID bare minerals. Jag gillade konsistensen men tyckte det hade lite väl mycket lyster och krävde mycket ”buffing”, att man jobbar in pudret i porerna, för att få det jämnt och för att få det att sitta. Tyvärr så innehåller ID liksom många andra mineralpuder Bismuth Oxychloride. Bismuth är ett pigmentet som gör mineralsminket glansigt och skimrande på huden. Det gör också att pudret sitter längre. Det är en utfyllnad som är billigt och väger mycket, produkten blir utblandad och det krävs mindre av de dyra och bra ingredienserna. Bismuth eller vismutoxidklorid som det heter på svenska har en tendens att klia när ansiktet blir varmt. Det skapar också irritation i huden för många användare. Många mineralpuder innehåller även nanopartiklar som på senare tid uppmärksammats så de misstänks kunna tränga in i huden och orsaka cancer. Här kan du läsa mer om nanopartiklar.

Därför har jag gått över till att använda rena mineralpuder. Ett billigt märke med matt finish är Beneco. De senaste veckorna har jag bekantat mig med en ny kärlek, mineralpuder från märket Back to earth. Detta mineralsmink innehåller endast fyra ingredienser: nanofritt titandioxid, mica, kaolinlera och järnoxider. Simply.

IMG_7819

Märket har ingen ekocertifiering. en del mindre producenter har inte alltid kostat på en certifiering men jag tycker det är mitt ansvar som konsument att ta reda på vad produkter innehåller, både gällande livsmedel, skönhetsprodukter och kläder. Ibland är det till och med så att jag kan föredra ett ickecertifierad märke, bara det innehåller bra och rena grejer.

Back to earths produkter storgillar jag. De är väldigt utjämnade, rika i pigmentet, vilket innebär att de är väldigt dryga, de är varken för matta eller för ”lystriga”. Du häller ut produkterna i locket och jobbar in det med kabukiborsten. Inget synligt puder ska synas på borsten.

STEG FÖR STEG MOT EN SOLKYSST LOOK:

Mineralconcealer: Efter att ha lagt mineral veil över hela ansiktet med en kabukiborste för att få allt att fästa lägger jag concealer. Lägg den där det behövs extra ”täck”, den blå tonen runt ögon, yttre ögonvrån för att trolla bort ”häng”, runt näsvingar och på hakan, där du vet att du brukar få hög färg. Jag brukar lägga concealer över hela locket som en grund för ögonskuggor och under brynet som highlighter. Lägg concealern supertunnt annars blir det kakigt. Jag låter bli näsan, ljust framhäver genom att förstora och näsan som sticker ut blir iögonfallande om den blir för spacklad.

Mineralfoundation: Används för att jämna ut både färg och struktur, eliminera synliga porer och rodnad. Prova färgen på käken – den ska smälta in med den egna hudtonen. Buffas in med cirkelformade rörelser med Kabukiborste. Du kan beställa provpåsar för att hitta din färg eller bara för att testa märket.

Mineralbronzer: Bronzern kan användas som både shading, under kind och käkben, som ögonskugga för att skapa ett lyft till ögat och som bronzer för att ge färg. Obs, använd inte bronzer i mitten av ansiktet, då har du jämnat ut för gäves.

IMG_5109
Övre vä: rouge och läppar, övre hö: ögonbryn, nedre vä: kajalpenna, nedre hö: maskara.

Rouge och läppar: Många tänker att brunt är det mest naturliga. Jag brukar använda rouge med rött pigment för vem rodnar i brunt? Rouge lägger du på kindben 2 fingrar från ögat, 2 fingrar från näsan inom örats över och underkant. Använd rouge för att forma ansiktet. Ett runt ansikte blir bäst med långt smalt rouge, ett ovalt ansikte med ett rundare rouge.  du kan göra cremerouge då du blandar mineralrouge med ringblomssalva, funkar även till läppar eller dutta läppstift på kinder och läppar.

Ögonbryn: Plockade och målade ögonbryn skapar ram och lyft åt ögat. Den bruna eyeliner från Back to Earth är super till ögonbryn. Den ger både en bra färgton och sitter som berget.

Kajalpenna: Målas mot mitten från båda håll och aldrig utanför den yttre ögonvrån. Starta ”lyftet” av ögat genom att göra lite tjockare längst ut. Lyft huden uppåt och INTE utåt för att komma så nära fransraden som möjligt och för att kontrollera var pennan hamnar. Jag lägger penna läns hela fransraden upptill men endast längst ut på nedre raden, för en mjuk inramning.

Maskara: Sicksacka med borsten och byt var 3: e månad (-bakteriesamlare).

Maskara-favoriter är Lotus och Une.

Version 2