IMG_4051

Denna vecka har varit full av elevkonserter, vattkoppor på 4-åringen och goda rester, då jag befunnit mig i efterdyningarna efter premiären med vårt nystartade arbetskollektiv. Vi är fyra familjer med mycket gemensamt gällande livsstil som bokat fyra söndagar i rad för att arbeta på varandras gårdar medan barnen kan roa sig med att arbeta efter förmåga eller bara leka med varandra. Vi började hemma hos oss. Det var min vän Hanna som kläckte idén förra sommaren och vi hade för avsikt att komma igång redan i höstas men fick inte riktigt ihop det då. Det är ett genialiskt koncept där alla är vinnare och som jag uppmuntrar alla som vill att kopiera. Min erfarenhet av tillsammansaktiviteter och kooperativa grepp är mest positiv. Eftersom jag bott i ett stort kollektiv och är ordförande över ett föräldrakooperativ med över 50 medlemmar, så känner jag både till fördelarna och fallgroparna när man är flera som kommer tillsammans för en gemensam sak. Jag tror att sammansättningen av människor är helt avgörande, både att man väljer varsamt gällande vilka som skall ingå och även hur många. Så här efter premiären kan jag konstatera att fyra familjer var perfekt och att just vi  blev en jättebra sammansättning. Istället för att stå fyra dagar och kämpa i sin egen trädgård så får vi möjlighet att umgås, dela erfarenheter, fylla i varandras kunskapsluckor, inspirera, inspireras och äta varandras goda mat. De vi arbetar hos är också dem som står för maten. Jag stod i köket hela lördagen för att baka och laga så att allt skulle gå smidigt under söndagen och så att jag skulle slippa spendera så mycket tid i köket under arbetsdagen.

DSC_1134
Surdegsbröd, fröknäcke, nyvärpta ägg, hummus, tahini och rawfoodbollar.

Jag är förbluffad och överlycklig över hur mycket vi hann med. Redan vid 11-kaffet hade vi strykit flera grejer på att-göra-listan. Jag ser fram emot att få ge igen och blir köksbefriad tre söndagar framöver. Bland familjerna finns gemensamma intressen med ekologiska förtecken med val av naturliga, miljövänliga material och lösningar och alla har även intresse av vällagad god mat.

DSC_1144
Dhal  (indisk linsgryta) och två sorters rahita (myntayoghurt) passar både stora och små. Recept HÄR.

Bra planering är a och o och hemligheten bakom en lyckad och effektiv dag. En rejält tilltagen att-göra-lista visade sig var ett klokt drag, Jag gjorde en lista på vad jag ville få gjort under hela våren och sommaren och ringade sedan in vad jag ville prioritera under söndagen. Det var mycket mer på listan vi fick stryka än jag förväntat mig och i tisdags kväll avslutade vi ett par påbörjade projekt som vi inte hann klart. Att även planera för att verktyg, redskap, material, ställningar med mera skulle finas på plats. Vissa saker löste vi under dagen efter behov. Också menyn var noggrant planerad. Jag bakade surdegsbröd, fröknäcke, gjorde hummus, kokade dhal, förberedde sallader, kalla såser och rullade rawfoodbollar på lördagen, så allt vi behövde göra på söndagen var att koka ris, quinnoa, ägg och kaffe, duka, och blanda ner lite spenat i salladerna. Att laga så att alla skulle bli nöjda vara en utmaning, glutenfritt, mjölkfritt, barnvänligt och energigivande men jag tror jag rodde i hamn det hela. Knytis hade förstås varit ett alternativ men med i facit i hand tycker jag att detta funkade väldigt bra. Nu har vi gjort vårt och till helgen behöver vi bara packa våra krattor och spadar och vårt glada humör.

IMG_4048
Varmrökt lax med ljummen quinnoasallad, spenat och rårivna rödbetor och grön sås (gjord på persilja, dill, gräslök, hackad/frusen spenat, majo och örtsalt). Barnen fick kötbullar, korv, pasta och majs.

