Etiketter

, , , , , , , , , , , , , ,

DSC_0066

Adventstider och i år tjuvstartade jag pyntandet en vecka tidigare utfall att bebis skulle komma tidigt, så skönt med ett ordnat hem då.

Nu hänger alla röda dukar, gardiner och tygservetter strykta på trappräcket (redo att ta fram närmare julafton). Julklappar inhandlade och inslagna, lussebullarna i frysen, igår fick vi både gå på julmarknad och göra ett annorlunda pepparkaksbygge och min man har spanat in vilken av granarna på gården som ska få flytta in i år. Jag anar nämligen hur det blir sedan då vi fastnar i bebisbubblan, vi förlorade tid och rum, åt på konstiga grejer på märkliga tider och glömde alldeles bort ordningen i hemmet när Meja kom. Varje julsysslig dag känns som bonus, även om jag inte egentligen känner att jag vill eller behöver så många fler bonusdagar nu…

Om tillverkning av julgodis eller trillande av älgköttbullar hinns med så gör det annars blir det jul ändå. Saken är den att allt vi gjort för att skapa jul har bara kommit ur lust och inte ur tankar om vad vi borde eller skulle. Läste någonstans för många år sedan att ”effektivitet och kreativitet kan endast kombineras genom lust och inte genom press” och det kom att bli en av mina sanningar.

I år blir julen enkel, bara den lilla familjen (och troligtvis en något större baluns på nyår istället). Vi kommer endast välja de absoluta julbordsfavoriterna. Meja tycker det är tråkigt att inte släkten blir här. Vi brukar annars köpa få men bra klappar till henne eftersom det ändå blir ett överflöd när hon får från alla andra. I år blir det några fler paket, så det ska kännas lite roligare och prassligare när det bara är vi men de är förstås fortfarande valda med omsorg.

Dagens inlägg handlar om hur jag ser på allt som upptar oss i adventstider. Några smarriga mindre sockerbombade gotterecept, julklappstips, finurligt julpynt och kanske framförallt hur vi kan minimera julstressen! 

Jag tycker att december ska handla om att gå ner i varv, mysa extra, umgås och göra det vi mår bra av med dem vi tycker om, i ljus, gemenskap och fridfullhet.

För många kan det bli precis tvärtom en månad fylld av krav, projekt som ska avslutas fast man är egentligen vill gå ide. Almanackan blir proppfull av aktiviteter, julfester, marknader, konserter, julkappsshopping, julbak, glöggfester, dyra storhandlingar och shopping av festliga kläder tills allt står en upp i halsen och kontot går på minus. Det fanns en tid i mitt liv då jag också förknippade decembermånad med krav, stress och ångest, hög konsumtion, glittriga klänningar, höga förväntningar och längtan efter något ouppnåeligt. Det är en sådan befrielse att förhålla sig annorlunda nu. Vi kan skapa fantastisk stämning i all enkelhet. Sänka ribban och bara på något vis känna att det är stort att vara nöjd med det lilla, trolla med knäna och njuta av det smakfulla och måttfulla så mycket mer.

IMG_9853

I tidningen WWF-eko är det ett reportage ute nu om mig och min måttfulla jul.

Ni som hängt här ett tag vet att jag har måttfullhet som motto och det är min ständiga påminnelse eftersom jag i grunden är en all-in-personlighet som sällan lämnar saker åt slumpen men då är det extra viktigt att medvetet välja sitt fokus tänker jag och gå all-in för det.

KALENDRAR & KLAPPAR

Vi har lyckats undvika chokladkalendrar och paketkalendrar. Jag kan inte riktigt försvara varken dagligt godisätande eller att konsumera på det sättet som en paketkalender kräver. Däremot har mina föräldrar köpt Pixikalendrar till Meja och hennes kusin, med små pixiböcker, de senaste åren. Meja öppnar luckan på morgonen och på kvällen läser min man boken, sedan lägger jag mig en stund hos henne och lyssnar på meditationsmusik tills hon slocknar. (Det är vår nya framgångsrika nattningsrutin och hon har precis börjat sova i egen säng inför lillasysters anländande) .

DSC_0197

Julklappar handlar vi sedan flera år endast till barnen, förutom att Meja brukar få ge fotoalmanackor till släktingarna. Det händer att min man och jag köper något vi behöver till hemmet.

