Etiketter

, ,

För åtta år sedan brakade jag in i den ”berömda” väggen. Jag hade därmed avverkat hela repertoaren av fröken-duktig-beteenden. Allt från ätstörningar till att nästan jobba ihjäl mig. Jag var på jobbet och upplevde plötsligt hur alla ljud förstärktes, det var som om någon vred upp volymen och lade på reverb, jag upplevde att känseln försvann fläckvis på kroppen och luften gick ur. Hela kroppen blev tung och jag ville bara sova. Jag gick från att vara en fartfylld dam ”on fire”, full av energi och driftighet till att lågan brann ut och släcktes helt, all energi var i botten. Jag hade blundat för signalerna och bara fortsatt köra på. Jag satt på flera ledartjänster samtidigt, var konstant på resande fot genom jobbet, ena dagen i Mexico andra dagen i Australien. Tillslut blev det tvärnit och kroppen protesterade genom att lägga sig pladask och hela systemet blev som förlamat.

Detta blev vändpunkten för mig och början på en spännande resa och jag fick bekanta mig med något som kom att förändra mitt liv och som blev min rehabilitering, vägen tillbaka eller rättare sagt; vägen framåt, för tillbaka gick jag aldrig. Min bekantskap, som tids nog blev en mycket kär vän kallas ayurveda. Ayurveda har sitt ursprung i Indien och betyder läran om livet. Jag fick lära mig att förstå mig själv, mina obalanser och hur jag kunde återfå balansen genom att bland annat ändra kosten, dygnsrytmen och mina dagliga rutiner. Jag gick verkligen in för detta och såg det som en del av rehabilitering. Att lära mig om ayurveda har även ökat min förståelse och acceptans för både mig själv och andra männsikor. Jag förstod hur allt hänger ihop. Ayurveda är bland det minst flummiga och mest logiska jag har kommit i kontakt med.

IMG_20180825_122713_255

En måltid ska enligt ayurveda innehålla alla smakerna; sur, söt, salt, stark, besk och kärv för att vi ska känna oss mätta och belåtna. Har du en dominans av t ex kapha ska du undvika de söta smakerna och öka de starka.

VAD ÄR AYURVEDA?
Kunskapen om de fem elementen används för att beskriva de tre naturkrafterna även kallade doshorna. Du föds med en unik sammansättning av alla doshorna, VATA= rymd & luft PITTA= eld & vatten och KAPAHA= vatten & jord. Dessa bildar en helhet och uppträder tillsammans, de finns i och runt omkring oss och är ett samspel i naturen. De uppträder i årstiderna, dygnsrytmen och inuti oss själva. När vi förstår naturens rytm och vår egen rytm kan vi leva i symbios med naturen som vi är en del av. Vi har alla en unik sammansättning av doshorna i oss och oftast med en tydlig dominans av en dosha.
För att vara i harmoni så behöver vi balansera den dosha som dominerar. Ibland förstärks någon av doshorna, till exempel så förstärks vata av för mycket rörlighet och oregelbundenhet som resor och stress. Då krävs kost, dryck, aktivitet, hudvård, doft, beröring, värme och musik som är vata-balanserande. De förstärks även under deras dygnstid respektive årstid.

VILKEN TYP ÄR DU?

IMG_5186
Vata behöver värme och kryddor som motverkar gasbildning. Vatabalanserande te.

En typsik VATA är smal med torr hud, har ett kreativt sinne, rör sig kvickt och lätt, pratar ljust och fort, är impulsiv, kvicktänkt, rastlös och fantasifull, har växlande humör, kommer med nya idéer men många oavslutade projekt, har svårt att fatta beslut, ogillar kallt väder, sover oroligt och få timmar och har en oregelbunden livsföring. När vata hamnar i obalans blir personen orolig och ängslig, åkommor kan vara ledvärk, yrsel, hypokondri, gaser, förstoppning, ljudkänslighet och panikattacker. Vatatid på dygnet är 2-6/14-18, vatatid på året är de kalla torra månaderna november-februari. Vata står för rörelse och sinnena hörsel och känsel. Vata behöver regelbundenhet, stillhet, värme, vila och färgen grön. Maten får gärna vara varm, oljig och kryddig.

IMG_5184
Pittans hud är känslig och pittan kan lätt få hudåkommor. Pittabalanserande hudvård.

