IMG_8222

Dopparedagen närmar sig och för många är december en riktig drömmånad fylld med pyssel, mys, skönhet, och hemligheter men för andra innebär december även stress och julångest. De vackra melodierna fastnar som gråt i halsen och känslan av ”hur ska jag hinna allt” som en klump i magen. Allt skall vara perfekt, lyckligt, ljuvligt, överflödigt, fridfullt, kostsamt, vackert och storartat.
Jag skulle vilja slå ett slag för att våga vägra julstressen, sänka ribban och njuta i den mån det går, dela på ”bördan”, hjälpas åt, göra de rätter vi tycker bäst om och hitta någon återhållsam variant på julklapperiet. Jag har lyckats hitta avslappning i år och har bara fyllt december med sådant jag haft lust till i den takt jag själv velat. Något jag känner lust till är att skapa trevliga rätter till julbordet. Jag gillar inte att frossa i mängder med mat och stora portioner men däremot så är jag en storälskare av plockmat. Jag behöver inget dinglande julbord men tycker det är trevligt att kunna småplocka bland favoriterna. Speciellt de kalla resterna dagen efter.

IMG_8231

Igår bakade vi jämtlänskt dineklsurdegstunnbröd enligt tradition.
Vi brukar brukar bidra med tunnbröd och så de vegetariska rätterna till julbordet både för att jag gillar rödgröna nyttigheter bland de tunga julkorvarna och för att visa att det går att göra underbar festmat utan kött. För dig som vill läsa TIO GODA SKÄL ATT ÄTA MINDRE KÖTT läs gärna mitt tidigare inlägg HÄR. För många är det otänkbart under julen att bryta traditioner med det köttiga rätterna och vi kan ju göra medvetna val, hemma hos oss blir det älgköttbullar och kvalitetskött från Undersåkers Charkuteri. Jag tycker det är spännande att experimentera och hitta roliga nyheter. Idag ska ni få recepten på några mina absoluta vegetariska favoriter med juliga ingredienser. Tillsammans kan de bli det vegetariska julbordet eller så kan det kännas bra i magen med några vegrätter i mellandagarna om ni valt att äta mycket kött under julen. Då kan ni dela upp julbordet till flera goda vegetariska middagar.

Jag förstår inte riktigt vitsen med vegetarisk mat som skall ersätta köttet eller smaka som kött, då sojakorven ersätter prinskorven, falafel köttbullarna och den griljerade kålroten skinkan. Här presenterar jag några vegariska rätter som är goda i sig själva och inte försöker efterlikna några kötträtter.

IMG_8225

Jag skulle kalla de flesta av rätterna för barnvänliga. Min nästan-treåring åt femton (!) stycken ”gröna bollar” som hon kallar brysselkålen med grönkålspesto. När jag gjorde saffransrisbollarna tjuvstartade hon med att mumsa i sig en portion av smeten och de färdiga bollarna blev mycket poppis. De festa barn brukar gilla pizzasallad och därför kan den juliga varianten på rödkål med russin och apelsin även den bli en god röd grönrätt för de små. I stället för kålrotsskinka så gjorde jag senapspanerade kålrotsskivor stekta i mycket smör som gifte sig perfekt med den kinesiska wokade grönkålen och den kalla senapssåsen. Grönkålen och såsen var lite för vuxna i smaken för vår Meja men kålroten blev popppis och hon tyckte den smakade pannkaka. Ja, det vet jag inte om jag håller med om men den söta och smörstekta smaken gör den till en rätt alla i familjen kan gilla.
De picklade grönsakerna är ett gott alternativ till sillen.

IMG_8224

SAFFRANSRISBOLLAR MED KIKÄRTSSALLAD
25 risbollar

½ gul lök
2 medelstora morötter
½ g saffran
2 dl avorioris
3,5 dl vatten + 0,5 dl vitt vin
ev. 2 msk grönsaksfond (jag använder egen fond infryst i iskuber)
2 dl riven parmesanost
1 äggula
salt
2 knivsuddar cayennepeppar
1-3 msk potatismjöl
1 dl ströbröd
1 l olja till fritering

– Finhacka lök och avorioris (tills det ”släpper”) i saffran, tillsätt morötter
– Tillsätt vattnet, vin och fond. Låt koka upp och sänk värmen. Låt alltsammans sjuda i ca 20 minuter eller tills riset känns mjukt och framförallt klibbigt.
– Tillsätt parmesanost och äggula och rör ihop till en grötliknande smet. Krydda med salt, peppar, basilika och cayenne.
– Låt svalna och blanda ner potatismjölet lite i taget tills smeten går att rulla.
– Häll upp ströbrödet på en tallrik.
– Blöt händerna med lite kallt vatten och forma smeten till bollar, samma storlek som köttbullar.
– Rulla i ströbröd och doppa i frityroljan med hjälp av en hålslev tills de tar färg. Det tar ungefär  två till tre minuter.