Dessutom så uppstod några överraskningar, sådant jag inte hade planerat, flera hjärnor och andras kreativitet resulterade i flytt av vinbärsbuskar och ett nytt stort land där jag ska så ringblommor. Nu vet jag dessutom vad jag ska göra med mina risiga hallonbuskar.

IMG_4025

IMG_4026

IMG_4024

SHARING MEANS CARING…and carrying.


Jag tror mer och mer på att dela och hjälpas åt. Jag tänker att vi  är många som sliter med att få vardagen att fungera. Att vara husägare kan vara stressande. Vi tror vi ska lösa allt själva och kunna allt själva. Varför då undrar jag?  När vi gör saker tillsammans och många bidrar blir helheten komplett. Det blir roligare och det går snabbare. Det är häftigt när det tar fart och allas vår lilla del blir viktig för den stora helheten.
Att leja bort är förstås ett alternativ men en roligare och billigare lösning där vi också får chansen att lära av varandra är denna. Så här vill jag leva.

IMG_4028

Fredrik bygger källartrapp.

IMG_4049

Nya ”bajslådor” (under hönsens sittstege) byggda av spill och reden piffas med gammal överbliven fönsterfärg.

reden

IMG_4022

Nya hängrännor på plats.

Andra kollektiva lösningar kan vara att dela gräsklippare,  ha knytis, göra gemensamma inköp (exempelvis bidynamiska varor eller fruktträd),  byta kläder (klädbytardag), byta tjänster eller produkter som när vi byter ägg mot fårkött eller hallon buskar mot rabarber. Det här sättet att tänka gör livet lättare och skoijgare att leva. I går firade vi 4-årig bröllopsdag, vi önskade vi oss inga traditionella bröllopspresenter utan att alla på olika sätt fick bidra till att skapa dagen tillsammans. Den roligast 50-årsfesten jag varit på var på min kompis Mias kalas, då presenten var att vi alla arbetade i hennes trädgård. Så mycket roligare att få bidra i en god gemenskap än att konsumera en onödig pryl. Det tar bort oväsentligheter som hur vi ska klä oss , vad vi ska köpa för present,  funderingar över vilken främling  vi ska få till bordet och vad vi ska prata om, allt blir så mycket mer naturligt.

När jag bodde och arbetade på kursgården Ängsbacka kallade vi volontärsarbetet för ”working meditation”. Det är ett annat sätt att förhålla sig till sysslor, ett förhållningssätt som gör att arbete kan kännas meningsfulla på ett annat sätt än att bara få jobbet gjort, som innefattar både mindfulness och sann arbetsglädje.

Sedan tänker jag att arbetskollektiv inte bara är för oss med hus och gård utan en lite annan form av arbetskollektiv funkar för er med lägenhet också. Måla, tapetsera, sy vimplar och gardiner, putsa föster, vaxa bordsskivor, plantera om krukväxter, sätt möbeltassar, montera saker, vaxa bordsskivor, polera golv, snickra smarta lösningar, plantera i blomlådor…umgås, ät gott och dela på att-göra-listorna.

 

IMG_4027

Potatisland och trädgårdskomposter vänds och pallkragar och vinbärsbuskar flyttas.

IMG_4068

Köksbänkar fräschas upp med lackfräs slipmaskin, kokt linolja och linoljevax.

ved
Efter trädfällning fyller Aska vedboden..

Jag vill avsluta med att dela med mig av receptet på de vrålgoda rawfoodbollarna med apelsinsmak som blev uppskattade bland både små, stora och dem som inte annars är så värst förtjusta i rawfoodbollar.

IMG_4019

RAWFOODBOLLAR MED APELSIN

Ca 25 bollar (i köttbullestorlek)

15 dadlar
5 aprikoser
5 dl cashewnötter
2 dl valnötter
2 msk starkt kaffe
3 msk kokosolja
Rivet skal av apelsin 1 tsk
Pressad apelsin 1 msk
3 msk kakao
1/5 tsk kanel

Kör först nötterna i mixer tillsätt sedan resten av ingredienserna och rulla till sist i kokos.

Nu laddar jag för helgens ”workning meditation” i grannbyn!