Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Dagens inlägg är framförallt en inspiration från mina praktiska förberedelser med ulliga och gulliga förtecken inför bebis anländande men det är också en liten återblick på några andra av mina senaste roliga projekt, eftersom det var ett tag sen vi hade chansen att hänga ihop här… 

…för sedan i våras har projekten avlöst varandra. Jag är nog en ”projektmänniska” trots allt. Jag gillar att ha fullt fokus och gå all-in, vara med i hela processen, vara total i nuet  och göra ett ordentligt avslut för att röra mig vidare mot nästa projekt. Kanske känner du igen dig? Vårens stora projekt var våra dagar med ARBETSKOLLEKTIVET fyra familjer som hjälps åt på varandras gårdar i härlig gemenskap. Istället för att stå fyra dagar och kämpa i sin egen trädgård så får vi möjlighet att umgås, dela erfarenheter, fylla i varandras kunskapsluckor, inspirera, inspireras och äta varandras goda mat. Det var andra året och blev en hit precis som i fjol. Är du nyfiken upplägget läs mer HÄR.

IMG_8577

DSC_0170

IMG_8556

Sommarens stora projekt var MUSIKFEST(IVAL) på vår egen gård ”Musikfest i Prästgårdsladan”. I år var tredje året och den overkliga magin vi skapar tillsammans både i bygget inför och under de två festdagarna är obeskrivlig och värt allt jobb. Vår gård förvandlas till en festivalplats och ladan till konsertlokal. Musikfesten är på många vis ett återbruksprojekt där det byggs dass och bar/café av skänkt gammalt virke, sys vimplar och drömfångare av retro/loppistyger. Det är dessutom en härlig tillsammansaktivtet där många på byn kommer ihop för en gemensam sak, ”volontärar”, säljer, musicerar och på olika sätt bidrar för att skapa tillsammans. Nytt för i år var att vi också hade öppet på dagen under lördagen med loppis, fik, hennatatueringar, reggea-DJ, frisering och om vädret tillåtit hade vi även haft både prova-på-cirkus och boxning. Vi fick två nya fina dass och gården fylldes av paviljonger dekorerade med vimplar, tyger och drömfångare, musiken som strömmade från den vackert smyckade utomhusscen, lokala mataktörer som serverade grillade paniinis och wraps med helstekt lamm intill lägerelden. Vi hade 300 anmälda/medlemmar till Prästgårdsladan musikörening och festen var fullbokad redan på onsdagen. Festen bjöd ett utbud fantastiska högklassiga jämtländska band två kvällar i rad, open stage och häftig eldshow på lördagkvällen. Festligheterna hann bara sluta så var min hjärna igång med visioner för nästa års fest(ival). Läs om förra årets Musikfest HÄR.

DSC_0660

DSC_0711

IMG_9466.JPG

Artistbilder: Kristoffer Bång. Några av de medverkande artisterna/banden, Cujo is a Cat, KAPE, Hummbuggers, P- Danjelsa.

Några veckor på högtryck som jag överlevde och njöt av trots att jag i år gick med magen i vädret.

Nu har jag precis avslutat projekt ”BARNENS NYA RUM”. I väntan på vild sparkande lillasyster behövde vi skapa lite nya förutsättningar för storasyskonet. Meja 5,5 har sovit med oss under alla år och det gör hon fortfarande förutom någon natt då och då i barnsängen. Jag är verkligen för samsovning. Det kändes som ett roligt projekt att ge henne ett nytt ”stortjejrum” intill vårt, där hon kan pyssla och sova i fred och lätt komma in till oss om hon vill.

fullsizeoutput_4355fullsizeoutput_4350

fullsizeoutput_434c

fullsizeoutput_4357

Jakob 13-åringen fick släppa sitt rum till Mejsan och flytta upp till övervåningen där han kan rå sig själv, ha möjlighet att hänga med kompisar utan att småsystrar som stör. Båda verkar trivas.

fullsizeoutput_435b

fullsizeoutput_435a

Projektet krävde endast några få inköp (posters, sänghimmel och förvaringsboxar) och resten löste vi med vad vi redan hade i huset och i ladan, lite secondhandgåvor/inköp, + lite åkerbrukade lösningar. Jag är för att hitta lösningar som inte kräver nykonsumtion och renoveringar och jag tror att vi behöver ställa oss frågan oftare om vi verkligen behöver blåsa ut och börja om. När vi flyttade hit hade jag idéer om att tapetsera om i vissa rum, nu har jag inställningen: ”varför göra om något som fungerar”och matchar och gör fint mot de tapeter och golv som är istället.

