Etiketter

, ,

IMG_8925-1

Jag är inne i en period med ovanligt mycket fysisk aktivitet och träning. Jag deltar i Intersport Challenge, en app- och webbaserad friskvårdsutmaning i lagform där all form av aktivitet räknas. Det är personalen på min dotters förskola som utmanat ett föräldralag i fysisk aktivitet under tio veckor. De första tre veckorna råkade jag ut för en seg dunderförkylning som gjorde att jag hamnade i botten men jag klättrar mig långsamt uppåt och tränar enligt mig själv lite onödigt mycket, jag tror egentligen på mer återhämtning. Förra fredagen tog jag en dags paus efter att ha tränat tretton dagar i rad med en blandning av olika typer av träningsklasser, tabata, boxning, utförsåkning, simning, skridskor, styrketräning, dans, badminton och zumba. De senaste dagarna har mina tappra muskler känts väldigt trötta. Samtidigt är det häftigt att utmana mig själv till max under en period.

All denna träning för mig osökt in på mat och en fråga som dyker upp då och då, vad jag anser vara en bra kost.

Mitt snabba svar skulle vara att hitta den kost, de kosttillskott och den motion som passar dig bäst, som gör skillnad för dig och som också känns lustfyllt och njutbart. Jag tror verkligen att olika former passar olika människor olika bra.

Nu är 5-2 den senaste trenden som många verkar uppleva som framgångsrik, att äta antiinflammatorisk kost som medelhavskost eller Paleokost
verkar också vara trender på uppgång.

MITT EGET EXPERIMENTERANDE
Själv har jag provat det mesta och slutligen landat i det jag upplever vara en god hälsa för mig. Under slutet av 80-talet och början av 90-talet – minimjölkens glansperiod, var det lightprodukter och fettskräck som gällde för mig i kombination med ätstörningar, kalorikontroll och all form av träning, för ofta och för mycket. Kaffe och cigaretter i kombination med långa dansnätter på Londons klubbar var en senare ”variant” som inte var så hälsosam med effektiv för ett magert ideal. Det fanns även en tid då hälsa för mig var gröna äpplen, sallader och naturdietshakes och detta i kombination med hård gymträning och många och långa affärsresor. När jag gick i väggen upptäckte jag ayurvedisk kost i kombination med yoga och mindfulnessövningar. Jag har även haft en period med vegetarisk kost tillsammans med qigong, frigörande dans och ett koffeinfritt liv. Som del av en rad fertilitetsfrämjande åtgärder praktiserade jag raw food i kombination med qigong och dagsljusa promenader. Mellan förlossning och brudklänning gjorde jag en drive med LCHF och då var motionen simning flera gånger i veckan och morgonpromenader med ammande bebis i sele. Då var förbränningen hög.

IMG_8927

Som ni kan utläsa av detta har jag inte alltid haft ett helt avslappnat förhållningssätt till mat och motion, samtidigt som jakten på den perfekta hälsan och den sunda kroppen har legat högt bland mina prioriteringar. Idag använder jag mig inte av någon diet, jag har fått en mer balanserad syn på vad jag anser vara en hälsosam kost som inte i första hand handlar om att vara trådsmal och snygg men en kropp att trivas och må bra i.

Lightprodukter går bort helt. Fettskräcken och att räkna kalorier känns väldigt förlegad och med den kunskap vi har i dag så vet det flesta av oss att äkta smör är det rätta framför margarin. Där är jag och LCHF överens. Jag tror att LCHF är en väldigt effektiv metod både vid viktnedgång och för ökad fertilitet men jag känner mig mycket skeptisk till att äta mängder av feta ostar, grädde och så mycket kött, som ofta LCHF-dieten står för, under en längre tid. Jag tror att vi behöver tillsätta en viss mängd kolhydrater när vi nått vårt viktmål (skriver detta med risk för att hamna på kant med några frälsta och inbitna ”LCHF-are” nu). GI-metoden upplever jag som en mycket mer balanserad kosthållning än LCHF eller något att gå över till efter en period av LCHF.

Min pappa hade efter år av kortisonbehandlingar för sin muskelreumatism både ökat i vikt och fått värden med risk för att utveckla diabetes. Då tog han sig i kragen och började äta enligt GI-metoden i samband med att han trappade ner kortisonet. Han gick raskt ner sex kilo och hans läkare var både imponerad av viktnedgången och förbluffad över de fantastiska provresultaten.