En typisk PITTA är medelbyggd med mjuk men solkänslig hud, rör sig med bestämda steg, pratar tydligt med en tendens att avbryta, är intellektuell, analyserade, perfektionistisk med eldigt humör och genomförarkraft, har lätt att fatta beslut, ogillar varmt väder och sover gärna 7-8 timmar. När pitta hamnar i obalans blir personen otålig och irriterad, kan få hudåkommor, magsår, inflammationer, hjärtinfarkt och halsbränna. Pittatid på dygnet är 10-14/22-02, pittatid på året är de varma månaderan juli-oktober. Pitta står för förbränning och synen. Pitta behöver måttfullhet, lekfullhet, acceptans, svalka, ”bara vara” och färgen blå. Maten får gärna vara sval och mild.

IMG_5185
Kapha behöver torr och varm kost med sting i. Kaphablanserande kryddor.

En typisk KAPHA är kraftigare bygd men len slät hud, rör sig långsamt, pratar långsamt och fåordigt, är stabil, eftertänksam lugn och reflekterande och låter saker mogna fram, behöver tid att fatta beslut dock utan vånda, ogillar kyla och fukt och sover tungt och länge. När Kapha hamnar i obalans blir personen nedstämd och inåtvänd, åkommor kan vara slembildning, allergier, bihåleinflammation, diabetes och högt kolesterol. Kaphatid på dygnet är 6-10/18-22. Kaphatid på året är mars-juni. Kapha står för att vara sammanfogande och även för smak och lukt. Kapha behöver stimulans, variation, aktivitet, utmaningar och färgen röd. Maten får gärna vara varm, torr och stark.

Gör ayurvediskt TEST för att upptäcka din konstitution.

Det som hände mig och som är ett klassiskt mönster för de som går i väggen. Jag är en typsik pitta. Min eld, pittaenergin, brann ut och släcktes, vatan och kaphan ökade vilket innebar att att jag blev ängslig, orolig, fick svårt att sova, blev ljudkänslig, fick panikattaker och ångest, det som symboliserar en vataobalans. Samtidigt blev jag tung i kroppen, gick upp i vikt och ville bara sova vilket symboliserar en kaphaobalans.
Jag lärde mig att vatan styr de andra doshorna och ska balanseras först. Därför började jag med kost och rutiner som är vatabalanserande. Jag gick upp tidigt varje morgon och gjorde abhyangamassage och yoga, jag åt vatabalanserande kost och drack varmt ingefäravatten, jag var noga med att äta huvudmålet mitt på dagen, jag gav mig själv regelbundehet, värme och vila och lade mig alltid innan klockan 22:00 efter en kopp med golden milk. Efter ett halvår arbetade jag 50% och efter ett år var jag heltidsarbetande men med en ny riktning och ny medvetenhet. Man behöver inte vara sjukskriven för utbrändhet i flera år och man behöver inte ta psykofarmaka. Mitt första möte med ayurveda var hos homeopaten Yvonne Henningsson på hälsopraktiken i Malmö. Hon är utbildad inom Ayurveda av läkaren och författaren Deepak Chopra. Jag har även gått kurs för Peter Ljungsberg på Veda lila i Stockholm och kurs för Yvonne Henningsson i Puna i Indien. När jag bodde på Ängsbacka hade vi som bodde och arbetade där workshop med författaren Eva Forsberg Schinkler. Då blev det väldigt påtagligt varför gruppdynamiken såg ut som den gör och jag tror att de flesta fick en ökad förståelse och acceptens för varandras olikheter och likheter.

IMG_4937
En kopp golden milk innan sänggående kan vara välgörande och lugnande inför nattens vila.

Våren är Kapahårstid= vatten + jord= lera. Därför drabbas vi ofta av vårförkylningar, slembildning och bihåleinflammation och många känner sig lite tunga i kroppen. Jag kommer snart börja med min kaphabalanserande vårdetox. Kanske vill du hänga på? Du kommer snart kunna följa min detoxvecka här på bloggen.

FÖRSLAG PÅ BÖCKER OM AYURVEDA:

Perfekt hälsa (Deepak Chopra)

Ayurveda för kropp och själ (Peter Ljungsberg, Eva Sanner)

Livskraft i vardagen (Eva Forsberg Schinkler)

Ayurvedisk vegetarisk kokbok (Cecilia Kjerrulf)