Trots att lillasyster har tre månader kvar innan anländandet till planeten jorden så är jag nästan klar med det praktiska projektet BEBISFIX. Jag helt färdig med alla inköp och i färd med att avsluta de sista projekten som jag ska göra själv; bivaxdukar som kiss-skydd, sy sköt(bords)väska och koka ringblomssalva med skörd från den egna rabatten. Jag vill ha det praktiska klart i god tid så att jag kan fokusera på att förbereda mig inför maratonloppet (förlossningen),

I veckan gjorde jag klart lillans sovbädd som består av ett återbrukat och ullfyllt ärvt babynest, hemsydd ullkudde, kissydd i tovad ull och klippan ullfilt med hemmasydda lakan. På bilden sys även ett andningslarm som man fäster i blöjkanten hos bebis när hon/han sover. Det gör också att vi som föräldrar kan slappna av och sova tryggt om natten.

fullsizeoutput_4349

Det var sex år sedan jag var gravid senast och det har hänt en del under de åren. Jag har blivit mer medveten i mina val av material, i mitt konsumerande och min kunskap i att giftminimera.

Handeln vill gärna få oss att tro att vi måste ha en massa saker för att kunna ta emot en bebis. Det jag lärt mig är att vi klarar oss på mindre än vi tror och att vissa saker använder vi sparsamt, över kort tid eller inte alls. Trots att vi bor i ett stort hus med många rum så är en inredd barnkammare med skötbord, babywipes, blöjhink och spjälsäng inte aktuellt här. Badat har Meja gjort i en jättekastrull men diskhon funkar ju också bra. Babywipes är en suverän lösning för att ta bort fläckar på kläder och funkar prima att städa spisen med (även om jag inte gör det men) vilket betyder att de inte är så lämpliga för känslig spädbarnshud.

Behov av nappflaska och barnmatsburkar har inte heller funnits här och är inget jag tänker köpa i om inte behov uppstår. Meja ammades till hon var 2,5 år och har fått grönsakspuréer istället för pulvergröt och puréade rätter innan hon fick tänder började äta som oss.öä

Det vi inte använt alls är spjälsäng och det jag använt sparsamt skötbord och vagn. Sådant jag väljer bort denna gång är syntetiska material som fleece, polyester, plasttryck på kläder och vanliga engångsblöjor.

Vi har köpt vagn billigt av en en väninna och har lagt en större slant på en fin bärsjal i merino från ”Sjala”, eftersom vi bar mycket mer än vi drog vagn sist. Vi har också satsat på en fin (men begagnad) voksiåkpåse i ull och fint fårskinn.

Jag tog mig en funderare vad jag ville göra annorlunda denna gång och summan av kardemumman blev att låta de verkliga behoven styra och inte idéerna av man borde ha och att satsa på naturliga material framförallt i form av ull och silke. Varför jag väljer ull och silke är för att värme är viktigt för det lilla barnet. Bebisen behöver all sin energi till att växa och utvecklas. 

