Etiketter

, , ,

Vi står inför den kommande vintern med risk för spruckna läppar, torra händer och fötter och frostbitna kinder. Det blir extra tydligt här i Jämtland med mycket utomhusvistelse och ofta i kallare grader. 

Vår familj står också för en vinter med nyfödd bebis och många blöjbyten. Vi har visserligen valt tygblöjor denna gång av olika anledningar och en av dem är att slippa eller minimera blöjeksem…

fullsizeoutput_4375

Dagens inlägg bjuder på hemmakok av tre ringblomskrämer, gjorda på oljeutdrag av ringblommor från det egna landet och bivax. En superenkel  snabbtillverkad ringblomskräm på två ingredienser som är en riktig allroundcreme och som jag aldrig vill vara utan. En eksemsalva med antiseptisk zinkoxid och ett fluffigt bodybutter med sheasmör, kokosolja och lugnande lavendel. Jag tillsätter även E-vitamin främst för hållbarhetens skull.

Min pappa teamade med mig i köket och vi hjälptes åt att tillverka dessa höjdare medan mamma satt i kökssoffan och stickade blöjbyxor.

IMG_5979

RINGBLOMMA 

Oljeutdrag på ringblomma även kallad Calendula har ett långt och gediget rykte som hudläkande medel och används ensam som sådant eller blandad i olika krämer och framför allt i ringblomssalva.

Ringblommans goda egenskaper:

– kramplösande

– antiseptisk och antiinflammatorisk

– svampdödande

– läkande

– fuktgivande

– lugnande

– blodstillande

– lätt sammandragande

Kan användas vid:

– hudsprickor som nariga händer, såriga bröstvårtor, röda bebisstjärtar, svårläkta och kroniska sår som liggsår och bensår utan ärrbildning.

– åderbråck (stärkes kapilärväggarna).

– läkning av benbrott.

– effektiv mot brännskador och frostskador.

– effektiv mot psoriasis och torra, kliande eksem.

– varbölder, bulor och blåmärken, då den anses avsvällande.

– hemorrojder.

Jag hänger ringblommor i knippen och låter de torka. Sedan låter jag de torkade ringblommor dra i ekologisk kallpressad rapsolja i minst tre veckor.

För dig som inte har egna ringblommor i landet så finns det torkade ringblommor att köpa på bl a Organic Makers klicka HÄR.

Eller om du föredrar färdig ringblomsolja klicka HÄR.

fullsizeoutput_4383

Ringblomsoljan (med lite e-vitamin i) kommer jag även använda på fuktade tvättläppar i tyg vid blöjbyten istället för babywipes.

ZINKOXID

Zinkoxid är ett matt vitt pigment i form av ett pulver. Jag har tidigare använt zinkoxid i min hemkokta och fenomenala fluffiga solkräm (recept HÄR), där zinkoxiden fungerar som ett mekaniskt solskydd. Det är känt för sina skyddande och antiseptiska egenskaper och har en lång tradition av att användas i salvor vid irriterad hud, särskilt i produkter vid blöjeksem.

IMG_0767

Zinkoxid är antibakteriell och förhindrar tillväxt av bakterier på huden. Den kan därför även användas i en kräm vid punktbehandling av exempelvis acne och munsår.  Jag köper zinkoxid från Devaz, den är 100% ren, kosmetisk kvalité och utan nanopartiklar.

Många zinksalvor innehåller förutom zink, inga hudvårdande ingredienser, utan ofta mineraloljor som petrolatum och paraffin. Att göra egen zinksalva på detta sätt ger en helt ren produkt.

Jag köper zinkoxid från Devaz klicka HÄR.

BIVAX

Bivaxproduceras i bikupan av arbetstagande bin. Det är i binas vaxkörtlar som vaxet framställs. För att bina skall kunna producera vax krävs mycket energi. Bina behöver cirka åtta kilo honung för att producera ett kilo vax.

fullsizeoutput_4378

Ekologiskt bivax har många användningsområden. Till ekologiska salvor, cerat och balms ger det både fasthet och fungerar fuktighetsbevarande med en skönt skyddande känsla för huden. Utöver att bivax används som konsistensgivare till hudvårdsprodukter har det även en svag emulgerande verkan (vaxet binder vatten med olja).

För att bivaxet skall få kallas ekologiskt får det inte användas bekämpningsmedel och liknande kemikalier på mark inom 3 mil från bikupan, ungefär biets naturliga flygradie. Det är viktigt att bivaxet är ekologiskt eftersom fettlösliga bekämpningsmedel annars kan ansamlas i bivaxet.

Bivax och honung (som också brukar kallas naturens egen antibiotika) har visat sig vara en effektiv behandling mot olika hudåkommor som eksem, blöjeksem, hudsvamp, psoriasis, acne och hemorojder. Läs mer HÄR om allt du kan göra med honung för din hud.