Serveras med sallad bestående av kikärtor, hackat äpple, finhackad rödlök, finhackad persilja, strimlad färsk chili och *senapsvinägrett.

IMG_8229

RÖDKÅLSSALLAD
Ett rödkålshuvud (finstrimlas och saltas lätt)
Tre apelsiner (filéas)
1/3 purjolök (finstrimlas)
1,5 dl russin
1,5 dl solroskärnor (rostade i torr stekpanna)

Senapsvinägrett
Gör salladen dagen innan den skall ätas så att den får dra till sig vinegrätten och mjukna)

* SENAPSVINEGRETT

4 msk äppelcidenvinäger
8 msk rapsolja
2 tsk valfri senap
1 msk honung

HÄR filéar du en apelsin.

IMG_8228

BRYSSELKÅL MED GRÖNKÅLSPESTO
1 kg brysselkål
150 gram hackad grönkål (förväll i ca 7 minuter)
1 dl valnötter
1,5 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta (riven)
1,5 dl parmesan
1 tsk örtsalt

– Skär av knoppen på brysselkålen så de fula bladen faller av och koka sedan i ca 5 minuter så de mjuknar men ändå behåller krispigheten.
– Förväll grönkålen i ca 7 minuter.
– Kör valnötter och grönkål i matberedare (eller hacka mycket fint).
– Koka upp grädde, tillsätt riven vitlök och örtsalt.
– Tillsätt valnötter, grönkål och parmesan och vänd sedan ner brysselkålen.

Denna rätt är även god kall.

IMG_8220

IMG_8232

KINESISK WOKAD GRÖNKÅL
Hackad grönkål
Riven färsk ingfära
Riven vitlök
Strimlad purjolök
Valnötter
En skvätt vatten
Valfritt fett att woka i
Tamari (mild soja utan vete)

Tänk på att grönkål krymper när den tillagas så beräkna ungefär 100 gram per person.

– Woka purjolök och ingefära.
– Tillsätt grönkål och vitlök och woka en stund.
– Tillsätt tamari och en skvätt vatten.
– Sätt på lock en stund tills grönkålen mjuknat något.
– Tillsätt slutligen valnötter.

Så här kan man woka det mesta, byt bara ut grönkålen mot vitkål, morötter, broccoli, paprika, haricot vert och valnötterna mot solrosfrön eller cashewnötter. Basen är purjolök, ingefära, vitlök och tamari.

IMG_8223

SENAPSPANERADE KÅLROTSSKIVOR

En kålrot
en gul lök
1 vitlök
5 vitpepparkorn
grönsaksfond (jag använder egen fond infryst i iskuber)
1 ägg
2 msk valfri senap
1-2 dl ströbröd

– Skala och skiva kålroten i centimetertjocka skivor.
– Koka upp vatten och tillsätt lök, hel vitlök, fond och pepparkorn.
– Koka sedan kålrotsskivorna i ca 10 minuter så de blir lite mjuka men fortfarande med tuggmotstånd och låt skivorna svalna.
– Vispa ihop ägg och senap och doppa sedan kålrotsskivorna i blandningen.
– Vänd sedan skivorna i ströbröd.
– Stek i mycket smör tills ytan fått fin färg.

Severas med kall senapssås gjord på en burk creme fraiche, ca 2 tsk valfri senap, 1 msk honung, 1 tsk örtsalt.

IMG_8226
Denna kombo är suverän och en komplett rätt.

PICKLAD RÖDLÖK OCH MORÖTTER

2 röda lökar (skär i ringar)
2 stora morötter (hyvla med osthyvel)
1 färsk chili (skär fin) alternativt senapskorn för juligare smak

Varva i glasburk.

1-2-3-lag:
1 dl perstorps ättika 24%
2 dl socker
3 dl vatten

Koka ingredienserna och häll över grönsakerna i glasburken, då är de färdiga dagen efter. Alternativt häll över kallt och då tar det 3-4 dagar innan de är färdigpicklade.

IMG_8221

Jag önskar oss alla några lustfyllda dagar i köket där vi hjälps åt för att skapa en trivsam, god och fridfull jul där vi äter oss lagom mätta.

ENJOY