DSC_0194

När det gäller julklappar tycker jag det blir lurigare ju äldre barnen blir. De blir mer och mer medvetna om det kommersiella utbudet och vad kamraterna har.

Jag personligen har svårt för kommersiella saker och har därför valt att t ex aldrig handla kläder med disneyfigurer på. Jag ogillar säljande reklam eller att handeln ska bestämma vad mina barn ska leka med. Samtidigt vill jag inte att barnen ska önska saker år efter år som de aldrig får och känna sig exkluderade.

Varken jag eller min man är intresserad av tv-spel och har säker mycket fördomar kring det. Vi lyckades vänta så länge som till att pojken var 12 innan vi köpte ett Ps4 för vi förstod hur viktigt det var för honom, att han såg sig som en ”game-er” och när jag hör hans brittiska engelska när han spelar med jämnåriga killar över nätet i England så kan jag till och med se andra poänger med det hela…

Jag tror vi behöver släppa våra idéer ibland och samtidigt sätta tydliga gränser för vad som är okej. Vissa spel kommer inte vi att tillåta här hemma. Annars har vår 13 -åring  i flera år önskat sig framförallt pengar och för det köper han bland annat hockeyutrustning.

DSC_0170

Det går sannerligen ingen nöd på min dotter heller och hon har unika leksaker som säkert många av hennes vänner kan uppleva som extra spännande.  Kanske framförallt de som hennes mormor och morfar tillverkat. Förra året bestämde vi oss för att ”okeja” Lottiedockan som ett jättebra komplement till Barbie. Hon tycker dessutom att Lottiedockorna är finare och tar med dem till sina ”Barbiekompisar”. Lottie är lite kortare än Barbie men ska ju också föreställe en 9-årig flicka i proportionerna så hon kallar Lottie för Barbies barn. Läs mer om Lottie i slutet på förra årets julinlägg HÄR.

Att utsätta våra barn för hormonstörande och cancerogena ämnen kommer jag aldrig tycka är försvarbart, jag ser det som vårt ”förbannade ansvar” att se till och lära våra barn vad som är okej och inte MEN jag tycker att det finns andra värden i livet än att giftminimera också och jag försöker möta barnens önskningar på en nivå som känns okej. Jag kan förklara och stå för när jag väljer bort men kan även stå för mina val när jag väljer att ge vika för något. Jag tänker att det är de medvetna besluten som är viktigast och inte bara ”gå bananas” i konsumtionsdjungeln.

Jag tror framförallt på att fånga upp barnens intressen när vi konsumerar:

musik, sport, dans, kreativitet, legobyggen, husdjur etc och ge dem gåvor som kan få dem att utvecklas och inte bara samla leksaksberg.

Jag tycker det har varit svårt med det ekologiska utbudet eftersom leksakerna ofta varit lite tråkiga och helylle. Platta träfigurer och tygdockor med broderade munnar är sådant som vi vuxna gillar medan barnen oftast vill ha verklighetstrogna dinosaorier och bebisdockor. Jag tycker dock att det giftfria utbudet börjar bli något bättre nu.

NÅGRA JULKLAPPTIPS

DSC_0181

  1. Green rubber toys! Dessa djur och dinosarier är jättefina och verklighetstrogna. För er som letar alternativ till My little ponny så för hästarna fina. Inte så färgglada men fina.

DSC_01882) Pyssel, pyssel finns det gott om på de ekologiska butikerna och nu är vår nästan 6-åring riktigt i pysslartagen, vi finner henne ofta vid den gamla skolbänken målandes, klistrandes och ska därför få nytt pysselmaterial från Ekoleko och Skapa mer i år.

3) Lottie som ett alternativ till Barbie.

4) Sportutrustning av olika slag brukar oftast hamna under granen hos oss. Både nytt och begagnat.

5) Slajm ska tydligen ligga i topp på barns önskelistor. Kolla Saras Eviga alternativ till slajm HÄR.

fullsizeoutput_45d7

6) Bilar, bilbanor och fordon  finns det ett stort utbud av hos bland annat Lappland Ecostore.

7) Husdjur (om barnet är redo) med tillbehör. Om barnet är redo för att ta hand om ett husdjur tycker jag att det kan vara en fin present. Jag tycker det är bra om barn växer upp med djur. De lär sig att ta hand om och ta hänsyn.