Han gick totalt ner 20 kilo på blott fem månader och den vikten har han lyckats behålla i 2,5 år nu. Idag äter han medvetet men absolut inte slaviskt. Han säger att den stora hemligheten ligger i att ta bort vetemjöl och socker.

IMG_6641

LIVSMEDELSVERKETS REKOMMENDATIONER
Livsmedelsverkets rekommendationer skulle enligt mig ha uppdaterats för länge sedan, jag blir förbryllad över att de år 2015 fortfarande anser att man ska byta ut feta mejeriprodukter mot magra. Till exempel så rekommenderas en gravid kvinna att dricka lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag, lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning. Livsmedelsverket rekommenderar nyckelhålet men inte krav.

Jag tycker det är skrämmande att Livsmedelsverket har så lite kunskap om sådant de utger sig för att vara experter på.

De rekommenderar förstås både tallriksmodellen (vilket jag anser på tok för mycket kolhydrater) och fiberrik kost som t ex grovt bröd och råris som många hävdar vara det bästa för hälsan och för tröga magar.

Saken är den att det är inte alla magar som tål mycket fibrer. Har man t ex IBS-mage är det tufft för tarmen att bryta ner fiberrik kost som grovt bröd och råris och magen sväller. Precis som om man enligt ayurveda är vata till konstitutionen eller har en vataobalans.

Då är ett surdegsbröd på siktat dinkel att föredra och det är vad min IBS-mage mått allra bäst av.

IMG_5744

LANDET VÄLLING
Sverige har kallats ”landet välling” och även ”landet potatis”. Detta av väldigt förklarliga anledningar: billig föda som ger mättnad som lever kvar som traditioner från tiden då Sverige var fattigt. Att vispa ihop mjöl och vatten säger sig självt att det inte är nyttigt på något vis och därför tillsätter vi en massa vitaminer och annat i vällingen och barngröten som BVC säger att vi ”måste” ge våra bebisar. Min dotter har aldrig fått någon välling eller pulvergröt. Hon har inte heller ätit barnmatsburkar. Inte ens de ekologiska. Hon ammade länge och åt till en början hemmagjorda grönsakspuréer. Det går att laga väldigt enkla rätter från grunden. Vill du få inspiration på hemlagad barnmat kolla in bloggen Mejas mat (som handlar om en annan Meja än min).

BALANS
Raw food är en fantastisk näringsspäckad kost som jag tänker att våra tallrikar gärna ska bestå av till till stor del men det fungerade inte optimalt för mig när jag försökte bli gravid. Efter upprepade missfall och järnbrist behövde jag tillföra både kött och blodpudding. Dessutom behöver jag varm mat för att känna mig tillfredställd som wok och soppor, speciellt under vinterhalvåret. Att göra en detox ibland och låta kroppen och organen vila och renas tror jag stenhårt på. Personligen så föredrar jag den detox jag gjorde förra våren (läs mer under kategorin detox) före sjukhussoppan som jag tidigare testat, framförallt för att jag kände mig mer tillfredsställd och för att födan är renare.

Idag är jag inte fanatisk på något när det gäller kosten, jag utesluter varken mjölkprodukter, socker, kött, kaffe eller kolhydrater. Jag äter både borta och på krogen även om maten som serveras inte är ekologisk som den vi äter hemma.
Gällande socker så tycker jag att det kan var klokt att tänka till på exempelvis barnkalas för att undvika det kaos som lätt kan uppstå med sockerstinna barn och servera en måttlig dos socker. Jag tror inte heller på socker som belöningssystem men att få en tårta på sin födelsedag eller hembakt fika då och då hör enligt min mening livet till.

