Etiketter

,

Tolv dagar sedan jag började detox och jag har börjat trappa ner kapslar och lägga till lax, bulgur och skaldjur till kosten.
I slutet av detox tycker jag om att göra ett avslappande, utrensande och renanade hemmaspa. En biverkning man får räkna med är att huden avgiftar och att finnar kan uppstå. Då är en ansiktbehandling på sin plats.

ANDRA BIVERKNINGAR SOM KAN FÖREKOMMA:
Huvudvärk
Muntorrhet
Diarré eller förstoppning
Illamående
Orolig sömn
Mindre aptit
Mer urin(som kan lukta annorlunda)
Mer svett(som kan lukta annorlunda)
Nervositet och oro
Humörsvängningar
Hudutslag
Darrighetskänsla
Hungerkänsla/sug efter något att tugga på trots att man precis ätit
Hjärtklappning
”Tunga ben”
Dålig andedräkt

Men belöningen kommer sedan när huden får lyster, blicken blir klarare, kroppen och sinnet lättare och du känner dig energipåfylld. Jag upplever även att doft- och smaksinne har förbättrats.

OBS! Gör inte detox om du är gravid!


Förrutom att jag får finnar har jag sovit oroligt. Jag gjorde hemmaspa i går kväll. Det sov jag gott på.

MITT HEMMASPA BESTÅR AV:
1) ansiktsskrubb
2) ansiktsångbad
3) ansiktsmask
4) fotbad (ev med gå-runt-i-skrubb)
5) kroppsskrubb

ANSIKTSSKRUBB/PEELING
1 msk honung
1 msk havregryn (går att välja bort)
2 tsk salt

Skölj av ansiktet skrubba med försiktigt runda rörelser från mitten av ansiktet och ut.

IMG_5487

ANSIKTSÅNGBAD
Med extrakt av utvalda läkeörter underlättar Dr.Hauschkas ansiktsångbad hudens egna utrensningsprocesser, öppnar upp och rengör tilltäppta porer samt minskar orenheter. Ångbadet gör hyn rosig, ren och klar.
Fyll en skål med ½ liter hett vatten och tillsätt 2 msk Ansiktsångbad. Luta dig över kärlet och täck huvudet med en handduk 5-10 minuter.

IMG_5486
Eilas lermask är en bra och prisvärd favorit. Idag hade jag inte den hemma så jag gjorde min hemmagjorda supermask, utjämnande efter lite spår av plitor.

IMG_4940

GURKMEJAMASK

1 msk gurkmeja
0,5 msk honung
1 tsk äppelcidervinäger eller pressad citron
2 msk turkisk yoghurt

IMG_5488

RENANDE FOTBAD
Börja eventuellt med gå-runt-i-skrubb läs HÄR.
0,5-1 dl äppelcidervinäger
0,25-0,5 dl bikarbonat
fotbalja med varmt/hett vatten

Lägg till dryck om du vill, blanda 2 msk äppelcidervinäger + 1 tsk bikarbonat i glas vatten och drick.

Smörj in fötterna med valfri olja. Sätt på påsar (plast/bioplast) och sockar. Varma fötter ger djupare sömn.

IMG_5489

KROPPSSKRUBB MED INGEFÄRA & KAFFESUMP 

2 msk riven ingefära
2 msk rörsocker
2 tsk rivet citronskal
4 msk kaffesump
1 msk sesamolja (eller annan valfri olja)

Fotbadet har jag gjort flera gånger under detox innan sänggående. Lägg dig i tid, 22-02 är är enligt ayurveda den tid då förbränningen pågår och vår energi ska bearbetas. De viktigaste timmarna för sömn och vila. Jag har lagt mig redan kl 21:00 två dagar i rad.

För att sova gott drack jag ett glas golden milk på mandelmjöl, lade mig en stund på spikmattan och andades långt ner i magen.

IMG_4937

GOLDEN MILK
1) Gör en pasta av gurkmeja: 1 del (förslagsvis en kryddburk) gurkmeja, 2-3 delar vatten, rör om och värm på medelvärme i 5-8 minuter tills det blivit en smidig pasta. Pastan förvarar du i kylen i en burk med lock (tillexmpel kryddburken till gurkmejan brukar fungera bra).
2) Värm mandelmjölk (under detox, annars fungerar valfri annan mjölk), häll upp i en kopp och tillsätt 0,5-1 tsk av gurkmejapasta så den blir vackert gul. Smaksätt med kardemumma och/eller kanel och om du vill söta lite kan du använda honung (efter att värmen sjunkit under 40 grader)
3) Tillsätt 0,5-1 tsk mandelolja, kokosolja eller ghee (renat smör).