8) Musikinstrument (om de har det intresset vill säga).

9) Egentillverkat. Jag brukar försöka gör något hemgjort om jag har tid. I år fick Mejas kusin hemsytt retrotäcke (av loppistyger), ullkudde och madrass till födelsedagspresent i November till sin nya retrovagn. Meja blev förstås lite avundsjuk så jag passade på att sy ett likadant till hennes dockvagga som nu inslaget sedan länge i väntan på att hamna under granen.

IMG_9668

10) Dockor: Meja tycker mycket om sina tygdockor men kanske är det för att hon ÄVEN har verklighetstrogna bebisdockor. Vill man köpa en fin Waldorfdocka så gör Linda M Sortebech ljuvliga dockor, kolla in instakontot Waldorfmum.

IMG_9826IMG_9827

Vill man hitta en medelväg och köpa en mycket verklighetstrogen plastdocka men som åtminstone är ftalaltfri, BPA-fri, bisfenolfri och parfymfri så gör spanska märket Llorens jättefina dockor, min mamma har köpt dem på Mariefreds leksaksaffär men de finns på flera nätsajter.

DSC_0178

11)  Till tonårstjejen med sminkintresse rekommenderar jag varmt presentkort eller produkter från Devaz och Back to Earth, 100% naturlig naturlig Parfym, märket 100BON från Kicks och hårprodukter från Master Organics. Ge henne chansen att hamna rätt från början.

12) När barnen önskar sig kommersiella leksaker som Paw Patrol, Blixten McQueen, Frost, Trolls och Dr Mc Stuffins så tycker jag att man kan möta det med att köpa Lego,  Duplopussel, pyssel, utklädningskläder, böcker  och öko-tex-märkta påslakan på temat. Man behöver ju inte köpa plastiga leksaker och kläder med plasttryck och falla för det kommersiella trycket. Jag startade en tråd i facebookgruppen ”giftfria barn” kring kommersiella önskelistor och fick flera av dessa tips där.

Lego och Duplo är gjort av ABS-plast (liksom Lottiedockan) och är den plasten som brukar få stanna i barnrummen när vi plastbantare går lös. Läs mer om varför Lego-plasten får grönt ljus HÄR.

Föredrar man ändå trä så finns DESSA trälegobitar äntligen på den svenska marknaden och de passar dessutom ihop med ”vanligt” lego.

Meja har önskat sig en Elsadocka i tyg och Elsa utklädningskläder. Jag hittade en virkad Elsadocka och frågade henne om hon tror att barn vill leka med en sådan, ”jag skulle älska en sådan, jag vill önska en” blev svaret och tipsade raskt mina föräldrar. Utklädningkläder hittar du lätt på tradera. Dockan hitter du HÄR.

LJUSEN

DSC_0202

Att ljusen hör julen till tycker nog de allra flesta och för oss som har kamin en brasa likaså.

Det vi bör känna till är dock att både ljusen och brasan avger farliga och cancerogena sotpartiklar och därför kan det vara klokt att elda med måtta.

Vi har använt mycket ljusslingor och batteriljuslyktor de senaste åren och bara tänt något enstaka levande ljus (och har då valt äkta stearin och ännu bättre vore förstås att välja bivaxljus istället).

Jag tycker man kommer långt gällande mysifaktorn me elljusstakar, adventsstjärnor, ljusslingor och batteriljus (även vettigt när det finns små kattsvansar i huset som kan  hamna i lågan och tutta på).

MINDRE SOCKERBOMBAT JULGOTTE

Jag har aldrig förstått grejen med att frossa bara för att det är jul, magsäcken blir ju inte större bara för att det är jul. Visst kan det vara gott med någon pralin eller två men att fullkomligt ösa på med bamseportioner och högt sockerintag är inte intressant för mig annars och därför inte heller på julen.

Här kommer några julgotterecept med en twist.

DSC_0535

Rawfoodbollar med juliga kryddor och apelsinsmak, kolla receptet längst ner i DETTA inlägg.

Underbar chokladtryffel på raw kakao och kokossocker, receptet HÄR.

DSC_0470

Saffranspannkaka, en matig lättgjord efterrätt eller kvällsfika som jag gjorde på ekologisk färdigköpt risgrynsgröt och med ekosylt. Jag utgick från DETTA recept.