Jag kommer också att välja tygblöjor denna gång. Det av olika anledningar, dels för att minska sopberget och även för att Meja hade problem med blöjeksem av de syntetiska engångsblöjorna, dessutom ska man slippa ryggbajs och barnen blir ofta blöjfria fortare. Tygblöjeanvändat är en djungel och det jag reagerar på när jag kastar mig i olika tygblöljeforum och bärsjalfroum (instakonton och facebookgruppen) är att många verkar bli högkonsumenter, nörda in sig på snygga prints, blir samlare och skapa ett beroende. Visst finns det kanonfina blöjor och vackra bärsjalar men själv känner jag att det ska fylla funktionen och det inte krävs flashiga variationer och näst intill fanatiskt nörderi. Då hamnar vi lätt i konsumtionshetsfällan ändå och då blir det varken ekomonimiskt eller ekologiskt hållbart. Den trenden ser jag även bland ”ullnördar”. Det fina med ull är ju att vi inte behöver så många plagg, den är smutsavisande, värmereglerande och fuktavstötande och det är några av anledingarna till varför jag satsar på några få men kvalitativa ullgrejer.

Jag har varit ute i god tid och först letat efter begagnade alternativ men efter att ha jagat länge har jag ändå unnat mig några nya ulliga inköp. Anledningen till några nyinköp har varit att jag antingen inte lyckat hitta det jag sökt second hand eller för att det faktiskt blivit billigare eller lika billigt att köpa nytt, ullplagg har en tendens att dra iväg i budgivningen till nyinköpspris eller nästintill. Att handla på Tradera har tyvärr resluterat i ett par köp där man tvättat med konventionella och starkt parfymerade tvätt- och sköljmedel istället för parfymfria ulltvättmedel och ett par saker har varit noppriga och ur passform. Jag kommer bli nogrannare med att undersöka hur de är tvättade och plaggens skick. Jag är dock väldigt nöjd med de allra flesta av mina köp och vill tipsa om var jag gjort mina fynd.

fullsizeoutput_4348

TRADERA: Silkesmössa Engel, ullsockor, hemstickad merinoullsmössa, ullset från Dilling, ulldräkt.

fullsizeoutput_4343

BLOCKET: Silkesmössa Solius, Voksi åkpåse.

fullsizeoutput_433e

MINIMUNDUS:  Ullfleeceoverall (blott 435:-)  (mycket prisvärt och fin/praktisk modell, perfekt när en bär), amningsinlägg i ull.

fullsizeoutput_4344

ECO & FAIR: Silkesmössa Ruskovilla, 2 par obehandlade ullsockor.

fullsizeoutput_4345

SPORTAMORE OUTLET (snälla priser): Joha bodys och byxor i ull/silke och ull/bambu (de randiga). .

IMG_9336

SJALA:
Ulltrikå sjal i Merinoull (på väg ur sortimentet så skynda fynda, alla dessa begagnade jag sett ligger på nypris, säkert p ga att den är på väg bort)

DSC_0808

NÄVA ECOTEXTIL: Ullsilkesplagg, body och byxa

fullsizeoutput_4347

DILLING: Body och tights till 40% rabatt (men alltid prisvärt och fin passform om man föredrar raka modeller framför bylsiga).

fullsizeoutput_4338

SÖDERBAKEN GÅRD: Fårskinnsfäll.

fullsizeoutput_435e

ÅHLÈNS: Klippan babyfilt (238:- med 20% medlemsrabatt). Åhlens har en uppsjö av Klippanfiltar i olika storlekar, färger och mönster.

Det jag tänkt på gällande ull är att det inte är självklart att bebisen kommer att gilla att ha ull närmast kroppen även om det är mjuk och go merino eller babyull. Därför har jag framförallt satsat på ull/silke eller ull/bambu och jag kommer ha ett lakan vikt över sovfilten. Jag har också många begagnade bomullsplagg att varva med och mammas stickade kreationer som lager två ovanpå. Därför har jag hitills också valt bort ullskal på blöjor, efter det är svårt för ett spädbarn att tala om hur de upplever ullen. Meja hade en period runt treårsåldern då hon avskydde ull och vi var tvungna att värma kläderna på elementen innan hon gick med på att ta på sig dem.

fullsizeoutput_4360

Jag kan tipsa om att fynda ett babynest second hand eller som jag själv fick lyxen att ärva ett. Jag tog ut polyesterfyllningen och polyestermadrassen och fyllde med ull och som madrass två lager av ett draperi som jag köpt på röda korset och sedan tovat (kört på 90 grader i tvättmaskinen). Jag kommer även att ha ett lager tovad filt som kissskydd under lakan.

