Etiketter

,

Idag bjuder jag på ett inlägg som jag längtat efter att skriva och dela med mig av, nämligen ett av de häftigaste no poo metoderna jag kommit i kontakt med.

VAD ÄR NO POO?
No ´poo som är en förkortning av engelskans no shampoo men också en ordlek som syftar till att vara utan ”skit” (poo).  Med no ´poo menas att man inte tvättar håret med vanliga kommersiella schampon. Eller åtminstone inte med schampon med ”poo”. Det som räknas till poo är framförallt sulfater, silikoner, och mineraloljor. Många väljer även bort andra ämnen och tillsatser som citronsyra, palmolja och parfymer. Istället använder man sig av ”poo-fria schampon”, bikarbonat, äppelcidervinäger, balsammetoden, lagrad olivtvål/rena schampokakor, indiska örter, ägg, björklöv mm.
Många som kör alternativa hårtvättar använder även no´poo-produkter till hudvård, smink och till och med städ.
Läs mer HÄR.

Idag ska vi lära oss ett hudvårdsknep, nämligen hur man rengör porerna på ett enkelt men supereffektivt sätt.
Det hela kräver inga dyra peelingprodukter eller lermasker utan liksom så mycket annat inom no poo – en eller två ingredienser i komination med att låta dina egna händer göra jobbet mekaniskt.

dsc_0333

DU BEHÖVER:
– Ricinolja samt annan valfri olja (rex rapsolja/olivpolja/aprokoskärneolja/morotsolja).
– 3 stycken rena frottéhandlukar eller tvättlappar.
– Varmt/hett vatten (ur kranen).

Den här metoden passar framförallt ”normal” och fet hy samt hy med acne och det är också dessa hudtyper som har störst behov av att rena porerna eftersom porerna är vidare ju fetare hy vi har. Trots att vi använder oljor så har denna metod en uttorkande effekt och det är viktigt att du smörjer efteråt. Det kan verka märkligt att feta oljor skulle torka ut huden men så här fungerar det: lika löser lika, alltså fett löser fett. När vi masserar den feta oljan så löser den upp fettet i porerna. Du kan absolut göra detta även om du har en torrare hudtyp men var beredd på att smörja extra mycket efteråt (i synnerhet på vintern) och gör det inte för ofta. Jag brukar göra oil cleancing max en gång i veckan men jag vet de som gör det varje dag för att behandla sin acne.
Trots att ricinoljan är trögflytande och kan upplevas extremt fet (näst intill omöjlig att skölja ur vid en hårinpackning exempelvis), så är det framförallt ricinoljan som verkar extra uttorkande när du gör oil cleansing. Därför gäller: desto fetare hy desto mer riconolja och endast lite ricin om du har torr hy. Det tog mig ett tag att på riktigt förstå tjusningen och effekterna av metoden så jag ska försöka vara så tydlig så möjligt så du får till det perfekt redan första gången.

img_6586

GÖR SÅ HÄR:
– Skölj ansiktet med varmt vatten.
– Häll en skvätt olja i handen (ungefär stor som en femkrona) och värm upp oljan med händerna.
– Massera in oljan i ansiktet. Jag brukar massera med lång- och ringfinger.

Tricket är att hålla på en så pass bra stund så att det känns som grus under fingrarna, det som finns i porerna ska komma ut.

Jag brukar kunna känna och se innehållet som några små vita kulor som släpper från huden. Om du har ett problemområde massera extra länge just där.
– Blöt en frottéduk i så hett vatten som du tål utan att bränna dig och lägg sedan duken över hela ansiktet tills den svalnat, upprepa ungefär tre gånger. De varma vattenångorna tar bort oljan. Vissa säger att man inte ska dra frottéduken över ansiktet men jag brukar avsluta med att torka för att få med de sista resterna av oljan.
– Smörj ordentligt med det du brukar använda för att återfukta ansiktet. Jag blandar aloe vera och någon ren olja.
– Njut av en påtagligt mer fantastisk och renare hud!

dsc_0357

För mer kunskap om den mest rena hår och hudvården gå med i facebookgruppen Hard Core No Poo.