IMG_7064

Glögg med tilltugg. Vi gör ofta äppelglögg på äppeljuice och glöggkryddor, inte alls lika sötsliskigt utan syrligt och gott. Mindre söta tilltugg kan vara fröknäcke med pepparkakskrydda o ädelostcreme, grönkålschips och dadlar inlindad i ekobacon.

IMG_6729

Repcept på fröknäcke hittar du HÄR. Tillsätt bara lite pepparkakskrydda och mandelmjöl. Grönkålschipsen tycker jag blir godast när du friterar dem i rapsolja (varmpressad). Det går väldans fort och sprätter rätt bra med olja med reslutatet blir fantastisk (jag låter de rinna av ordentligt för genom sil och sedan på hushållspapper på plåt). Ädelostkrämen består av creme fraiche eller smetana, rivet och urvridet päron, honung och förstås ädelost (farligt gott på fröknäcket). Klassiker baconinlindade dadlar får gå i ugnen i ca 15 min på 225 grader.

För dig som liksom jag gillar vegetariska inslag på julbordet kika in några fantastiskt goda recept HÄR. (varning för gott-chock på de friterade saffransrisbollarna med parmesan).

PYNTET

Jag har köpt det mesta av vårt julpynt på loppis eller tillverkat själv, som vi sedan tar fram från år till år. Det känns gediget och dessutom så lätt att fynda finheter på loppisar.

DSC_0132

Nytt för i år blev vår ”pepparkaksgardin” som Meja kallar de loppade pepparkaksformarna som fick sin plats i köksfönstret.

Igår gjorde vi även ett finurligt pepparkasbygge med inspiration från den fantastiskt pyssliga och kreativa bloggerskan Erika Kvarnlöf med bloggen  ”Hemma hos Kickan” . Vår variant bestående av egenknåpade husfasader (där vi först gjorde passande pappersmallar) glasyr, silverkulor och silkespapper och strösocker i loppade glasburkar med loppad duk.

IMG_9840

IMG_9850

IMG_9838

IMG_9847

IMG_9849

IMG_9843

Frågor om att välja julgran kommer alltid upp den här tiden på året. Vi hugger som sagt vår gran på egen mark. En vanlig svensk gran, odlad så nära som möjligt, är bästa valet för den som vill ha julgran. Med lite flyt kan man även få tag på en KRAV-märkt gran. Kungsgran är sämre än svensk gran eftersom man vid odlingen ofta använder bekämpningsmedel och dessutom kräver den transport från Danmark. ”Miljösämst är plastgranen, även om man använder den i många år. Den totala miljöpåverkan – när man räknar in produktion, transporter och mängden giftiga kemikalier vid nedbrytning och förbränning – blir störst med en plastgran” skriver Naturskyddsföreningen.

IMG_6934

Jag tycker den äkta granen känns mer gedigen och plastgranen hade inte riktigt platsat i vårt plastbantade hem. Jag har läst mig till att socker och magnesyl i julgransfoten inte har någon verkan och att hemligheten till en barrfri gran ligger i att bara vattna dagligen.

b

För den som inte gillar att vattna, är allergisk, eller har svårt att få plats med en gran så tycker jag denna tygbonad från Jotex  med ljusslinga bakom är både fyndig och fantastisk fin. Lätt att plocka fram från år till år.

Nu önskar jag oss alla en fridfull och stressfri fortsättning på december där vi bara gör det vi har lust och energi till och funderar över om vi kan göra skillnad för någon som behöver just denna jul.

Tack för att du tog dig tid att läsa!

/Ulrika 

(Klicka på rödmarkerade ord för att lära dig mer…

OBS! Jag står inte bakom annonser som ibland dyker upp på denna sida. Det är inte några jag samarbetar med. I dagsläget tjänar jag inga pengar på bloggen utan skriver för att jag har lust att inspirera mig själv och andra till ett mer lustfyllda och medvetna liv med hänsyn till moder jord, vårt framtida klimat, att giftminimera och skapa mer hälsosamma liv för oss själva och våra barn. 

Följ mig gärna på Instagram: chicandfair eller på Facebook: CHIC & FAIR – ekologisk skönhet, giftfri vardag & vintage love )