Ullfett (lanolin) och urin bildar nämligen tvål och vatten. En häftig men enkel kemi som naturen sköter så finurligt. Läs mer HÄR

fullsizeoutput_4342

fullsizeoutput_4340

I helgen fick jag hämta tillbaka min mammas hemmastickade plagg som både Meja och hennes yngre kusin använt. Det är en verklig lycka att ha en mormor som levererar sådana fina kreationer.

Det jag också investerat i är:

  • Tvättlappar (Imse vimse Apotea)
  • Basplagg i bomull (second hand)
  • Vagn med chassi (begagnat)
  • Babyskydd (begagnat och okrockat)
  • Tygblöjor och PUL-påsar (från bl a tygblöjegruppen på Facebook)
  • Andningslarm ”Snuza Hero”, (Tradera).
  • Gravidförsäkring (gratis anmäld i v 23)
  • babysitter ”Pluto” (Tradera)
  • naturgumminappar (Good for kids)
  • D-vit droppar Holitics (Apotea)
  • Funky box to go (behållare för hemmagjorda baby wipes, Baby land)

Många gravida eller nyblivna föräldrar verkar tycka att det är problematiskt hur de ska kommunicera till omgivningen hur de ska slippa oönskade gåvor i forma av mer eller mindre giftiga material. Ett hett tips är förstås att börja blogga;).  Jag har ganska lite av det problemet eftersom de flesta vet var jag står. Mina släktingar har frågat efter konkreta tips eller hört sig för om det är okej när de velat köpa något som de känt sig osäkra över.

Att göra en önskelista eller skicka ett brev inför bebisens anländande skulle inte kännas bekvämt för mig men jag vet de som gör så. Däremot inför kommande julaftnar och födelsedagar är det lättare att vara mer konkret. Säg bara som det är och krångla inte till det. Ge förslag på butiker eller precisa gåvor. Alla vill ge något som uppskattas och används. Det jag tycker att vi varit lite väl tillåtande kring här hemma är gosedjur. Det är lätt när man vid plastbantandet fokuserar det som verkligen ser ut och luktar som plast men även gosedjur är ofta tillverkade i syntetiska material med polyesterfyllning och det är ju också faktiskt också plast. Jag kommer försöka vara bättre på att kommunicera att vi helst önskar gosedjur i naturmaterial. Det finns en uppsjö av gulliga mjukisdjur i naturmaterial numera från bland annat Good for Kids.

Mitt hetaste tips för medveten shopping är att lista de verkliga behoven, vara ute i god tid när du fyller på, det tar längre tid att fylla upp second hand än att kliva in i en butik och nykonsumera. Jag ligger ofta flera storlekar i förväg till barnen, sorterat i kommande storlekslådor eller garderober.

Nu ska jag fokusera på göra gravidyoga, läsa ”Föda utan rädsla” och ta ställning till klurigheter som moderkakskapslar, k-vitaminspruta, sen avnavling, om att föda eller åtminstone förverka i vatten och om när det kan vara läge för första vaccinationen (ja, jag har valt att vaccinera av olika anledningar som kräver ett ett helt eget inlägg). Jag tycker även att det är intressant med EC (blöjfri bebis) och Baby led Weaning (matintroduktion på barnnens villkor).

 

TIPS PÅ PASSANDE FACEBOOKGRUPPER:

Ullförmedlingen

Ylle och silke

Tygblöjor

Tygblöjor köp och sälj

Bärsjalar och bärselar köp och sälj

Nära föräldraskap

Sen avnavling – barnets födslorätt

Eko köp- och sälj

Ekoteket

Giftfria barn

Plastbanta

Ekomodern

BLW Baby Led Weaning

Kommentera gärna dina funderingar och reflektioner kring detta inlägg. Hoppas du funnit inspiration eller igenkännande och att även du som inte väntar eller har bebis fått finna några ulliga tips eller fått tid för reflektion!

Inlägg om vägen till denna bebis, tidigare missöden och inspirerande succéfaktorer är på ingång.