Etiketter

Nu var det ett tag sedan jag publicerade någon artikel under kategorin ekologisk skönhet. Idag ska jag dela en solskenshistoria som handlar om en förvandling av problemhy.

IMG_7819

Jag är en storälskare av mineralsmink och sedan jag började med Back to earth´s svensktillverkade produkter är jag såld på riktigt. Jag skriver endast om produkter som jag verkligen kan stå för. Dessa tillhör dem. Det var sju år sedan jag gick över från flytande foundation till mineralpuder och det som var hetast på marknaden då var ID bare minerals.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om att hitta rätt i mineralsminksdjungeln.
Där skriver jag om hur ID liksom många andra mineralpuder innehåller Bismuth Oxychloride. Bismuth är ett pigment som gör mineralsminket glansigt och skimrande på huden. Det gör också att pudret sitter längre. Det är en utfyllnad som är billigt och väger mycket, produkten blir utblandad och det krävs mindre av de dyra och bra ingredienserna. Bismuth eller vismutoxidklorid som det heter på svenska har en tendens att klia när ansiktet blir varmt. Det skapar också irritation i huden för många användare. Många mineralpuder innehåller även nanopartiklar som på senare tid uppmärksammats så de misstänks kunna tränga in i huden och till och med orsaka cancer.

Jag blir lite smått provocerad av att en produkt ledande på marknaden med utfyllnad ska vara så mycket dyrare än en ren produkt. Butikspris för 8 mg av Bare Minerals brukar vara 450:- alltså 56:-/mg. Back to earth, svensk tillverkat helt naturligt, utan utan utfyllnad med bismouth och nanopartiklar kostar 179 :-, alltså 36 :-/mg

Mitt val blir enkelt.

Mineralsmink är känt för att läka huden och i somras fick jag se några mirakulösa bilder med ett brev som jag fått lov att publicera. Hanna skriver:

”Alltså BACK TO EARTH är magiskt på något sätt!
Jag har inte använt det under hela sommaren för det varit sommar, ah men du vet man badar och jobbar typ varje dag, det är det enda man gör, så jag har inte orkat brytt mig. Tidigare använde jag Back to Earth sminket varje dag MEN sedan jag tog ett uppehåll har min hy blivit så mycket sämre verkligen. Utslag i hela pannan, kinderna, det har blossat upp röda
svullna märken lite här och där och ingen, varken läkare eller hudterapeuter förstår vad det är.

IMG_7413

Så här illa såg det ut igår, (uppe till vänster) jag ville bara gråta. Jag hade varit i solen hela dagen och mitt ansikte blev totalt förstört…det här kändes fruktansvärt och samma kväll skulle jag på återträff med gamla klasskompisar. Så det var ju bara att dra fram sminket och jag tänkte faktiskt att inget smink i hela världen någonsin skulle kunna täcka det här
hemska. MEN…… Titta på den här bilden och bli helt stum ( upp till höger). Min hy är så perfekt så att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Efter en sminkning med endast Back to Earth-grejer i ansiktet. Det här är bara galet…
Är detta ens möjligt liksom? Att det är samma dag och samma människa är svårt att förstå. Jag kunde åka iväg på festen utan att skämmas ihjäl och behöva förklara för alla att jag inte typ hade någon sjukdom i ansiktet. På bilden har jag använt mineral veil, concealer och foundation!

På morgonen gick jag direkt till spegeln för att se mitt knallröda ansikte, men till min förvåning var mitt ansikte SÅÅ mycket lugnare och bättre verkligen (bild nere vänster). Detta fantastiska smink måste gjort något med mitt ansikte. Nu vill jag aldrig sluta sminka mig! Men aldrig med något annat än Back to Earth!”

Jag känner själv igen mig i att min egen hy faktiskt mår bättre då jag sminkar mig med mineralprodukter än om jag låter bli.
För dig som upplever din hy som oren eller ”problemig” så kan det ha med inre obalanser att göra, som stress & hormonförändringar. På bloggen nattstad kan du läsa om vilka partier i ansiktet som representerar vilka åkommor. Hormonförändringar och stress brukar framförallt ge blämmor/finnar runt käklinjen. Att göra en detox eller se över din livsstil kan hjälpa.

En välanpassad hudvårdsrutin kan också dämpa problemen. HÄR kan du läsa mitt inlägg om den bästa hudvårdsrutinen för ”oren” hy enligt no poo med aleoppotvål, honungspeeling, hemmagjorda masker, äppelcidervinäger, aloe vera och och jojobaolja.

Viktigast för mig efter basen är rouge och ögonbryn. Rouge får mig att känna mig fräsch och brynen ramar in ögat.
De här hösten har jag använt de nya rouget från Back to earth, färgen heter blossom och är en härlig höstfärg. Jag har även använt deras flytande eyeliner i pulverform för att fylla i och forma ögonbrynen. Karin på Back to earth gav mig detta tipset. Färgen är en kall brun färg, heter brown och sitter som berget! Jag lägger det torrt med en tunn pensel. Om du vill lära dig mer om hur man plockar ögonbryn klicka HÄR.

IMG_7398

Vill du använda produkten som eyeliner, för att förstärka fransarna, så skakar du ut lite pulver i locket, doppar penseln i vatten, rör till en eyelinersmet drar av lite överflöd på handen och målar. Lyft ögonlocket uppåt för att komma nära fransraden (dra inte utåt då blir det en överraskning var linjen hamnar). Lämna locket öppet efter så det får torka och så det inte blir fuktigt i burken sen.
Eyelinern passar även till sotning.

IMG_7400

Vad det gäller applicering av rouge så kan du anpassa rouget efter din ansiktsform. Har du ett rundare ansikte kan du lägga rouget i en långsmal form och har du ett ovalt ansikte passar det med runda äppelkinder. Oavsett hur du lägger rouget så finns det några tumregler: applicera två fingrar från ögat, två fingrar från munnen och inom örats över- och underkant. Rouget skall framförallt hamna på kindbenet. Shading däremot kan man lägga som en skugga under vissa partier som käkben och kindben för att framhöva men det är en annan ”kurs” som går i brunare toner och som är lite mer komplicerad. Pass upp med bruna toner, det kan lätt se lite smutsigt ut, rouge tycker jag ska gå i rödare nyanser, som jag brukar säga, ”för vem rodnar i brunt”?