IMG_8232

MINA TIPS FÖR EN HÄLSOSAM KOST
– Ät mat lagad från grunden på bra ekologiska råvaror.
– Undvik halvfabrikat som ofta innehåller tillsatser, då menar jag även de ekologiska halvfabrikaten.
– Undvik pulvermat (välling, pulversoppor, pulversåser, dip mix)
– Ät mycket gröna bladgrönsaker
– Ät kålsorter ofta (broccoli, blomkål, vitkål etc)
– Ät gärna syrade grönsaker.
– Ät näringsspäckade groddar (LÄS om hur du groddar själv).
– Välj basisk kost (lär dig MER).
– Undvik transfetter som finns i friterad mat, upphettade kallpressade oljor (förutom kokosolja).
– Stek helst i äkta smör, varmpressad rapsolja eller kokosolja.
– Undvik lightprodukter och köp den äkta varan, mjölk, smör, grädde, saft och sylt.
– Ligg lågt med socker som skapar inflammation i kroppen.
– Ät med måtta.
– Byt ut frukostflingorna mot nötter (om du tål) och frön (recept på fröbröd hittar du HÄR).
– Byt sylten mot bär.
– Byt ut den sötad yoghurten mot en fetare naturell.
– Byt ut vetemjöl mot siktat dinkel (i bröd, pannkaka, bullar, paj, pizza)
– Byt jäst mot surdeg.
– Byt glassen mot vispad grädde (gärna laktos-eller mjölkfritt) eller göra egna nyttigare glassar, recept HÄR.
– Byt plockgodis (fulla med E-nummer och syntetiska smaker) mot mörk choklad.
– Välj tetra före konservburkar som allra oftast innehåller bisfenol (Kung Markatta har börjat med bisfonfria konservburkar.)
– Småät inte magen måste få smälta en måltid innan du ger dig på nästa och tänderna behöver vänta tills nästa syraattack, minst två timmar mellan varje gång du stoppar något i munnen är att föredra.
– Ät med måtta.
– Ät enligt årstid (varmt, oljigt och kryddigt på vintern, torrt, varmt och starkt på våren och svalt och milt på sommaren).
– Ät enligt din konstitution ayurvediskt.

IMG_5381

MINA TANKAR OM DRYCKEN
-Drick små och få klunkar till maten gärna av citronvatten, ingefärate eller chagate (varmt eller kallt).
– Drick endast juice då och då till en lyxig helgfrukost eller i stället för läsk till fredagsmyset, inte dagligen.
– Skippa läsken, blanda hellre en fin natursaft med bubbelvatten för en festligare dryck eller gör en god smoothie till popcornen.
– Drick inte mjölk till middagsmat, stör matsmältningen och lämpar sig bättre till sädprodukter (gröt och smörgås).
– Välj vin före öl.
– Drick kaffe med måtta, då för mycket kaffe gör kroppen sur.
– Välj hellre grönt eller rött te före svart.

För dig som inte brukar handla ekologiskt läs gärna ”Simply start och hitta din lagomnivå” för att få till en vettig början.

DIN KROPP
En väninna som också haft ätstörningar berättade vad hennes terapeut sagt när hon uttryckt ”Jag känner mig tjock”. ”Tjock är ingen känsla, det är ett tillstånd”. svarade terapeuten

Var överens med dig själv om vad som är din idealvikt, då du mår bäst i din kropp, då du känner dig stark, pigg och smidig.

Det finns faktorer som gör oss tunga i kroppen och som får oss att öka i vikt eller även förlora vikt för den delen, oavsett vilken diet vi går på och vilken motion vi än väljer, det kan kännas som det står still. Stress, dåligt med sömn eller sömn fel tider på dygnet, depression, utmattning, hormonförändringar kan vara faktorer som gör att vikten inte förändras.

Gällande träningen så tror jag på daglig motion men inte på daglig styrketräning. Det idealiska för mig när dessa tio veckor av challenge är över vore att gå på träningspass eller styrketräning varannan dag och sedan hålla mig till lättare motion som promenader, yoga, cyckling eller simning de andra dagarna. Jag tror även på någon form av motion innan frukost om vi har tid och möjlighet som en rask promenad, en joggingtur eller som jag under tävlingen lärt mig vara väldigt effektivt: några minuter upp och ner i trappen.

Sedan tror jag vissa av oss behöver jobba med vår självbild, för att ha förstånd till en realistisk bild och upplevelse av vår egen kropp. Hur vi var/såg ut som barn som barn eller tidigare i livet behöver exempelvis inte alls stämma överens med hur vi är i dag. Att känna kärlek och acceptans till våra kroppar är i grunden den bästa starten för en hälsosam kropp. Att börja med att känna tacksamhet över allt som är fantastiskt och sedan äta bra, hitta lustfyllda träningsformer och finna balans mellan aktivitet mellan aktivitet och vila.


* Klicka på de rödmarkerade orden om du vill lära dig mer!