Ingefära har sedan urminnes tider varit känd som universalmedicin.
Ingefära innehåller flyktiga oljor som kallas gingeroler och shogaols. Rå ingefära innehåller gingeroler och när värme appliceras förvandlas dessa oljor till shogaols. Enligt studier har både oljor och gingeroler en värmande effekt, och båda avger en stickande smak. Ingefära är rik på vitaminer och mineraler: kalium, kalcium, magnesium, fosfor, koppar, mangan, zink och vitamin B-6, C och E.

IMG_5194
Ayurvedisk måltidsdryck. Ingefärate.

Jag blev ”hooked” på ingefära när jag kom i kontakt med Ayurveda och den blev en favorit som kom för att stanna. Ingefära ingår i många ayurvediska örtblandningar. Jag använde det framförallt som varm måltidsdryck för att förbättra matsmältningen, minska gasbildning och dämpa mina IBS-besvär.

Ingefära finns i matvarubutiken både färsk och torkad/malen, den finns också som kapslar på hälsokosten eller kanderad.
Vi har alltid färsk ingefära hemma och använder det ofta i matlagningen. Vi har det som första ingrediens i wokpannan och även råriven i smoothies och sallader.
Jag laddar nu för vårdetox och där kommer ingefäran kommer vara en av toppingredienserna tillsammans med sin släkting gurkmeja som jag tidigare skrivit om.
Jag använder den mot förkylningar och halsont. Eftersom den är avsvällande och ökar cirkulationen brukar jag ha den i min ”häxblandning” som jag dricker innan spelning för att öppna upp sångrösten.

CHIC & FAIRS ”HÄXBLANDNING”
4 ingefäramynt
en halv pressad citron
2 droppar Vita Blomman
en kopp hett vatten
Låt dra i ca 10 minuter innan du dricker.

INGEFÄRANS GODA EGENSKAPER
Rik på antioxidanter
Antiinflamaatorisk
Värmande
Uppiggande
Avsvällande
Aptitstimulerande
Renande
Stimulerar cirkulationen.

INGEFÄRANS ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
Mot illamånede och åksjuka

Lindrar matsmältningsbesvär: (gas, kramper, halsbränna, illamående och diarré. Gingeroler producerar magsafter och att bryta ner maten i tarmkanalen.)

Hjälper hjärt- och kärlsjukdomar: (ökar blodflödet i kroppen, sänker kolesterol och triglyceridnivåer som förhindrar högt blodtryck, åderförkalkning, hjärtsjukdomar och stroke.)

Lindrar artrit

Lugnar inflammerade leder och muskler

Lindrar astma (rensar luftvägarna från slemuppbyggnad)

Hämmar cancer

Rensar ut slaggprodukter

Renar lever och lymfsystem

Hjälper vid diabetes

Stärker immunförsvaret

Om du har värkande leder kan det hjälpa att massera ingefära direkt på det inflammerade området eller varför inte göra en värmande och uppiggande kroppsskrubb. Konstistensen är kompakt och inte helt enkel att ”jobba med” men huden doftar och känns fantastsik efteråt.

IMG_5246

KROPPSSKRUBB MED INGEFÄRA
2 msk riven ingefära
2 msk rörsocker
1 tsk rivet citronskal
1 tsk rivet apelsinskal
1 tsk honung
1 msk sesamolja (eller annan valfri olja)