Alltså samverkar just bivax, ringblomma och zinkoxid mycket väl då de alla tre är effektiva för liknande åkommor.

Mitt nästa projekt och kanske det sista i mitt boande för bebis  blir att tillverka bivaxdukar som kisskydd på skötbädd och babnest. Bivaxdukar kan även användas istället för plastpåsar och platsfolie. Läs mer HÄR.

Jag köper bivax från Devaz. 

 

UTRUSTNING

Jag brukar plocka fram allt jag kan tänkas behöva innan jag ”kör igång”, det var något jag lärde mig när jag i 20-årsåldern gick hushållsskola. Förutom alla ingredienser behöver du även, kastrull, lämplig bytta som kan vila på kastrullens kanter vid vattenbad, slickepott, våg (alternativt köksmått), köksmått, stektermometer och elvisp och högre värmetålig bunke (till kroppssmöret).

fullsizeoutput_437a

Så förstås burkar att tappa upp krämen i. Jag har sparat några burkar från tidigare kräm och deo och små marmeladburkar men vill man köpa mörka glasburkar så finns det på Organic Makers, klicka HÄR.

RECEPT PÅ BIVAX- OCH RINGBLOMSKRÄM

  • 30 g bivax
  • 70 g ringblomsolja
  • 2 ml (eller 2 kryddmått)
  • E-vitamin (minskar risken för härskning)

fullsizeoutput_4376

 

Gör så här:

  1. Mät upp bivax och ringblomsolja i ett värmetåligt kärl på våg.
  2. Smält bivax tillsammans med ringblomsolja- och i vattenbad på spisen.

fullsizeoutput_437b

fullsizeoutput_437c

3. När bivaxet helt har smält, tar du kärlet ur kastrullen. Avkyl under omrörning., du kan påskynda processen genom att röra i kallt vattenbad. Krämen stelnar snabbt.

4. Tillsätt e-vitamin vid 37 grader.

5.  Fyll upp i rena burkar.

fullsizeoutput_437d

RECEPT ZINKSALVA

fullsizeoutput_4377

  1. Mät upp zinkoxiden i en värmetålig behållare som du ställer på vågen.
  2. Tillsätt lite av oljan och rör ihop till en jämn smet.
  3. Tillsätt resten av oljan efterhand. Detta gör man för att pulvret ska lösa sig ordentligt i oljan så att salvan inte blir grynig.
  4. Tillsätt bivaxet
  5. Smält samman blandningen under omrörning över ett vattenbad.
  6. När bivaxet helt har smält, tar du kärlet ur kastrullen. Avkyl under omrörning., du kan påskynda processen genom att röra i kallt vattenbad. Krämen stelnar snabbt.
  7. Tillsätt e-vitamin vid 37 grader.
  8. Ge salvan en sista omrörning när den nått rumstemperatur och fyll upp i en väl rengjorda glasburkar. Pappa valde att spritsa krämen för att fylla hela burken.

fullsizeoutput_4380

 

RECEPT FLUFFIGT KROPPSSMÖR

▪3 msk/45 g sheasmör (köp HÄR)

▪1 msk/15 g kokosolja

▪2 msk/30 g ringblomsolja

▪1 tsk e-vitamin

▪2 droppar eterisk olja av lavendel (lugnande och som inte är skadlig för vattenlevande organismer, till skillnad från vissa andra eteriska oljor).

▪ca 2,5 msk arrowrot för att göra krämen mindre fet och mindre rinnig.

fullsizeoutput_4379

fullsizeoutput_437f

  1. Mät upp/väg sheasmör och kokosolja i en högre värmetålig bunke (som du ska kunna vispa i)
  2. Värm i vattenbad tills de smälter. Låt svalna (gärna i kylskåp).
  3. Tillsätt e-vitamin, arrowrot  vid 37 grader och eterisk lavendelolja när det svalnat.
  4. Vispa ner ringblomsolja med elvisp under det att den svalnar (med fördel i kallt vattenbad) tills krämen får konsistensen som liknar vispad grädde. Det tar en stund, ca 10 min.
  5. Fyll upp på burk.
  6. Ställ i kylskåp så den bli helt kall.

fullsizeoutput_4381

fullsizeoutput_4382

 

Krämerna mår bra att stå i kylen. Jag lade små burkar i skötväskan och lät resten stå i kylen.

Fördelen med att koka själv, förutom om du som jag tycker att det är ett kul helgsyssel, är förstås att du vet exakt vad krämerna innehåller och att det känns magiskt att smörja med något som man lagt tid och själ på.

Hoppas du känner inspiration till att använda en alldeles ren calendulakräm utan skadliga kemikalier och om du inte orkar eller känner lust att koka själv så rekommenderar jag varmt DENNA FRÅN DEVAZ.