Etiketter

, , ,

IMG_5648

Jag har fått en ny kärlek – Jojobaolja. Jag har länge varit nyfiken på den och har hört många rekommendera jojoba som ansiktsolja. Jag har under en tid använt en blandning av Aloe Vera gelé och kokosolja men jag tror huden mår bra av att byta produkt ibland. Kokosolja kan täppa till porerna eller upplevas för fet om man tar för mycket. Därför har jag varit noga med att alltid blanda den med Aloe Vera för att tillsätta fukt. Jag har även ”dammsugit” porerna med honung då och då. I samband med vårdetoxen jag nyligen genomgått skedde en utrensning genom huden och jag fick en del finnar. Redan efter första användningen av jojobaoljan märkte jag skillnad. Det kan låta märkligt att använda olja på fet hy men fett löser fett.

Jojobaoljan är väldigt lik vår egna olja som produceras naturligt från talgen som ger den härliga lystern till vår hy. Jojobaoljan balanserar talgproduktionen vilket betyder att den hjälper både vid underproduktion, torr och lättirriterad hy, även vid överproduktion, fet hy med acne.

Ibland beskrivs hud som är fet som oren. Fet hy och oren hy behöver inte vara samma sak men fet hy har större porer och fler svett och talgkörtlar. Talgkörtlarna producerar överskott av fett, som kan täppa till porerna och drar till sig damm och smuts och så bildas pormaskar eller inflammeras då finnar uppstår. ”Oren” hy kan bero på olika saker. Det kan vara hormonella förändringar som uppstår i tonåren eller vid gravididitet. Det kan bero på stress, dåligt med sömn eller ett försvar då man använt uttorkande produkter som gör att huden börjar ”panikproducera” mer talg. Många ansiktskrämer som finns på marknaden innehåller dessutom mineraloljor som täpper till porerna.

Jag har blandhy vilket är den vanligaste med fetare hy i t-zonen (panna, näsa, haka) men ju äldre jag blir desto minde porer får jag och testo torrare blir huden. De som har fetare hy och som ung lider av acne får belöningen som äldre eftersom en fetare hy åldras mindre, får färre rynkor.

IMG_5649

TIPS FÖR FET ELLER ”OREN” HY

1) Tvätta ansiktet med Aleppotvål (syrisk lagrad olivtvål med lagerbladsolja) som är antibakteriell och svampdödande men smörj alltid efteråt då den kan upplevas uttorkande.
2) Skrubba 2 ggr/ veckan med honung + salt.
3) Gör en lermask (exempelvis Eilas på bilden), äggvitemask eller kanelmask en gång per vecka.
4) Badda med ansiktsvatten gjord av äppelcidervinäger (1 del vinäger + 3 delar vatten).
Smörj med läkande och återfuktande Aloe Vera & balanserande jojobaolja.

Har du torr hy eller blandhy så byt ut tvätt och ansiktsvatten mot rosenvatten. Torr hy mår bättre av äggula istället för äggvita och lermasken kan upplevas uttorkande.

